Hvor grovt knuser dere kornet?

Kjøpte meg mølle for en tid tilbake, og har brygget to brygg med selvmalt korn. Første av de ble bra, men det siste ble det stuck mash. Regner med at innstillingen på kverna har blitt "fucked up" da den ene mutteren var løs. Hvor stort mellomrom har dere mellom rullene?
 
1,2 mm hos meg på Speidelen. Skaffet meg en kraftig drill som tåler belastning på lavere hastighet. Det skal visstnok ikke være bra å kjøre på full guffe.
 
Jeg bruker 1,3 og drill og med lav hastighet. Kan sikkert gå Ned litt med håndsveiv. Høy hastighet = mere mel.
 
Jeg brygger BIAB og bruker kredittkort til å justere møllene etter anbefaling herfra. Aner ikke hvor mange millimeter det er, men det er ganske smått. Kjører full hastighet og får en del mel, noe jeg ikke har videre problemer med.
 
Bruker 1mm nå. Jeg ville ikke malt grovere enn 1,2 av hensyn til utbyttet.

Ville ikke en løs mutter latt valsene skli fra hverandre?

Jo, dersom den forble slakk ville den naturligvis det, men jeg strammet den til igjen og jeg mistenker at det kludret til innstillingen. Jeg skal prøve med 1.2 mm ved neste brygg og se om det er bra. Skal også sette ned hastigheten på drillen når jeg kverner. Takk for alle innspill!
 
Jeg har stilt ned til 0.6mm,får bedre effektivitet og enda ikke hatt stuck mash! Dette høres jo ut som om jeg kverner sammalt mel og det er ikke langt fra, men stuck mash, nope!
 
Vel nå ekkje det sånn at jeg står i kursiv i de aller største bankene i landet, så kanskje derfor det ble så tynt. Er det "a bad thing" å få mye mel når man knuser? Det er vel ingen som fraråder bruk av spraymalt
 
Jøsses. Jeg bruker 1,5mm på min MM. Kverner da til GF. Bruker bladsøker. Jeg opplever å ha bra utbytte med denne kverningsgraden.
Hvis jeg stiller rullene strengere enn dette logger bare malten og spinner oppå rullene. Gjør den ikke det hos dere?
 
Vel nå ekkje det sånn at jeg står i kursiv i de aller største bankene i landet, så kanskje derfor det ble så tynt. Er det "a bad thing" å få mye mel når man knuser? Det er vel ingen som fraråder bruk av spraymalt

hehe -
nei, mjølet er ikke noe problem i seg sjøl. Så lenge du ikke får problemer med uttappingen etter mesk, er det vel snarere bra for effektiviteten, skulle jeg tro. (Men spraymalt er noe annet, som msevland sier:).)

@Jokis
Prøv å vri litt fram og tilbake, til du kjenner at valsene tar tak i malten. Det skal gå greit. Ellers unngår du som regel at problemet oppstår om du lar valsene spinne mens du heller oppi den første malten. (Du kan ta bare en neve først, og så helle på resten etter at du har oppnådd at valsene "tar".)

1,5 er i meste laget. Du vil få bedre effektivitet om du beveger deg ned mot 1. På 1,5 vil du oppleve å få veldig lite ut av hvetemalten. (Og av havre og rug, også, tror jeg.)
 
Takk for svar. Jeg har god effektivitet men tar gjerne mer såklart:)
Får prøve det med å ha valsene igang.
Forøvrig fant jeg ut av meg sjøl at jeg burde kverne hveten til sist med litt trangere valser. Der er jeg vel på 1.2 tenker jeg. Men da spoler byggen.
Ut i furtebua å øvekverne med en gang!
 
Tror jeg har 1.0 nå.
Men rug og hvete fuktes ikke og kjøres gjennom for seg selv og med høyere hastighet.
Ser ut som de blir bra knust.
 
hehe -
nei, mjølet er ikke noe problem i seg sjøl. Så lenge du ikke får problemer med uttappingen etter mesk, er det vel snarere bra for effektiviteten, skulle jeg tro. (Men spraymalt er noe annet, som msevland sier:).)

@Jokis
Prøv å vri litt fram og tilbake, til du kjenner at valsene tar tak i malten. Det skal gå greit. Ellers unngår du som regel at problemet oppstår om du lar valsene spinne mens du heller oppi den første malten. (Du kan ta bare en neve først, og så helle på resten etter at du har oppnådd at valsene "tar".)

1,5 er i meste laget. Du vil få bedre effektivitet om du beveger deg ned mot 1. På 1,5 vil du oppleve å få veldig lite ut av hvetemalten. (Og av havre og rug, også, tror jeg.)
hei stilte 1,4 no ser ut til å bli bra
 
Tilbake
Topp