Tråden for dumme spørsmål.

Tilsette sukker i gjæringskaret før flasking.

Er det noen som har tilsat sukker i gjæringskaret etter cold-crash og ventet er par dager for så å flaske direkte fra gjæringskaret? Siden ølet er kaldt burde gjæren ikke spise sukkeret før man varmer opp flaskene?

Prøver å minimere utstyr som er i kontakt med ølet siden jeg sliter med en treg infeksjon som sakte men sikkert ødelegger alt ølet jeg har laget i det siste.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Med tanke på infeksjon er det nok tryggere da å koke sukkerlake først. Sukkeret er nok ikke nødvendigvis helt sterilt.

Om du har hatt mange infeksjoner i det siste bør du kanskje heller gå igjennom utstyret ditt på nytt. Kanskje det er skraper i gjæringskaret, rusk i tappekranen, heverten e.l. Skru fra hverandre alt som skrues kan :)
 
Sist redigert:
Med tanke på infeksjon er det nok tryggere da å koke sukkerlake først. Sukkeret er nok ikke nødvendigvis helt sterilt.

Om du har hatt mange infeksjoner i det siste bør du kanskje heller gå igjennom utstyret ditt på nytt. Kanskje det er skraper i gjæringskaret, rusk i tappekranen, heverten e.l. Sku fra hverandre alt som skrues kan :)
Jeg pleier å koke sukkerrt, burde ha sagt sukkerlake . Har byttet ut alt utstyret som er i kontakt med vørteren etter kok. Nå står siste forsøk til gjæring, og planen er å IKKE få infeksjon.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Kølsh bør gjæres med Kølshgjær f.eks wlp029 for å bli typeriktig, og gjæringstemperaturen bør være ca 16gr for å få en clean smak, gjærer du på høyere temp blirden veldig fruktig... Us05 vil gi deg en pale ale...Mye visdom finnes i litteraturen og det kan spare deg for mange dårlige erfaringer og sannsynligvis et raskere løp til å få til brukbare øl :)

Bare kølschgjær kan lage kølsch, ja:). (En artig stil, kølsch. Jo mer vellykket en kølsch er, jo mindre "kølsch", og jo mer likt en pils eller en helles, smaker den:p.)

Jeg er enig i at det er greit å holde 029 på 16 grader, men jeg har brukt den på 18, også, og kunne ikke kjenne noen forskjell. Så om valget skulle stå mellom en kølsch på 18 grader og ingen kølsch, så ser jeg ikke noen grunn til å la være å prøve å lage den med gjæring på 18, sjøl om 16 kanskje er tryggere.
 
Jeg pleier å koke sukkerrt, burde ha sagt sukkerlake . Har byttet ut alt utstyret som er i kontakt med vørteren etter kok. Nå står siste forsøk til gjæring, og planen er å IKKE få infeksjon.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ok, men jeg forstår da ikke hva som er hensikten med å la sukkerlaken være i gilen et par dager før flasking?
 
Ok, men jeg forstår da ikke hva som er hensikten med å la sukkerlaken være i gilen et par dager før flasking?
Hensikten er å la ølet bunnfalle. Man burde røre forsiktig for å være sikker på at sukkerlaken er godt blandet slik at man får jevn "karbonering"

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Hensikten er å la ølet bunnfalle. Man burde røre forsiktig for å være sikker på at sukkerlaken er godt blandet slik at man får jevn "karbonering"

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Er poenget at du vil flaske direkte fra gjæringskaret uten å stikke om først? I tilfelle er det kanskje en bedre løsning å dosere sukkerlake med kjent konsentrasjon rett i flaskene ved flasking? Sterile doseringssprøyter får du kjøpt på apoteket, koster bare noen kroner stykket.
 
Er poenget at du vil flaske direkte fra gjæringskaret uten å stikke om først? I tilfelle er det kanskje en bedre løsning å dosere sukkerlake med kjent konsentrasjon rett i flaskene ved flasking? Sterile doseringssprøyter får du kjøpt på apoteket, koster bare noen kroner stykket.
Sprøyte er en extra ting...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Sprøyte er en extra ting...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Ja, men du kan kjøpe helt sterile og forseglede doseringssprøyter for bare noen kroner stykket. Sukkerlake må du uansett koke på vanlig måte. Prosessen med å åpne lokket på gjæringskaret og forsiktig røre inn sukkerlake (også med en ekstra "ting") er ikke noe mindre risikabel.

