Tråden for dumme spørsmål.

Når jeg lager oppskrifter har jeg gjerne lest meg litt opp på andre oppskrifter i samme gate.
Men viktigste er vel og smake på alt av råvarer, da får du en ganske god pekepinn på hva som eventuelt skal forandres til neste brygg.
Er også en fordel og gjerne brygge en litt mindre batcher med en ny oppskrift, er ikke vits og brygge 75l med en "imperial black India saison" med kaffe og brett for og sitte igjen med 150 halvliter som du ikke klarer drikke. Point being, brygg ofte og la smak og erfaring styre oppskriftene
 
Mitt dumme spørsmål: Hva slags gjenger er det på AGA sine CO2-flasker? (De på 425gr.)
Har funnet et par brukbare CO2-regulatorer på Ebay, som alle har 3/4"-tilkobling, men jeg klarer ikke å finne noe som utdyper hvilke dimensjoner det er på AGA-flaskene, eller på adaptere som finnes i noen av nettbutikkene.
 
Jeg bestemmer meg først for øltype,. Dette bestemmer i stor grad mengden av Basemalten, som kan være alt mellom 50% til nesten 100%. av Maltmengden. Så kan jeg sysle med den restrerende mengden med spesialmalt. Noen ganger følger jeg øltypen når det gjelde spesialmalt typen, eller jeg velger å prøve forskjellige spesialmalt litt på måfå, men med noen basisregler i bunn. Å leke seg frem skaper erfaring. :)
Jeg kan ta utgangspunkt i en annen øltype, og forandre noe, endel på oppskriften, og vips, så er den min egen med eget navn.. :)
 
Kjører to nye spørsmål. Kanskje ikke like dumt, men jeg lurer likevel.
Hvordan går dere frem når dere lager en oppskrift fra bunn av? Bestemmer dere for øltype og lar erfaringen lede? Eller sitter og leker i feks beersmith? Må innrømme at for meg virker det litt magisk, som svunne tiders aklymisters bedrifter :)

Og spørsmål to: Når regner dere en oppskrift for egen, når dere har tatt utgangspunkt i en annen, men byttet litt på malt og humle for eksempel?


Jeg bestemmer meg først for øltype,. Dette bestemmer i stor grad mengden av Basemalten, som kan være alt mellom 50% til nesten 100%. av Maltmengden. Så kan jeg sysle med den restrerende mengden med spesialmalt. Noen ganger følger jeg øltypen når det gjelde spesialmalt typen, eller jeg velger å prøve forskjellige spesialmalt litt på måfå, men med noen basisregler i bunn. Å leke seg frem skaper erfaring. :)
Jeg kan ta utgangspunkt i en annen øltype, og forandre noe, endel på oppskriften, og vips, så er den min egen med eget navn.. :)
 
Gjengetypen heter trapez.

Sent fra min LG-P880 via Tapatalk
Mange takk! Jeg ser meg nødt til å stille enda et spørsmål, og huker tak i deg siden du var den første til å svare: Hvilken gjengestørrelse er det på "ut-siden" av disse adapterne? Vil de passe rett på f.eks en MicroMatic- eller en ODL-regulator med 3/4-toms mutter, eller må jeg ha enda et mellomledd?
 
Takker for svar :) Og har nytt spørsmål:
Sitetr og leser i Øl fra hånd til munn, Lervigs sin oppskrift på Barley whine. Der står anbefalt å meske i to omganger.
Betyr det at man deler maltet i to hauger, mesker først den ene ned i gryta, og så den andre? Og kan det da i så fall være lurt å skylle mesk nummer to med vørteren fra mesk nummer en? Eller er jeg helt på bærtur her?
 
Vienna Malt:

Er Vienna en Basis eller Spesial malt? Ser den ligger under Basis hos Bryggselv, men Vestbrygg har den under spesial.

Ble anbefalt å bruke denne i en SMaSH, men ble litt usikker nå. Har noen erfaringer med Vienna, som kan forklare smaksbildet litt?
 
Vienna Malt:

Er Vienna en Basis eller Spesial malt? Ser den ligger under Basis hos Bryggselv, men Vestbrygg har den under spesial.

Ble anbefalt å bruke denne i en SMaSH, men ble litt usikker nå. Har noen erfaringer med Vienna, som kan forklare smaksbildet litt?

Noen kloke hoder som kan belyse dette spørsmålet?
 
Vienna malt har nok diastatisk kraft (er dette godkjent norsk oversettelse?) til å konvertere seg selv, om det var det du tenkte på. Bør altså gå fint å brygge en SMaSH med denne.
 
Tror dere jeg kan ende opp med en fin øl med for eks vienna, galaxy humle og Us-05 eller Wlp001?

Jeg tror dette vil gi et greit øl; men, jeg ville ha brukt f.eks Chinook eller Northern Brewer som bitterhumle, og Galaxy fsom smak- og aromahumle. I tillegg kunne det gjort seg med en liten andel hvete og/eller en eller annen form for caramalt.
 
Jeg tror dette vil gi et greit øl; men, jeg ville ha brukt f.eks Chinook eller Northern Brewer som bitterhumle, og Galaxy fsom smak- og aromahumle. I tillegg kunne det gjort seg med en liten andel hvete og/eller en eller annen form for caramalt.

Er SMaSH jeg ønsker og gå for, så kun vienna og galaxy tenkte jeg.

Om det blir en suksess, så fortsetter jeg med vienna, og bytter ut humlen gang på gang :)
 
Tilbake
Topp