Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Så enig, hvilken galning var det kom på å kombinere karamell og grapefrukt, og hvorfor følger så mange etter?

"I find many IPAs to be aggressively bitter. In an attempt to balance all the hops, IPAs often have way too much of a toasty-caramel malt thing that clashes with the tropical fruit and citrus flavors and is to me one of the worst beer combinations there is." http://atlanta.eater.com/2015/7/29/9068195/orpheus-brewing-jason-pellett-interview


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt tidligere i sommer hadde jeg tatt meg fri fra jobben for å få reparert telefonen, og ble dermed sittende ute på Grünerløkka og ta noen øl i sola. Fikk servert «Ekstra God Bitter» fra Kinn bryggeri på tapp og likte denne utrolig godt! Sendte en e-post til bryggeriet og fikk hyggelig svar – med oppskrift, og fikk også lov til å dele på forumet. Dette blir nok en av de neste batchene mine.



Tørrgjær-alternativet ble jeg fortalt kunne være Safale S-04.

God sommer!

Hei Håvard.

Oppskriften fra Kinn på EGB stemmer ikke så godt med hva som står bak på flaska (kjøpt på polet i dag). Den mangler Target humle, og sier at all humle skal i på 30min før kokestopp. La ved et bilde.

2 versjoner av EGB?
 

Vedlegg

  • 20150814_144038.jpg
    20150814_144038.jpg
    151,6 KB · Sett: 162
I tilfelle noen skulle være interesserte:
7 Fjell Rundemanen Rye Stout
Smakte en del 7fjell på ølfestivalen i Trondheim, 7fjell leverer kvalitetsøl! Likte godt Rundemanen og brygger etter denne oppskriften imorgen. Lurer litt på IBU her, oppgitt til 30 men mange andre steder på nettet står det 60, bl. annet i ølsettet som Vestbrygg leverer samt hos Ratebeer.
Hva er det korrekte, får vel legge meg på 45 dersom dette ikke blir oppklart? ;)
 
Det riktige skal være 30 IBU. Av en eller annen grunn har det blitt til 60 rundt omkring. Skal prøve å få ryddet opp etterhvert, men litt mange jern i ilden for tiden...
 
Det riktige skal være 30 IBU. Av en eller annen grunn har det blitt til 60 rundt omkring. Skal prøve å få ryddet opp etterhvert, men litt mange jern i ilden for tiden...
Imponerende at du tar deg tid til å svare her, takknemlig for det. Tusen takk for godt øl og deling av oppskrifter.
 
Rundemanen er en av favorittene.

Benytter sjansen til å spørre hva som blir det neste. Regner med sommeren har vært for travel for nylanseringer, med alle festivalene som pågår.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Rundemanen er en av favorittene.

Benytter sjansen til å spørre hva som blir det neste. Regner med sommeren har vært for travel for nylanseringer, med alle festivalene som pågår.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er så kjedelig at jeg håper på en kvalitetspils.
 
mine kilder på innsiden har opplyst at gjær er anskaffet, så da er det duket for en lagerbølge utover høsten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er enig med deg, men kanskje det burde blitt strukturert om? Hva med en egen forumavdeling for kommersielle oppskrifter slik at hver oppskrift får en post, så kan man diskutere seg grønn? kunne ligget ved siden av Oppskrifter generelt
Njæ. Vil ha en tråd, der jeg kan finne alle oppskriftene. Gjerne med en lenkesamling i begynnelsen. Men det krever jo litt arbeid, da.
 
Er enig med deg, men kanskje det burde blitt strukturert om? Hva med en egen forumavdeling for kommersielle oppskrifter slik at hver oppskrift får en post, så kan man diskutere seg grønn? kunne ligget ved siden av Oppskrifter generelt
Jeg er, sikkert ikke overraskende, helt uenig. En lett og spøkefull tone, eller flåsing om man vil, synes jeg gjør seg stort sett overalt. Tar tross alt bare et sekund eller to å se om dette er noe man er interessert i. Men jeg innser jo at jeg nok er i et forsvinnende lite mindretall her så jeg vil selvfølgelig rette meg etter det.
Beklager!
 
Hei Håvard.

Oppskriften fra Kinn på EGB stemmer ikke så godt med hva som står bak på flaska (kjøpt på polet i dag). Den mangler Target humle, og sier at all humle skal i på 30min før kokestopp. La ved et bilde.

2 versjoner av EGB?

Hei Kjell Tore.

Jeg synes oppskriften stemmer ganske greit med etiketten:

Target-humla er nok bare for å ha en engelsk bitterhumle med høyere alfasyreinnhold enn smaks-/aromahumla. Etter som oppskriftene hos bryggeriene neppe er urokkelige konstanter, er det mulig Target-humla (i dette tilfellet) er åpen/utsatt for utskiftning, i tillegg til at bitterhumla i mindre grad preger smaken.

På etiketten står det at all humle er tilsatt den siste halvtimen, dvs. null humle tidligere enn 30 minutter kok.

Ølet ble forresten både ganske likt originalen og svært godt!
 
Enig. Det ble litt avsporing, skal ikke gjenta seg. Men man trenger ikke være helt nazi heller, litt diskusjon rundt oppskrifter bør det være rom for.

Tenkte forresten på the Abyss idag http://www.deschutesbrewery.com/recipe/abyss-clone, Deschutes oppgir ikke detaljer, og selv om man kan lett kan sette sammen en god oppskrift basert på det, hadde det vært interessant å høre om folk har synspunkter rundt dette. Det står engelsk gjær, men kan man klare å komme fra 1100 til 1019 med WLP002, eller kombinere med 090, eller heller velge 007? Har bare laget noe sånt en gang, med US-05, som gikk fra 1095 til 1026.

At det er tre typer svart malt, er sikkert ment å gi flere nyanser, men hva med forholdet mellom svarte gryn og sjokolade? Den jeg lagde hadde 2:1 sjokolade-svart. Skal prøve pale chocolate neste gang, som Ægir Natt bruker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Et spørsmål som vel går mest til Gahr her.

Har brygget Una Blonde et par ganger. Et herlig øl! Har sammenlignet med småtøs og tørrhumlingen av Una gir det lille ekstra.
Jeg lurer imidlertid på den store forskjellen i mesketemp oppgitt for disse to, som vel er mer eller mindre like øl. Ca samme malt. samme OG, FG og gjær. Småtøs har trinn på 62 oC og 68 oC, mens Una har trinn på 69 og 72 oC. Den lille erfaringen jeg har sier at det siste kanskje er noe høyt, noe min FG er også.... Stemmer temperaturene for Una? (jeg kommer seff til å legge neste batch av denne lavere).

http://www.7fjellbryggeri.com/brewoursmaatoes
http://www.7fjellbryggeri.com/brewourunablond
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp