Low Dissolved Oxygen Brewing

Hva gjelder tilsetningsstoffer til LODO så hadde mannen bak denne bloggen stor suksess med Antioxin SBT.
Produktet er visst ment å skulle erstatte alle andre oksygenfjernende stoffer.
http://www.lowoxygenbrewing.com/ingredients/antioxin-sbt/
Han var litt hemmelighetsfull ang. mengder etc. pga at dette produktet kun var ment for proffmarked osv. osv.

Uansett, stoffet er i salg i Italia! (og dosering står på posen på bildet)
http://www.mr-malt.com/antioxin-sbt-kg-1.html

De skulle ha omkring 60 euro for å sende til Norge så veldig dyr frakt for en kilo men en kilo vil vare leeenge!
Har en pakke på gang via en italiener som skal ta det med til Norge så det er en god stund til jeg får det men har en del andre ting å optimalisere i mellomtiden. Jeg har ikke tatt steget fullt ut med LODO-vannbehandling enda men driver og prøver å eliminere O2 fra resten av prosessen. Største forbedring så langt kom med gjæring under trykk (modifisert 30-liters bryggerifat).
Ølet var under trykk fra gjæren ble pitchet og frem til servering. Denne ølen ble veldig frisk og god og påtakelig lysere enn tidligere utgaver av samme oppskrift, hvilket tyder på at de tidligere utgavene har vært oksydert (eller mer oksydert enn denne).
 
Gjæring under trykk ga meg en ny dimensjon, den siste tyske pilsneren min er miles above alle andre pilsnere jeg har laget. Om det er placebo eller ikke, den er mange hakk over :) jeg foretok siste del av gjæringen på et 19L fat.
 
Gjæring under trykk ga meg en ny dimensjon, den siste tyske pilsneren min er miles above alle andre pilsnere jeg har laget. Om det er placebo eller ikke, den er mange hakk over :) jeg foretok siste del av gjæringen på et 19L fat.

Ja, jeg tror nesten jeg kan kalle det en revolusjon for min del også!
Har lenge gått og tenkt på at ølene mine har stagnert i kvalitet. De er gode, jeg drikker dem jo med glede hver dag, men tror jeg hadde kommet til et punkt der potensialet i utstyret og prosessen var nådd. Den trykkgjærede og delvis (hadde ikke høyt nok trykk mot slutten) naturlig karbonerte ølen var mange hakk bedre!!
Så etter kontroll på gjæringstemperatur blir nå fokus på å holde oksygen borte fra prosessen neste prosjekt der hver stein skal snus for å eliminere feil!

En ting som jeg tror har voldt mer skade enn gagn er praksisen med cold crashing. Etter en stund bobler gjærlåsen feil vei!
 
Ja, jeg tror nesten jeg kan kalle det en revolusjon for min del også!
Har lenge gått og tenkt på at ølene mine har stagnert i kvalitet. De er gode, jeg drikker dem jo med glede hver dag, men tror jeg hadde kommet til et punkt der potensialet i utstyret og prosessen var nådd. Den trykkgjærede og delvis (hadde ikke høyt nok trykk mot slutten) naturlig karbonerte ølen var mange hakk bedre!!
Så etter kontroll på gjæringstemperatur blir nå fokus på å holde oksygen borte fra prosessen neste prosjekt der hver stein skal snus for å eliminere feil!

En ting som jeg tror har voldt mer skade enn gagn er praksisen med cold crashing. Etter en stund bobler gjærlåsen feil vei!

Jeg har også sluttet med coldcrash. Vet ikke om CC er så ille, men jeg har opplevd bedre øl med gradvis nedsenkning, kan jo være at gjæren liker bedre skånsom håndtering :)
 
Har gjort en CC på en tripel, men avsluttet med en to liter starter med lagergjær, som gjorde at luften som ble sugd inn ble dyttet ut. Det ble veldig bra.
 
Hva gjelder tilsetningsstoffer til LODO så hadde mannen bak denne bloggen stor suksess med Antioxin SBT.
Produktet er visst ment å skulle erstatte alle andre oksygenfjernende stoffer.
http://www.lowoxygenbrewing.com/ingredients/antioxin-sbt/
Han var litt hemmelighetsfull ang. mengder etc. pga at dette produktet kun var ment for proffmarked osv. osv.

