Lervig Lucky Jack oppskrift

http://godtiglasset.wordpress.com/2013/09/02/lervig-og-kaizers-byr-opp-til-dans/
sitat: Det er også morsomt at Siste dans er en videreutvikling av Lervigs signatuøl Lucky Jack. I en diskusjonstråd på Norbrygg skrev en kar i 2012 om oppskriften på Lucky Jack at han ville ”økt maltmengden såpass at alkoholprosenten ender på ca. 5,6%. Det er den ideelle styrken for en APA. Det er bare den norske butikkgrensen som tvang Lucky Jack ned til 4,7%. Mike ville ganske sikkert ha foretrukket en noe høyere styrke, om han ikke var nødt :sitat slutt

Denne må vi prøve å få kloa i! :godtoel:
 
anrande skrev:
Brygget denne igår, men da med 25L AG-ølsettet fra bryggselv.no.
La merke til at det ikke var noen humle på 90min. Kun 60,15 og 5min.
Noen som vet hva som er forskjellen, evt pros/cons?

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2
 
Thore Bråthen skrev:
anrande skrev:
Brygget denne igår, men da med 25L AG-ølsettet fra bryggselv.no.
La merke til at det ikke var noen humle på 90min. Kun 60,15 og 5min.
Noen som vet hva som er forskjellen, evt pros/cons?

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Du får ikke så mye isomerisering av humlen ved lenger koketid enn 60 min, men du kan få en del gress/plante-aktige smaker av å koke den så lenge. 60 minutter er stort sett standarden for rene bittertilsetninger.
 
Man får kjøp Lucky Jack som ferdig pakninger på bryggselv.no, og oppskriften står også i Fra hånd til munn. Jeg har laget denne oppskriften to ganger nå og den har blitt veldig bra.
 
Skal brygge Lj nå snart med bryggselv settet. Ser det står litt forskjellig her ang. Gjæringstemperatur.
Hva praktiserer dere som har brygget denne?  :jaha:  :)
 
Jeg har brygget "Siste Dans" fra LJ settet til bryggselv. Jeg lagde bare en mindre batch, tror jeg endte på 17 liter ca og 5,5 ABV. I tillegg så tørrhumlet jeg med Cascade og Centennial, etter mail fra Mike. 15g av hver type, kunne sikkert brukt enda mer. Det ble uten tvil min beste øl hittil, men nå har jeg jo bare 9 batcher under beltet..

Mener å ha lest at det er lurt med gjæringstemp på 18 under storm gjæring og så øke til 20 litt senere.. Men dette er vel avhengig av hvilken type gjær du bruker også.
 
Jeg brygget første versjon av Lucky Jack-settet fra Bryggselv og både jeg og alle andre som har smakt var begeistret for resultatet. Imidlertid var den mindre bitter enn originalen. Jeg kunne derfor tenke meg å "sprite opp" oppskriften med litt ekstra bitter-humle og tørrhumle (har Cascade-pellets).

Jeg skal brygge denne klonen igjen på lørdag, men ser at versjon 2 av settet har noen endringer både på grain bill og humlesammensetning, blant annet er mengden hops@60 min doblet fra beskjedne 3 til 6 gram Perle.

Er det noen som kan komme med kvalifisert synsing på hva jeg kan forvente av forskjell på de to oppskriftene?

Om jeg fortsatt skulle ønske å "hoppe" litt ekstra, hvor mye bør jeg tilsette uten å endre karakteren på ølet fullstendig?
 
LJ er en sykt god pale ale. Jeg ble litt satt ut da jeg prøvde en NØ pale ale i romjula. Den hadde tydelig LJ preg, syns jeg.... kunne nesten mistenke det for å være LJ ved en evt blindtest.

Send gjerne en mail til NØ og hør hvordan deres Pale Ale er nå? De har kanskje endret oppskriften i løpet av siste tre år. De pleier å være greie med info.

E.
 
Ok, her er oppskriften jeg fikk av Mike. Det er den originale oppskriften fra bryggeriet, jeg har bare redigert litt for ryddighetens skyld. Eventuelle omregninger til hjemmebrygg-størrelse på batchen får man gjøre selv. ;)

Hvis målet er å klone ølet, ville jeg tenkt nøye gjennom hvordan man gjennomfører gjæringen. Husk at det store trykket i ølet (som en følge av det store volumet, 18000 liter) vil gjøre at gjæren produserer mindre estere enn i en batch på 20 liter på samme temperatur.

