Humleplanter/stikklinger

Blåser litt liv i denne. Er det noen i Oslo-området som har noen spirer å selge i år? Jeg kan hente, og er ikke kresen på sort.
 
Jeg bor øverst på Grünerløkka og vil ha Cascade-stiklinger å dele ut om noen uker.

Jeg dyrker faktisk humle i en (stor) potte på balkongen. Etter vinterdvale i kjølerom, er planten nå plassert ut igjen. Når skudd kommer, må de settes i vann et par uker før røtter utvikles og de kan settes i jord.

Men først må skuddene komme opp av jorda.

Merk at jeg snakker om stiklinger i ordets rette forstand, ikke rhizomes som du kjøper fra England.
 
Jeg bor øverst på Grünerløkka og vil ha Cascade-stiklinger å dele ut om noen uker.

Jeg dyrker faktisk humle i en (stor) potte på balkongen. Etter vinterdvale i kjølerom, er planten nå plassert ut igjen. Når skudd kommer, må de settes i vann et par uker før røtter utvikles og de kan settes i jord.

Men først må skuddene komme opp av jorda.

Merk at jeg snakker om stiklinger i ordets rette forstand, ikke rhizomes som du kjøper fra England.

Jeg ønsker gjerne å gi noen av disse et nytt hjem. Bor selv sentralt i Oslo, så det blir balkongdyrking her også.

Når tror du det kan la seg gjøre å hente? Jeg har ikke mye plass, så vil ikke trenge mange.
 
Vanskelig å si når, siden de må komme opp av jorda først. Men tipper at de vil være klare i løpet av tre-fire uker. Kan oppdatere her når det skjer noe.
 
Hei
Jeg har en us Tettnanger i hagen,og den har jeg tatt mange stikklinger av.
Bare å sette i vann til man ser godt med røtter,og så i potter inne til de får godt rotfeste i potta.
Den har jeg på Drammenselvas nordside (Bragernes).og den trives bra der
 
Nå spirer og vokser det godt i vårvarmen!

Foreløpig bare spirer, men de vokser flere cm per dag nå, og over helga kan jeg nok begynne å ta avleggere.

Praktisk for dere som bor rett ved - da kan dere få en stikling eller to og selv sette dem i vann i et par uker til det begynner å utvikles røtter og de deretter kan plantes.
 
Tiden rant fort gitt. Fortsatt muligheter for avleggere nå Jørgen O?

Absolutt. Jeg satte flere avkuttede stiklinger i vann for 4-5 dager siden. Ingen røtter foreløpig, men det tar gjerne et par uker. Jeg er egentlig klar til å dele ut når som helst.
 
Ser ikke ut til at jeg får deltatt på kurset ditt, men er svært interessert i å komme innom for avleggere
 
Jeg har fremdeles Cascade-stiklinger til utdeling på Grünerløkka i Oslo. Jeg krever ikke betaling, men tar gjerne imot en flaske godt hjemmebrygg dersom du synes det er verdt det!

Jeg sender ikke i posten.
 
Tusen takk for stiklinger. Jeg fikk ikke røtter på dem, så en ekspert på Plantasjen sa at hvis det ikke var røtter innen 14 dager så skulle man bare sette den i jorden så får den røtter. Jeg tok en av stiklingene og satte i jorden. Det er for tidlig å si om det er en suksess, men den har ihvertfall ikke dødd. Bilde her: https://goo.gl/photos/mFEvafYrDxhsHwMdA

Det hvite i jorden er Perlite, som kan tilsettes jorden for å få dem mer luftig etc.

WKqF7FAknBIm9sTSNA3YV1UyakPrf4_hNJYxsllGX80pbWOXbUeKDBvYkfhUWJVhql-iIeytG1yWPVQimOREK88LcI6LMsDnB64nIQor2QF-zr0VJT29ZgK1MwiHE-KVRFn5jArYwGFNGwTzu4fdIRIS2bNYgsNSowkUltsSwLdn5-oCLckLFK7x6hOvpZ15EH8a0ag72ODN8qb1A4N1HoZC0r-klF_RUEA3wUv4Id6mbj2bKKeacuqWCXOJ6xXLUJZQS1m8qAf3qQBo5B_4Lrj6CU8qxliCIcIX-iNL9Av5oKxyReTn2cjp_y8TUVV72Nh6iN_-16uf0DRfVM__0_0NyQrK7hKzoei9jCey8aSRIRXFT7ivUMEzGg9VBAMfooDhDzaRpENLheFPTqSMBIpwk4QZEpc0TcUJayjsMYNyvWmVVQekYiWaoQ0Aam5l1nlfO4iC5jL7Hs3RFvgL8ujXMDGTH_qkrCGnJrtVatSFyHZdkCaJIf5ufRStKu8yaIgzKZiFjqtTrwmA3pw3QYJbeouGDpOpWMt8o33-jjg2v1v0oyL0mDbiQBA2kNmRlXsAfRX5OYls2X2dmt5l99T038nlvwgE=w578-h867-no
 
Hyggelig å se. Min erfaring er at det varierer veldig hvor fort - og om - de slår røtter av å stå i vann.

Det er i alle fall viktig at jorden er skikkelig fuktig nå før planten har slått røtter, slik at den får tatt til seg vann.
 
Hyggelig å se. Min erfaring er at det varierer veldig hvor fort - og om - de slår røtter av å stå i vann.

Det er i alle fall viktig at jorden er skikkelig fuktig nå før planten har slått røtter, slik at den får tatt til seg vann.

Jeg har ihvertfall ikke peiling på slikt, så jeg bare går og håper at det skal gro. Jeg har vel nesten aldri sett en stikling før, men det er spennende å se om det fungerer ... :):):)

Skal passe på å ha godt fuktig jord, og jeg har stikling nummer to i vann fremdeles i tilfelle...
 
Fikk to stikklinger fra JørgenO. Den ene døde (knakk på bussen på vei hjem - selvforskyldt). Den andre ble satt i våt jord. Etter noen uker har den virkelig slått rot. Har nå plantet den over i en stor krukke. Håper den får vokst seg såpass stor at den ikke tar kvelden i løpet av vinteren.


Edit:får ikke lastet opp bilde [emoji20]

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Tilbake
Topp