Edit: Vil bare legge til at risikoen for å få inn en infeksjon etter gjæring er svært liten, med mindre en eller annen kultur har klart å etablere seg i noe av utstyret som brukes. Jeg mener ikke å si at det er noen særlig risiko å åpne opp lokket. Bare det at å bruke en steril doseringssprøyte ikke er noe værre.
 
Ja, men du kan kjøpe helt sterile og forseglede doseringssprøyter for bare noen kroner stykket. Sukkerlake må du uansett koke på vanlig måte. Prosessen med å åpne lokket på gjæringskaret og forsiktig røre inn sukkerlake (også med en ekstra "ting") er ikke noe mindre risikabel.

Edit: Vil bare legge til at risikoen for å få inn en infeksjon etter gjæring er svært liten, med mindre en eller annen kultur har klart å etablere seg i noe av utstyret som brukes. Jeg mener ikke å si at det er noen særlig risiko å åpne opp lokket. Bare det at å bruke en steril doseringssprøyte ikke er noe værre.
Det kan hende, men spørsmålet var om noen har prøvd metoden jeg beskriver, ikke hva andre gjør. Likevel, takker for forslagene.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Når vi lager gjærstarter på feks 2L, og en del desiliter forsvinner i kok - godtar man da et mindre volum siden det er høyere OG totalt sett da?

Jeg kokte uten lokk og gikk fra ca 2,2L til 1,7 når jeg helte det i EM kolben. Usikker på om gjæren vil ha så høy OG, så jeg koker opp litt til og hiver nedi opp til 2L jeg ...
 
Når vi lager gjærstarter på feks 2L, og en del desiliter forsvinner i kok - godtar man da et mindre volum siden det er høyere OG totalt sett da?

Jeg kokte uten lokk og gikk fra ca 2,2L til 1,7 når jeg helte det i EM kolben. Usikker på om gjæren vil ha så høy OG, så jeg koker opp litt til og hiver nedi opp til 2L jeg ...
Det var litt av en avdamping! Du vet at du ikke trenger å koke mer en p sterilisere vesken? Selv koker jeg 10 min.
 
Det var litt av en avdamping! Du vet at du ikke trenger å koke mer en p sterilisere vesken? Selv koker jeg 10 min.
Ja jeg syntes det var jævla rart så god den var å dampe. Noen engelske guider sa 2-5min koking var nok, bryggselv sier 15min (sikker for å være safe), så jeg kokte ca 10-15 ish. Helte nedi 4dl kokt vann og småkjølte kolben, daska nedi en pose WPL400, så har troa.

BTW - hørt om smaking på gjærstarteren, hva bør jeg smake etter?
Kan man se infeksjon på en starter hvis den finnes?
 
Ja jeg syntes det var jævla rart så god den var å dampe. Noen engelske guider sa 2-5min koking var nok, bryggselv sier 15min (sikker for å være safe), så jeg kokte ca 10-15 ish. Helte nedi 4dl kokt vann og småkjølte kolben, daska nedi en pose WPL400, så har troa.

BTW - hørt om smaking på gjærstarteren, hva bør jeg smake etter?
Kan man se infeksjon på en starter hvis den finnes?

Du må koke under lokk når du lager starter:). Og det er ingen vits i å la det fosskoke, heller.
 
Har laget en hefe-weizen med wlp300. Skal jeg sjenke i bunnfallet i flasken da?
Ja! Det er der smaken ligger.

Edit: Hva mente du? Om du skal helle over bunnfallet fra flaske til glass? Eller ta med bunnfallet fra gjæringskaret over på flasker? Hvis det er det siste så er ikke det nødvendig, det er som oftest nok gjær i suspensjon, med mindre den har stått veldig lenge eller om du har coldcrashet.
 
Jeg mente over i glasset ja. Jeg kjente bare en liten usmak, og tenkte et øyeblikk på at gjæren ikke skulle sjenkes i glasset.
 
Tilbake
Topp