Wit på fat ble besk!

Hei!
Jeg brygget Wit og fyllte den på tre corneliusfat, ett 9 liter og 2 19 liter (nye fat). Samtlige ble desinfisert med StarSan. Etter modning karboniserte jeg det lille fatet (tvangskarbonisering), og ølet var godt. De store fatene hadde jeg stående uten kullsyre til videre modning på kjølerom på 5 grader. To uker senere skulle jeg smake på disse (etter at jeg hadde karbonisert dem). Ølet var beskt i disse. Dette forstod jeg ikke helt. Noen som har en teori? Vil helst unngå dette en gang til. Tenker at jeg kanskje skulle tilsatt kullsyre på alt med en gang.
Svein Erik ::)
 
Hva mener du med beskt? For meg betyr det egentlig bittert, er det det du mener? Det kan jo tenkes at to av fatene har blitt infisert, men da har du hatt en smule uflaks...
 
Hvis du har tappet det ferdige ølet på fat uten å fylle det med CO₂ først eller spyle det med CO₂ etterpå kan det hende at du har fått oksidert ølet ditt. Nå har du nye fat, så de er vel kanskje tette uansett, men det er alltid lurt å sette litt trykk på fatet etter tappingen for at pakningene skal tette skikkelig.

Edit: tøysefeil
 
Med beskt mener jeg ikke humle-bittert, men usmak-beskt. Tja, det må kanskje ha oppstått en infisering. Tenkte vel egentlig at de var trygg i og med at de stod så kaldt.
Ja, jeg skal nok fylle dem med CO₂ først fra nå av, det tenkte jeg ikke på!
Takk for innspill!
 
Har hatt liknende problem med noen Muntons ølsett jeg brygget i sommer. Har egentlig aldri helt funnet ut hva som gikk galt, men tappet restene av brygget som ikke fikk plass oppi fatet på flasker og de ble veldig bra..
 
Tilbake
Topp