Uansett, stoffet er i salg i Italia! (og dosering står på posen på bildet)
http://www.mr-malt.com/antioxin-sbt-kg-1.html

De skulle ha omkring 60 euro for å sende til Norge så veldig dyr frakt for en kilo men en kilo vil vare leeenge!
Har en pakke på gang via en italiener som skal ta det med til Norge så det er en god stund til jeg får det men har en del andre ting å optimalisere i mellomtiden.
Dette er bekreftet i to studier
http://www.ibdafrica.co.za/wp-conte...e-flavor-stability-IBD-Ghana-March-320131.pdf
https://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/inbr/documents/Declerck_2009_flavour-stability_beer.pdf
 
Med CC i primary (altså, ikke fat), er det nesten 100% sikkert at man har tatt inn oksygen! Det er nok første skritt på den kalde siden å unngå.
 
Vil det være en (merkbar) forskjell på å bare koke vannet først, og så pumpe det inn fra bunn, uten å tilsette noe til vannet, kontra det å bare helle ei bøtte med vann oppi meskekjelen?
 
Vil det være en (merkbar) forskjell på å bare koke vannet først, og så pumpe det inn fra bunn, uten å tilsette noe til vannet, kontra det å bare helle ei bøtte med vann oppi meskekjelen?
Målingene de gjorde, viste at kaldt vann hadde 8ppm, kokt vann 4, men ved innmesk økte dette pga den store kontaktflaten. Med tilsetninger kan man komme under 1ppm, som er målet.

Hvis du bruker 30mg/l natriummetabisulfitt, og du f.eks. skal lage no sparge med 30 liter vann totalt, blir det 900mg. En camden tablet fra Young's har 440mg, så det blir to knuste tabletter i forhåndskokt vann. Egentlig enklere enn mange tror.
 
Målingene de gjorde, viste at kaldt vann hadde 8ppm, kokt vann 4, men ved innmesk økte dette pga den store kontaktflaten. Med tilsetninger kan man komme under 1ppm, som er målet.

Hvis du bruker 30mg/l natriummetabisulfitt, og du f.eks. skal lage no sparge med 30 liter vann totalt, blir det 900mg. En camden tablet fra Young's har 440mg, så det blir to knuste tabletter i forhåndskokt vann. Egentlig enklere enn mange tror.

Dvs campden-tabletter fra Youngs?

Edit: Det var det du skrev ja
 
Sist redigert:
Disse gode resultatene med gjæring under trykk. Kan en ikke regne med at forbedringen her er at en ikke CC'er og tapper med oksideringen det medfører?
Trykket har vel ingenting å si for resultatet.
 
Disse gode resultatene med gjæring under trykk. Kan en ikke regne med at forbedringen her er at en ikke CC'er og tapper med oksideringen det medfører?
Trykket har vel ingenting å si for resultatet.

Helt sikkert. Oksygenfritt livsløp for ølet blir en bivirkning av å oppbevare det under konstant overtrykk. Trykket som sådan tror jeg ikke har allverdens å gjøre med smaken på det ferdige ølet.
 
Vil det være en (merkbar) forskjell på å bare koke vannet først, og så pumpe det inn fra bunn, uten å tilsette noe til vannet, kontra det å bare helle ei bøtte med vann oppi meskekjelen?

Hvis du bare sammenligner de to, vil du sikkert ikke merke en forskjell. For å få den spesiell smak fra kornene, og få en langvarig øl som er fremdeles ganske fersk hele tiden, er målet å ha minst mulig oksygen gjennom hele prosessen. Natriummetabisulfitt er bare brukt for å ha en safeguard mot vår ganske dårlig utstyr (ift et proff bryggeri) som tar inn alt for mye oksygen.

Dvs det er best å koke opp vannet (ja det tar litt mer tid enn vanlig, men kanskje bare 30 min inkludert å kjøle den ned til mesking temperatur), å tilsette NMS, og hvis det trengs pumpe den over til meskekaren uten alt for mye "splashing."

Og som sagt, er det ganske lite NMS som trengs. Jeg brukte 1,2g min siste batch, og det var 40mg/l * 30,5L. Jeg fikk circa 200g fra noen her for 50kr. Det er circa 165 batcher jeg kan bruke det til, altså 0,3kr per batch...
 
Cornical, og en del andre produkter fra Blichmann, gir meg følelsen av å være "a solution looking for a problem". Jeg sliter virkelig med å se at det blir enklere å brygge med en slik løsning, enn med å tappe over fra et gjæringskar til fat. Med håndteringa som skal til når du bytter bunn, så må det da også bli tilsvarende fare for infeksjoner, oksidering og grums.
 
Tenkte å prøve å koke opp vannet og tilsette SMB for første gang i morgen. Bruker no sparge. Vil begynne lavt først, så tenkte 25mg/l. Så på 23.75L meskevann blir det 0.6g, høres det ikke altfor dumt ut? Blir jo litt masete med en herrmann-mesk, men det må jo prøves.
 
Tilbake
Topp