15.52l? Usikker på om jeg forstod helt, men 3% av 16l er iallefall 0,48Dumt mattespørsmål:
Seglasset mitt er kalibrert til 90c. Nå etter nedkjøling er volumet 3% mindre enn det seglasset er kalibrert for. Jeg måler 16L på seglasset, hvor mye har jeg?
viser det 16 liter nedkjølt vil det vise ca. 16.5 ved 90 graderHvis jeg varmer opp igjen ølet til 90C, slik at temperatur er korrekt ihht kalibrering, så vil det jo vise mer enn 16L. Dritforvirret.
Med forbehold om SG målefeil preboil, så skal jeg ha mer enn 16L. Ytterligere forvirring, er det målefeil eller ikke?
viser det 16 liter nedkjølt vil det vise ca. 16.5 ved 90 grader
Vennligst hold tråden ren [emoji23]Dumt mattespørsmål:
Seglasset mitt er kalibrert til 90c. Nå etter nedkjøling er volumet 3% mindre enn det seglasset er kalibrert for. Jeg måler 16L på seglasset, hvor mye har jeg?
Vi har ihvertfall begynt å gjøre det etter et par dårlige erfaringer.
@BrewDerp CBC-1, var det. En sånn pakke holder noen brygg. https://m.oslo.bryggselv.no/lallemand/210023/lallemand-cbc-1-11g-tørrgjær-til-ølbrygging
0,97x=16Dumt mattespørsmål:
Perfekt. Da var jeg der.0,97x=16
x=16/0,97
x=16,4948....
Da jeg brygget igår oppdaget jeg at Centennial humla var ganske fuktig og smuldrete, lukta godt
men markant mer enn Cascade som var fast og fin
Jeg brukte den likevel, var det dumt?
Kanskje jeg skal la vær å tørrhumle med den
Høres jo ut som om det har skjedd noe i produksjonslinjen her, som gjør at ting ikke er like "pelletsig" som vanlig. Men vanskelig å si. Personlig hadde jeg kjøpt nye for tørrhumling.dump*