weiss, når kommer bananen?

Mener min hadde banan preg når jeg gjæret ved 18c med wlp300. Aldri testet 380, så ingen kommentar der.
Nå skal det sies, som jeg har sagt før at dette ikke er min type øl, og kan være derfor jeg er litt "hårsår" på det.

Satte et par dunker med 380. Droppet gjæra ved 21 grader, hadde ingen mulighet til å få ned temp og varmen for et par uker siden gjorde at dagen etter sto dunkene i 25 grader. Banan? :)

Har karbonert i 12 dager på flaske. wlp300 gjær. Smaker en flaske nå, godt, men mangler banan smak men fruktig. Er banan noe som kommer rekende senere? Den var gjæret i 14 dager 16, 17, 18 ..18 c og coldcrashet med et lite is uhell på toppen av karet.
Pleier å gjære med 20 grader et døgn, så 21-22-23 de neste og 23 ut gjæringstida. Da får du frem banansmaken :)

Første smaksprøve fra fat av en 300 som ble tappet for noen timer siden.

Pitch på 19, stod flatt der til dag fem hvor jeg skrudde opp til 22. Her var FG nådd. Stått 13 dager tilsammen. Forsøket var en paulaner klone, og 19 var nok et knepp for lite ja. Bananen er definitivt der, men ifht Paulaner tror jeg at jeg ville hatt den på 20 grader neste gang.

Og et spørsmål. Er FG på 1.012 for lite for en paulaner? Den virker litt tynn. Bommet for en gangs skyld totalt på OG forøvrig. Type 5 poeng for lavt.
Får du ikke med lite gjær over i glasset ved å fate en weiss?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Kanskje greit å våkne før man leser og svarer..

Får se hvordan siste delen av fatet blir, blir sikkert klarere og klarere. Kanskje jeg må rugge på fatet med noen dagers mellomrom.

Tenkte bare å skyte inn at jeg har laget min første weizzbier der jeg brukte to rør wlp 300 i 24 liters batch.

Smakte u dag etter 11 dager på flaske i ca 20 grader og ca to uker gjæring i kjøleskap på 17 grader. Smaker absolutt banan av min, utrolig god. Men en del mørkere enn jeg er vant med å se hveteøl, men smaken er nydelig!

Tenkte bare å skyte inn at jeg har laget min første weizzbier der jeg brukte to rør wlp 300 i 24 liters batch.

Smakte u dag etter 11 dager på flaske i ca 20 grader og ca to uker gjæring i kjøleskap på 17 grader. Smaker absolutt banan av min, utrolig god. Men en del mørkere enn jeg er vant med å se hveteøl, men smaken er nydelig!

Hvilken oppskrift har du fulgt?

Jeg kommer til å flaskekarbonere mine weiss, jeg synes jeg får litt ekstra banan ved å få godt med gjær over. Jeg har hørt at wlp300 skal gi mer banan enn wlp380.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Jeg har brygget masse weizen, både med WLP300 (wyeast 3068) og WLP380. Paulaner har vært min favoritt og mål, sålangt. Her er mine erfaringer:

Recipe Specifications
--------------------------

Batch Size (fermenter): 53,00 l
Bottling Volume: 51,00 l
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 9,4 EBC
Estimated IBU: 10,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5,53 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 3 45,8 %
5,53 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 4 45,8 %
3,0 pkg Hefeweizen IV Ale (White Labs #WLP380) [ Yeast 7 -
1,01 kg Wheat Malt, Dark (15,0 EBC) Grain 5 8,3 %
8,00 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
16,00 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent 1 -
80,22 g Hallertauer Hersbrucker [2,80 %] - Boil Hop 6 10,7 IBUs

----------------------------
.

Humla er 60 minutter?

Min smaker så mye banan at det er helt latterlig, synes ikke det er noe godt :( Så da har jeg 40 halvlitere med øl jeg ikke liker... Om noen i Skiensområdet har lyst på hveteøl med banansmak så bare si fra.

Aha får håpe den forsvinner ja! Fulgte oppskriften ja, stc1000 kontrollert kjøleskap på 17 grader i 11 dager

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du kalibrert STC'en?

Jeg spør fordi at jeg har lest meg frem til at over 20 så får man type Paulaner-banan, under så er det mindre av den. Men så spørs det jo også hvor glad man er i banan. Min referanse er at Pauaner er helt innertier mengde banan.

For morro skyld så satte jeg lik en igår med pitch på 21 grader. Den er nå oppe i 23 grader. Skal vi se om det ikke blir bananbonanza

Gjærmengde og særlig oksygenering vil avgjøre mye når det gjelder esterproduksjonen, ikke bare gjæringstemperaturen.

Tilbake
Topp