Men, altså:

Lervig Lucky Jack

Batch size: 18.000 net
Total grain: 3.500 kg

Anticipated OG 11.5 % Plato
Anticipated EBC 14.0
Anticipated IBU 29,0
Anticipated RDF 66,5
Anticipated Alc. Vol. 4,70 %

Brewhouse Eff. Calcutated at 90%

Grain
3000 kg Pilsner malt
200 kg Carapale 10
200 kg Caracrystal 150

Mash
Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

Protien rest: 50°C – rest 15 mins
Step up 1C : minute
Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins
Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins
Mash off: 78°C- rest for 5 mins

Hops
0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins
2,5 kg Perle T45, 10% AA, 60 mins
lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)
25 kg Amarillo, pellets T90 15 mins
25 kg Chinook, Pellets T90 5 mins
15 kg Citra, pellets T90 5 mins
15 kg Citra, dry hop after primary fermentation – at fermentation temp

Evaporation rate: 10%/hour
Pre-boil wort size: ?
Boil time: 60 min
Pre-boil gravity: 10.4 % plato

Minerals
6600 g Calcium chloride added to mash water
3 l Lactic acid added to mash water
9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)
2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil
4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

Fermentation
WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL
(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.


Filtration/Carbonation
Brite filteration/>4.0 haze


Packaging
CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat

Hvad og hvor mye vinder man ved å tilsette mineralerne i denne oppskrift?

Hvilken mengde kan jeg tilsette til ca. 25 liter?
 
Enkelt forklart: Du senket pH.
Du kan lese bøker om vann og brygging. Om det har så mye å si for oss hjemmebryggere får diskuteres et annet sted. Jeg følger stort sett oppsettet som Gahr har laget under emnet VANN i medlemmenes dypt hemmelige sider.
For å sitere fra en bok jeg har: "Senking av pH vil føre til at det trekkes ut færre astringente komponenter fra maltet og at ølet får en mindre hard bitterhet fra humle (særlig ved bruk av mye humle)".
Til 25 liter ville jeg brukt 3 gram.
 
Meskestega som står oppgitt i oppskriften funker bra. Virker som grain bill er fin.

Hadde vært interessant å vite hva effekten med proteinrasten er? Mener å ha lest at det har negativ påvirkning på maltsmaken for moderne malttyper, unntatt hvete og andre med høyt proteininnhold. Eller funker det som dough-in i dette tilfelle?
 
3 gram perle

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Close but no Cigar;)
Ut av konteksten leser jeg at det var 3g mineraler svaret gjaldt,kalsiumklorid. Jeg har brukt mineraltilsetningene anbefalt i bryggekalkulator.no , da er det kalsimsulfat i litt større mengder som anbefales for å framheve humlen.
Det er vel uansett finjusteringer dette, de første gangene brygget jeg LJ uten mineraltilsetningene, kjempegodt øl ble det allikevel. Siste gang skalerte jeg opp maltbasen til 6% ABV , byttet ut Citra med Centennial og tørrhumlet med 2x20g Centennial og Cascade, nydelig det også. Men ikke LJ lenger da...

Edit: angrer på å ikke ha fulgt original oppskriften angående mineraltilsetningene, neste gang brygger jeg iht. bryggeriets oppskrift
 
Sist redigert:
Close but no Cigar;)
Ut av konteksten leser jeg at det var 3g mineraler svaret gjaldt,kalsiumklorid. Jeg har brukt mineraltilsetningene anbefalt i bryggekalkulator.no , da er det kalsimsulfat i litt større mengder som anbefales for å framheve humlen.
Det er vel uansett finjusteringer dette, de første gangene brygget jeg LJ uten mineraltilsetningene, kjempegodt øl ble det allikevel. Siste gang skalerte jeg opp maltbasen til 6% ABV , byttet ut Citra med Centennial og tørrhumlet med 2x20g Centennial og Cascade, nydelig det også. Men ikke LJ lenger da...

Edit: angrer på å ikke ha fulgt original oppskriften angående mineraltilsetningene, neste gang brygger jeg iht. bryggeriets oppskrift

Noen tips hva jeg kan bruke i stede for chinook? Var tomme lokalt. Eller bør jeg skaffe originalt på denne? Ikke planer å finne opp nytt øl
 
Chinook kan erstattes av bl.a. Brewers Gold, Columbus, Galena, Nugget, Northern Brewer eller Eroica. Selv har jeg gode erfaringer med Galena og Nugget. Sistnevnte klassifiseres vanligvis som en bitterhumle, men har også en nydelig aroma når den er fersk.
 
Lite spørsmål til denne oppskriften: Er det riktig at nesten ingenting av bitterheten kommer fra 90 og 60 min? jeg brygger med ekstrakt så jeg trenger strengt ikke koke så lenge- bør vel holde med 15 min for min del?
 
Tilbake
Topp