Wiki

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg er en sterk tilhenger av Wikimåten å dele informasjon på.
Derfor vifter jeg litt med armene, og håper det er flere likesinnede som meg her inne som gjerne så at det var en "samlekasse" der man kunne putte gjenbruksinformasjon i, slik at f.eks. Gahr, Odland, Bjarte H, osv osv ikke trenger å repetere hele tiden.

Jeg kan gjerne bruke en del tid på å kategorisere og eventuelle jobbe med tekniske ting på wikien, men jeg er altfor grønn til å sjekke sannhetsgehaltet i informasjonen som eventuellt ville bli lagt i en wiki.

Kjør debatt.
 
Mener det er temlig bortkasta tid.
De som ikke gidder søke etter info nå kommer ikke til å bruke wiki heller så det blir akkurat de samme gamle spm om og om igjen. Slik vil alltid forum være. Det samme gjelder på en måte "stickies" også men jeg mener det er bedre å ha gode "how to" eller "stickies" enn å lage et wiki.
Og vist det ikke er takhøyde for spm eller laging av nye tråder vil forumet til slutt dø ut også om en bare skal søke og lese gamle tråder.
 
Kælle skrev:
Mener det er temlig bortkasta tid.
De som ikke gidder søke etter info nå kommer ikke til å bruke wiki heller så det blir akkurat de samme gamle spm om og om igjen. Slik vil alltid forum være. Det samme gjelder på en måte "stickies" også men jeg mener det er bedre å ha gode "how to" eller "stickies" enn å lage et wiki.
Og vist det ikke er takhøyde for spm eller laging av nye tråder vil forumet til slutt dø ut også om en bare skal søke og lese gamle tråder.
Nei, jeg er ganske uenig der, men kreves promotering av Wikien som en kilde til informasjon. Se bare på Wikipedia.
Jeg tror ganske klart at å samarbeide om å lage et "oppslagsverk" om brygging er veien å gå.
Forumet her er breddfullt av kunnskap og delelyst, men etterhvert så kommer de som kan sine saker til å bli lei av å dele, siden de bare skriver det samme om og om igjen.
 
Nå gjelder ikke denne tråden stickers altså, men wiki! ... tihi.
Poenget er vel at om generelle spørsmål kommer på forumet så henviser en til wiki i stedet for å svare.  Problemet nå er at det tar like lang tid for den som skal svare å finne aktuell tråd å henvise til den, som nettopp å svare.

--
 
Hans Einar skrev:
Nå gjelder ikke denne tråden stickers altså, men wiki! ... tihi.
Poenget er vel at om generelle spørsmål kommer på forumet så henviser en til wiki i stedet for å svare.  Problemet nå er at det tar like lang tid for den som skal svare å finne aktuell tråd å henvise til den, som nettopp å svare.

--
Det er det som er fint med en kategorisert wiki, som gjør at ihvertfall jeg føler at det er enklere å si: "Jeg tror det står i wikien, se http://wiki.norbrygg.no". Det føler jeg at er et mye mer legitimt svar enn "Bruk søkefunksjonen", og tar mye mindre tid enn at den som svarer skal lete frem den aktuelle tråden, og deretter paste lenken som svar.
 
SindreW skrev:
Hva med link til en god gammeldags FAQ på forsiden av forumet. Samt en oppfordring til å lese denne før en stiller spørsmål.
Det ligger en her, så det er egentlig bare å legge ut en link.

Men, denne ser ikke veldig oppdatert ut, og mangler mange av gjengangerspørsmålene av "hva gjør jeg hvis" og "er dette normalt typen" som f.ex tid mellom plopp i gjærlås, utseende på krausen o.s.v
Å få opp kvaliteten på denne kan gjøres som et samarbeidsprosjekt i en egen tråd, der folk legger inn forslag til spørsmål og svar. Noen ansvarlige legger dette inn i katalogen.

Angående Wiki så finnes dette allerede her bare å begynne å legge inn innhold. (Fant denne wikien under http://cms.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/linker/17)

Skrev dette i oppryddingstråden, men er vel her det hører hjemme.
 
SindreW skrev:
SindreW skrev:
Hva med link til en god gammeldags FAQ på forsiden av forumet. Samt en oppfordring til å lese denne før en stiller spørsmål.
Det ligger en her, så det er egentlig bare å legge ut en link.

