WLP029

Kan veldig godt være tid er det som trengs, kaldtlagring såkalt lagering som skal til. Men jeg er skeptisk i forhold til det som smakes. Men er takknemlig for bidrag fra dere. Virker som det er noe som jeg bommer på, men får bare vente å se om smaken endres. Kommer tilbake etter noen uker med oppdatering. Tilbudet står fortsatt om å sende smaksprøve til noen som vil vurdere :)
 
Mine kølsch har forbedra seg drastisk den siste tiden. Har fått mye nytt utstyr og nye rutiner, så det er vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva det er som gjør det. Den siste gjæra jeg på 14,5 grader og skrudde opp til 20 når den var någenlunde ferdig for diacetyl rest. Denne avslutta på 1.007 i motsetning til de andre jeg har laget som har holdt seg på 1.010 området, mulig det er fordi jeg har begynt å bruke oksygen. Tilsatte også endel melkesyre for å få pH ned til 5,2.
Satte tålmodigheten på spill da den var ferdig og satt den til lagering på 0,5 grader en mnd før jeg smakte på den. Det var slitsomt, men uten tvil verdt det :)

Jeg pitcher forresten 1 million celler/ml/degree plato.
http://brulosophy.com/2015/07/28/yeast-pitch-rate-pt-3-ale-vs-lager-in-a-kolsch-exbeeriment-results/
 
Tenkte også at det ville bli cleanere med tid og det er mulig den gjør, men hva mener du om gjæringsprofilen min ? Tenker du at den kunne vært lavere i temp ? Trodde 15 gr var i det lave sjiktet for 029, men kunne kanskje dratt den enda noen grader ned eller mener du den kunne stått på 15 gr lenger ?

frode
Selv så lar jeg 029 gjære på 16gr hele veien og minimum to uker. Den er ganke fruktig nå den er fersk, og trenger 1mnd for å roe seg. Syrligheten du kjenner kan være acetaldehyd (grønne epler) pga stresset gjær eller høy gjæringstemperatur og at gjæren ikke går fått ryddet opp etter seg. Forsvinner ved lagring.
 
Kanskje du blander frukt? Eple/pære/aprikos-smaken kan være ganske sterk før den har stått litt til lagring.
 
Jeg har ikke veldig mye erfaring enda, men min første Kølch er utrolig frisk og god. Litt tørr og helt klar. Gjæret den på cirka 12 grader med US-05.
 
Sånn temperaturmessig klarte eieren av gjæringsrommet, hvor min wlp029-porter sto, å skru på varmekabler på full guffe to dager inn i gjæringen. Cirka 25+ grader over fire dager. Jeg har ikke merket noe banan i denne ihvertfall..
 
...min første Kølch ...Gjæret den ... med US-05.
Jeg har også en gang brukt us-05 i en Kölsch-lignende grist pga forskjellige omstendigheter... Har jeg ikke lov å kalle mine øl en Kölsch, er det helt sikkert heller ikke lov å kalle den en Anglo-Kölsch, så da ble det nettopp det :)
Ble den ølen jeg fikk flest positive tilbakemeldinger på under Sommerfesten
 
Maltmixen til en kølsch er ikke spesiell. Den kan jo brukes til å brygge ganske mange typer øl, og det blir vel en grei cream ale av det når du gjærer den med 05? Zainasheff beskriver cream ale slik i BCS: " ... similar to a mass-market, American-style lager, but it is made with ale yeast at cool temperatures" (s.93). Og du vel ikke ha ris, mais eller lgn. i en amerikansk lager.

Zainasheff oppgir forresten -05 som tørrgjæralternativ i kølschoppskriften i den samme boka, men han sier: "The dry yeast below will produce a clean beer, but it really won't be a kølsch" (s.98).

Det er ikke så mange udiskutable sannheter innenfor ølverdenen, men @Jørgen O slår fast en av dem ovenfor her:).

At kølsch må være brygget i Køln av et anerkjent bryggeri for å kunne selges som "kølsch", er en helt annen sak. Du og jeg kan sjølsagt brygge kølsch!
 
Kanskje du blander frukt? Eple/pære/aprikos-smaken kan være ganske sterk før den har stått litt til lagring.
Kan veldig godt være mine smaksløker som er på jordet og blander sammen ja. Det er i hvert fall fruktig , nesten "hvitvinsaktig". Jeg satser på at lagring vil dempe det.
 
Har satt en 25L Kölsch til gjæring, fikk med 2 pakker WLP029 med produksjonsdato 26. februar.. Dumpa begge pakkene i karet uten å sette starter. Går dette bra eller? Plopper såvidt i gjærlåsen nå 24 timer etter den var satt i skapet. Står på 17 grader. Kanskje lav temperatur, står at minste temperatur er 62F (16,6C)?
 
Plopper det nå er det greit. Ikke skru opp temperaturen! Har selv brukt denne gjæren på 15 C uten problemer.
 
Takk for svar, den står i STC-1000 styrt kjøleskap nå på 16,7C ±0,3C. Fikk en OG på 1.058 så lurer på om det vil være nok gjær eller om jeg skal dra på Vinbua og kjøpe en pakke til i morgen.
 
Har satt en 25L Kölsch til gjæring, fikk med 2 pakker WLP029 med produksjonsdato 26. februar.. Dumpa begge pakkene i karet uten å sette starter. Går dette bra eller? Plopper såvidt i gjærlåsen nå 24 timer etter den var satt i skapet. Står på 17 grader. Kanskje lav temperatur, står at minste temperatur er 62F (16,6C)?

17 grader er ikke for lavt, så det går fint. Jeg har gjæret mine på 16 grader med WLP029 uten problemer.

Nå har ikke jeg regnet på det, men tipper det går fint med to pakker av den datoen. White labs har nå sagt at holdbarheten på pure pitch er bedre enn antatt. Gjær som er 4 mnd gammel har fortsatt en "viability" på over 80 % i snitt, og over 70 % ved 6 mnd. Dette går sikkert fint :)

Screenshot_20170602-143011.png
 
2.83^9 gjærceller per pakke, to pakker som da er 3,35 måneder gamle. Cirka 87% viability blir da 4.92^9 som blir det samme som 4.29 mrd celler? Mrmalty sier at jeg trenger 287 billion cells. Må ha gjort noe feil her o_O

2017-06-09_00-18-55.jpg 2017-06-09_00-19-55.jpg
 
Her har jeg tatt feil selv ser jeg. Som i ditt tilfelle så har jeg tenkt 2.83^9 er 283 billioner.
Ser nå på White Labs at tallet fra QC rapporten er celler per ml.
De fyller pakkene med 40ml. Så dine pakker inneholdt 2.83 * 40 = 113,2 billioner celler da de ble pakket.
Dine to pakker havner da på ca 197 billioner levende celler med 87% viability.
 
Tilbake
Topp