WLP007 og ettergjæring på flasker - ingen futt...

Å tilsette ny gjær er relativt vanlig praksis, og du pitcher gjæren i karet du stikker om til før flasking, ja.:)
 
Torvald skrev:
Korleis vil smaksprofilen til denne vere i eit øl på 10%?
Leste at den skulle vere nøytral ved lavere % alc og ganske fruktig ved høgere % alc.

Aner ikke, har ikke brukt den gjæren dessverre. Skal jeg brygge noe supersterkt skal jeg bruke den.
 
Hmmmm. Da har jeg fått tak i tørrgjær, og skulle til å sette i gang med å tilsette ekstra gjær på hver flaske, men i motsetning til forrige lørdag (5 døgn etter tapping) var det nå i dag (11 døgn etter tapping) en liten "ffftt" når jeg åpnet en flaske. Jeg heldte over i et glass, og det var bittebittelitt skum, som holdt i noen få sekunder. Den er ikke helt ukarbonert, det er en liten antydning til kullsyre, men langt fra så mye som jeg skulle ønske.

Tips? Vente en uke til i romtemperatur?

Jeg er redd for at om jeg nå skal tilsette gjær vil jeg miste en del av den karboneringen som er der allerede når jeg åpner flaskene... Trengs det mer sukker? I såfall er det vel umulig å beregne hvor mye som er "spist" opp av den lille gjæra som kom med fra primærgjæringen?

Jeg kan jo beregne å overkarbonere den litt - jeg er ikke den som bryr meg om det er litt i meste laget med kullsyre... Jeg tilsatte tilsammen ca 155 gram sukker under flaskingen, som etter beregningene i Beersmith skulle gi en karbonering på 2,5 vol CO₂. Om jeg for eksempel tilsetter 75 gram sukker til sammen med tørrgjær, vil jeg etter Beersmith i worst case ende opp med 3,2-3,3 col CO₂, men mest sannsynlig noe lavere...

Er det forresten noe galt i å rehydrere tørrgjæra i sukkerlake til dette formålet?

Det er altså en robust porter dette er snakk om, med ca 5,5% alkohol (OG 1,056, FG 1,016), 45 IBU, tilsammen 1 kg crystal, chocolate og black patent malt til 23 liter.
 
Takk for tipset. Man hører på de med erfaring ;)

Jeg drøyer det en uke til, så får vi se om det er bedre da. Det ser jo ut til at det har blitt med noe gjær, så det er vel ikke umulig at den bilr karbonert riktig, bare man er tålmodig nok...
 
Tolmodigheit, og kansje litt varm romtemp? 22 grader iallefall gå fint, gjerne eit par til på toppen av det.
 
Takk for tipset. Man hører på de med erfaring ;)

Jeg drøyer det en uke til, så får vi se om det er bedre da. Det ser jo ut til at det har blitt med noe gjær, så det er vel ikke umulig at den bilr karbonert riktig, bare man er tålmodig nok...
Det er jo noen år siden du skrev dette, men husker du om det ble bedre med litt venting ?? :)
 
Tolmodighet har alltid funka for meg
Godt det aldri har vært snakk om fersk IPA ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
007 er litt treg og flokkulerer fælt. Min erfaring er at det tar circa 3 uker for å bli helt ferdig, og at det hjelper å snu flaskene en gang i løpet av den perioden.
 
Tilbake
Topp