weiss, når kommer bananen?

Har karbonert i 12 dager på flaske. wlp300 gjær. Smaker en flaske nå, godt, men mangler banan smak men fruktig. Er banan noe som kommer rekende senere? Den var gjæret i 14 dager 16, 17, 18 ..18 c og coldcrashet med et lite is uhell på toppen av karet.
 
WLP300 gir ikke nødevendigvis så mye banansmak. Denne smaken er også mest utpreget i starten og blir dempet etter hvert under lagring, så hvis du ikke har den nå mens ølet er ferskt vil det ikke komme.
Hvis du vil ha mer banan bør du prøve WLP380 neste gang. Gjæret på 17 grader gir den en markant banan(bugg)smak når ølet er ferskt og en mer rund, avdempet smak når det står litt. Pitching, gjæringstemperatur og lufting av vørter vil også påvirke esterprofilen en del. Så dette er en øltype hvor det er viktig med god prosesskontroll:)
Jeg har nettoppp brygget en lys hvete med WLP300 selv, pitchet med en liten starter og gjæret på 17 grader. Smaken ble frisk og god men bananen forsvant etter noen dager. Skal prøve samme oppskrift med WLP351 neste gang som et eksperiment.
 
Jeg anbefaler å gjære denne på 20 grader om du vil ha banan. Jeg gjæret min weiz jevnt på 20 grader med stc-1000 og jeg har fått godt med bananpreg i ølet.
 
Har hørt at 300 kan gi mye banan. Har selv smakt bananbombe basert på denne gjæren. Temperaturen bør vel være høyere, kanskje godt over 20 grader, og noen mener visst at underpitching fremmer banan. 17-18 grader er vel anbefalt temp range som vil gi kun et lite hint av banan?
 
Jeg var livredd for bananasplitt + tuttifruttismak i ølet, så jeg holdt temperaturen på 17 grader. Men da ble det ikke noe banan. Så hvis banan er din foretrukne frukt, så bør man gå noe høyere....
 
Tok akkurat en måle/smaksprøve av min 300 som har stått i fem dager på 19 flatt, og der er det litt mer enn et hint, men kunne godt være en smule mer da det skulle være en Paulaner-klone. Men frykter at det som er av denne bananen forsvinner over tid i karet, slik 565 gjør med sin banan.

Tidlig i prosessen enda, så man får nå se. Men hvis man gjør research på denne så sies det at 20 og over gir banan, 20 og under gir nellik.
 
Jeg har brygget masse weizen, både med WLP300 (wyeast 3068) og WLP380. Paulaner har vært min favoritt og mål, sålangt. Her er mine erfaringer:

Det råder visst delte meninger om 300 eller 380 gir banan. Det er tydeligvis forskjell på hva folk oppfatter som banansmak, så dette er mine personlige erfaringer. Jeg leser at 300 skal gi banan, men mange, inkludert meg selv opplever ikke dette.

300 gir ikke mye banan, uansett temperatur. Denne gir etter min erfaring mer krydderpreg en banan/bubble gum. Smaker svært likt Schneider Weisse. Jeg opplevde ikke den fyldige, fruktige og myke smaken med 300. Kjøp en flaske på polet og du skjønner hva jeg mener: http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/tyskland/schneider-weisse-original/sku-4529302

TAP7_large.png


380 har jeg gjæret på 17 grader som jeg da synes ble noe daff, men ikke langt unna Paulaner. Siste batch ble gjæret på 19, som gav vesentlig mere banan enn Paulaner. Sammenlignet dem side om side, og Paulaner ble dvask i forhold til mitt hemmebrygg som virkelig brølte banan. På 19 grader minner den mer om Köning Ludwig Weissbier, som har tonnevis med banan (har dog ikke sammenlignet dem side om side). http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/tyskland/konig-ludwig-weissbier-hell/sku-1147202

1683-Knig-Ludwig-Weibier-.jpg


Oppskriften min på det jeg synes ble en fantastisk god Weizen med masser av banan:

Recipe Specifications
--------------------------

Batch Size (fermenter): 53,00 l
Bottling Volume: 51,00 l
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 9,4 EBC
Estimated IBU: 10,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5,53 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 3 45,8 %
5,53 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 4 45,8 %
3,0 pkg Hefeweizen IV Ale (White Labs #WLP380) [ Yeast 7 -
1,01 kg Wheat Malt, Dark (15,0 EBC) Grain 5 8,3 %
8,00 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
16,00 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent 1 -
80,22 g Hallertauer Hersbrucker [2,80 %] - Boil Hop 6 10,7 IBUs

----------------------------
Mash Step 42,0 C 20 min
Saccharification 66,0 C 40 min
Mash Out 78,0 C 10 min

3 rør i 2liter starter.
Gjæres på 19 grader i 2 uker.
Karboneres i ytterligere 2 uker og nytes med det samme!

Min erfaring er at weizen er best skikkelig fersk, da bananen og fruktigheten demper seg med tiden.
 
Første smaksprøve fra fat av en 300 som ble tappet for noen timer siden.

Pitch på 19, stod flatt der til dag fem hvor jeg skrudde opp til 22. Her var FG nådd. Stått 13 dager tilsammen. Forsøket var en paulaner klone, og 19 var nok et knepp for lite ja. Bananen er definitivt der, men ifht Paulaner tror jeg at jeg ville hatt den på 20 grader neste gang.

Og et spørsmål. Er FG på 1.012 for lite for en paulaner? Den virker litt tynn. Bommet for en gangs skyld totalt på OG forøvrig. Type 5 poeng for lavt.
 
Tilbake
Topp