Men, denne ser ikke veldig oppdatert ut, og mangler mange av gjengangerspørsmålene av "hva gjør jeg hvis" og "er dette normalt typen" som f.ex tid mellom plopp i gjærlås, utseende på krausen o.s.v
Å få opp kvaliteten på denne kan gjøres som et samarbeidsprosjekt i en egen tråd, der folk legger inn forslag til spørsmål og svar. Noen ansvarlige legger dette inn i katalogen.

Angående Wiki så finnes dette allerede her bare å begynne å legge inn innhold. (Fant denne wikien under http://cms.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/linker/17)

Skrev dette i oppryddingstråden, men er vel her det hører hjemme.
Så den ja, men er den under Norbrygg sine vinger?
Jeg gidder ihvertfall ikke bruke tid på en random wiki på nettet, som jeg ikke vet om vil være der i morgen.
 
En viss tilknytning til Norbrygg har den, men hvor offisielt det er vet jeg ikke:

Under "kontakt" oppe til høyre står følgende:
"bryggewiki.com drives av Gustav Foseid http://www.foseid.priv.no/"
 
Har ingenting med Norbrygg å gjøre. Jeg har hatt den sida i flere år. I snitt tror jeg det gjøres 0,7 oppdateringer der i året.
 
-Ved å bruke søkefunksjonen her på forumet (eller i google) så finner man stort sett et 10-talls tråder som er relevante for det man lurer på.
-Ved å bli betalende medlem så får du jo tilgang til det "lille" ekstra av virkelig informative tråder som omhandler et spesifikt emne.

Jeg har registrert at det er mange nye medlemmer nå og disse spør jo om ting som man helt enkelt kan finne at av ved å bruke søkefunksjonen. Jeg vil ikke være ekkel, men det går ann å bruke søkefunksjonen i stedet for å lage 2 nye tråder hver dag om nøyaktig det samme emnet. Norbrygg kommer ikke til dø ut av den grunn.

Når det er sagt, så er det jo forsåvid ikke en dum idé med et brygge-wiki, men personlig så lærer jeg nok mye mer ved å søke meg frem til det jeg lurer på.
 
Problemet med søkefunksjonen er at man som regel får 100 irrelevante treff også.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Problemet med søkefunksjonen er at den er elendig.
Man får bedre resultater fra forum.norbrygg.no ved å søke gjennom google.

Problemet med wiki er at det blir alt for upersonlig.
Folk tror gjerne at deres problem er unikt, og vil ha personlig svar.
Folk skifter hobby og det er veldig vanskelig for en ny gruppe personer å ta over en wiki som den gamle "gjengen" redigerte hovedsaklig. Spesielt når noen av den gamle gjengen enda henger rundt der, men ikke egentlig bidrar.

Ting endrer seg, og når man får en "gammel gjeng" som styrer en wiki så kan det være vanskelig å få alle synspunkt frem i artikkelen.

Se hvor mange lover og regler de må lage for å passe på at wikipedia-gjengen ikke tråkker i grøten.

Uansett, all informasjon vi evt. kan legge på en Norbrygg-wiki finnes allerede på minst 10 andre wikier. Eneste forskjellen blir at den er på norsk.

Så det vi trenger er en liste over norske begrep som lenker til lmgtfy.com med den engelske versjonen.

Forum er best. Akkurat den softwaren som kjøres her, dog, er ganske gammel og elendig.
 
Dette wiki-maset er dødfødt, har sett dette i andre sammenhenger også.
Det er flere grunner, en er at da kan det like gjerne lages på wikipedia.
En annen grunn er at det ikke finnes entusiasme for det, knapt noen gidder å skrive i det.
 
Hadde bare trådstarter og noen andre fått med mere en SV: i titteltekst så hadde bare det hjelpt enormt på rote i forumet  :ilike:
 
Haarr skrev:
Problemet med søkefunksjonen er at den er elendig.
Man får bedre resultater fra forum.norbrygg.no ved å søke gjennom google.

XenForo har mye bedre søkemulighet, men migreringsprosjektet er det stadig litt vanskelig å få dratt i gang.
 
Tilbake
Topp