Falsk bunn på BB30

Eriki

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte på hvor mye man kan få ut av en BB30.

Så jeg tenkte litt på å hive inn en falsk bunn på BB30, for imperial batcher.

http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-30-cm
Ifølge kalkulatoren på greenbay rackers så skal jeg klare å få inn 13 kilo på 36 liter. 2,5 liter vann pr. kg korn.
Det forlenger jo bryggedagen endel da jeg må tømme den for korn også oppbevare vørter en annen plass.

Jeg tenkte å kjøre herms eller rims med dette oppsettet.

Kommentarer på dette?
 
Burde vel gå bra.. Syntes det var en god ide. Måtte meske #100 klone i kar(13kg). Men hvorfor ikke bruke orginalelementet til å holde varmen når du sirkulerer?
 
Eriki skrev:
Jeg tenkte på hvor mye man kan få ut av en BB30.

Så jeg tenkte litt på å hive inn en falsk bunn på BB30, for imperial batcher.

http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-30-cm
Ifølge kalkulatoren på greenbay rackers så skal jeg klare å få inn 13 kilo på 36 liter. 2,5 liter vann pr. kg korn.
Det forlenger jo bryggedagen endel da jeg må tømme den for korn også oppbevare vørter en annen plass.

Jeg tenkte å kjøre herms eller rims med dette oppsettet.

Kommentarer på dette?

Sikkert et dumt spørsmål fra en fersk brygger, men: Hvorfor bruke en falsk bunn? Hva gir det?

Trygve
 
Trygvaldo skrev:
Sikkert et dumt spørsmål fra en fersk brygger, men: Hvorfor bruke en falsk bunn? Hva gir det?

Trygve
Det gir plass til mye mer malt med falsk bunn en det medfølgende maltrøret til BB30 :)
Blir endel mer jobb som trådstarter nevner, men du har da muligheten til å brygge mye sterkere øl enn med maltrøret.
 
Jeg tenkte på hvor mye man kan få ut av en BB30.

Så jeg tenkte litt på å hive inn en falsk bunn på BB30, for imperial batcher.

http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-30-cm
Ifølge kalkulatoren på greenbay rackers så skal jeg klare å få inn 13 kilo på 36 liter. 2,5 liter vann pr. kg korn.
Det forlenger jo bryggedagen endel da jeg må tømme den for korn også oppbevare vørter en annen plass.

Jeg tenkte å kjøre herms eller rims med dette oppsettet.

Kommentarer på dette?

Prøvde du dette, og brukte du isåfall falskbunnen du linket til, eller en annen? Evt noen andre som har prøvd?
 
bb30 er høy og smal, og varmeelementet har lite areal. Derfor viktig med super god sirkulering og isolering vil jeg tro. du mister jo varmetilskuddet fra sidene.
 
bb30 er høy og smal, og varmeelementet har lite areal. Derfor viktig med super god sirkulering og isolering vil jeg tro. du mister jo varmetilskuddet fra sidene.

Enig. Tror det blir veldig mye jobb for å holde jevn temperatur i mesken. Pluss mye ekstra jobb med fjerning av malt og varme opp vørter til kok igjen. Hvorfor ikke bruke noen kilo maltekstrakt når det skal brygges sterke brygg?
 
Det tar 60-90 min å meske hvorfor ikke bare gjøre det 2 ganger ?

Er det ikke lettere å bruke vørter fra den første mesken andre gangen ?
 
Jeg la hele greia på is, da jeg heller bygde meg RIMSoppsett, med kjøleboks og manifold. :)
 
Sikkert like lurt :) Jeg har vært innom samme tanke i det siste, har sett litt etter en falsk bunn som kunne passe i bb30en min.
Har slutta å løfte maltrøret og tapper altid av vørteren under skylling uansett så for meg er det mest i veien.
Ingen andre som har prøvd på noe lignende?
 
Sikkert like lurt :) Jeg har vært innom samme tanke i det siste, har sett litt etter en falsk bunn som kunne passe i bb30en min.
Har slutta å løfte maltrøret og tapper altid av vørteren under skylling uansett så for meg er det mest i veien.
Ingen andre som har prøvd på noe lignende?
For å slippe å løfte røret da? Eller en annen god grunn?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Da var falskbunn i hus.
I forbindelse med familieforøkelse har jeg brygget en batch for å feire:) kom til at en brown ale måtte være passende.
Oppsettet fungerte upåklagelig, synes det gikk fortere og at det var lettere å holde gjevn temperatur under skylling. Neste gang kommer jeg til å rigge opp pumpa for sirkulering før skylling. Bruker vanligvis litermål for å øse rundt.
 
Da var falskbunn i hus.
I forbindelse med familieforøkelse har jeg brygget en batch for å feire:) kom til at en brown ale måtte være passende.
Oppsettet fungerte upåklagelig, synes det gikk fortere og at det var lettere å holde gjevn temperatur under skylling. Neste gang kommer jeg til å rigge opp pumpa for sirkulering før skylling. Bruker vanligvis litermål for å øse rundt.
Artig! Hvor mange kg malt og hvor mye vørter endte i gjæringsdunken?
 
Artig! Hvor mange kg malt og hvor mye vørter endte i gjæringsdunken?
Var et ferdigsett fra ølbrygging.no var ca 6,5kg
Ble ca 25 liter og OG som beskrevet. 1055.
Bryggekalkulator.no sier 82% meskeeffektivitet, om det er bra aner jeg ikke men høyere enn før.
 
Da var falskbunn i hus.
I forbindelse med familieforøkelse har jeg brygget en batch for å feire:) kom til at en brown ale måtte være passende.
Oppsettet fungerte upåklagelig, synes det gikk fortere og at det var lettere å holde gjevn temperatur under skylling. Neste gang kommer jeg til å rigge opp pumpa for sirkulering før skylling. Bruker vanligvis litermål for å øse rundt.

30cm falskbunn fra bryggselv?
 
Dette er litt på siden, så jeg ber om unnskyldning, men ideen her er relevant for meg, selv om jeg ikke har en BB30, men en BB60.

Jeg har ikke maltrør til min BB60, men bruker den originale rista. Den er ikke helt ideell; den har ikke lange nok bein i forhold til høyden på krana, og den har en litt for liten diameter. (Velkjent for BB60-eiere, dette). Ville det funke greit med en liten falsk bunn i stedet?
Det er ganske my rom under rista, og det er et problem når jeg kjører no sparge, som jeg stort sett har gått over til. Det blir varmeforskjell mellom væsken under rista og maltgrøten over, og det er særlig vanskelig hvis jeg skal bruke elementet til å korrigere temperaturen. Så blir jeg nødt til å sirkulere en hel del, og det er noe av poenget med no sparge at det skulle være enkelt. Ville det bli enklere med en falsk bunn?
Jeg ville vel også få ut mer av væskevolumet? Det blir jo igjen en del under rista.
 
Tilbake
Topp