1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. infinish

infinish
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tilsette sukker i gjæringskaret før flasking.

Er det noen som har tilsat sukker i gjæringskaret etter cold-crash og ventet er par dager for så å flaske direkte fra gjæringskaret? Siden ølet er kaldt burde gjæren ikke spise sukkeret før man varmer opp flaskene?

Prøver å minimere utstyr som er i kontakt med ølet siden jeg sliter med en treg infeksjon som sakte men sikkert ødelegger alt ølet jeg har laget i det siste.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

2. Ølbjørn

Ølbjørn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med tanke på infeksjon er det nok tryggere da å koke sukkerlake først. Sukkeret er nok ikke nødvendigvis helt sterilt.

Om du har hatt mange infeksjoner i det siste bør du kanskje heller gå igjennom utstyret ditt på nytt. Kanskje det er skraper i gjæringskaret, rusk i tappekranen, heverten e.l. Skru fra hverandre alt som skrues kan :)

#3582 Ølbjørn, 9 Mar 2017
    Sist redigert: 9 Mar 2017
  3. infinish

infinish
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg pleier å koke sukkerrt, burde ha sagt sukkerlake . Har byttet ut alt utstyret som er i kontakt med vørteren etter kok. Nå står siste forsøk til gjæring, og planen er å IKKE få infeksjon.

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Bare kølschgjær kan lage kølsch, ja:). (En artig stil, kølsch. Jo mer vellykket en kølsch er, jo mindre "kølsch", og jo mer likt en pils eller en helles, smaker den:p.)

Jeg er enig i at det er greit å holde 029 på 16 grader, men jeg har brukt den på 18, også, og kunne ikke kjenne noen forskjell. Så om valget skulle stå mellom en kølsch på 18 grader og ingen kølsch, så ser jeg ikke noen grunn til å la være å prøve å lage den med gjæring på 18, sjøl om 16 kanskje er tryggere.

svebrekk liker dette.
  5. Ølbjørn

Ølbjørn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, men jeg forstår da ikke hva som er hensikten med å la sukkerlaken være i gilen et par dager før flasking?

6. infinish

infinish
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hensikten er å la ølet bunnfalle. Man burde røre forsiktig for å være sikker på at sukkerlaken er godt blandet slik at man får jevn "karbonering"

7. HansPB

HansPB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er poenget at du vil flaske direkte fra gjæringskaret uten å stikke om først? I tilfelle er det kanskje en bedre løsning å dosere sukkerlake med kjent konsentrasjon rett i flaskene ved flasking? Sterile doseringssprøyter får du kjøpt på apoteket, koster bare noen kroner stykket.

8. infinish

infinish
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sprøyte er en extra ting...

9. HansPB

HansPB
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, men du kan kjøpe helt sterile og forseglede doseringssprøyter for bare noen kroner stykket. Sukkerlake må du uansett koke på vanlig måte. Prosessen med å åpne lokket på gjæringskaret og forsiktig røre inn sukkerlake (også med en ekstra "ting") er ikke noe mindre risikabel.

Edit: Vil bare legge til at risikoen for å få inn en infeksjon etter gjæring er svært liten, med mindre en eller annen kultur har klart å etablere seg i noe av utstyret som brukes. Jeg mener ikke å si at det er noen særlig risiko å åpne opp lokket. Bare det at å bruke en steril doseringssprøyte ikke er noe værre.

10. infinish

infinish
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det kan hende, men spørsmålet var om noen har prøvd metoden jeg beskriver, ikke hva andre gjør. Likevel, takker for forslagene.

11. Sløvpeis

Sløvpeis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når vi lager gjærstarter på feks 2L, og en del desiliter forsvinner i kok - godtar man da et mindre volum siden det er høyere OG totalt sett da?

Jeg kokte uten lokk og gikk fra ca 2,2L til 1,7 når jeg helte det i EM kolben. Usikker på om gjæren vil ha så høy OG, så jeg koker opp litt til og hiver nedi opp til 2L jeg ...

12. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var litt av en avdamping! Du vet at du ikke trenger å koke mer en p sterilisere vesken? Selv koker jeg 10 min.

13. Sløvpeis

Sløvpeis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja jeg syntes det var jævla rart så god den var å dampe. Noen engelske guider sa 2-5min koking var nok, bryggselv sier 15min (sikker for å være safe), så jeg kokte ca 10-15 ish. Helte nedi 4dl kokt vann og småkjølte kolben, daska nedi en pose WPL400, så har troa.

BTW - hørt om smaking på gjærstarteren, hva bør jeg smake etter?
    Kan man se infeksjon på en starter hvis den finnes?

14. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare å smake. Er oksidert og fælt

15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du må koke under lokk når du lager starter:). Og det er ingen vits i å la det fosskoke, heller.

HansPB liker dette.
  16. koh

koh
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har laget en hefe-weizen med wlp300. Skal jeg sjenke i bunnfallet i flasken da?

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja! Det er der smaken ligger.

Edit: Hva mente du? Om du skal helle over bunnfallet fra flaske til glass? Eller ta med bunnfallet fra gjæringskaret over på flasker? Hvis det er det siste så er ikke det nødvendig, det er som oftest nok gjær i suspensjon, med mindre den har stått veldig lenge eller om du har coldcrashet.

18. koh

koh
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg mente over i glasset ja. Jeg kjente bare en liten usmak, og tenkte et øyeblikk på at gjæren ikke skulle sjenkes i glasset.

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva slags usmak da? Ølet blir veldig kjedelig hvis det ikke er nok gjær i det.

20. Kleving

Kleving
    Expand Collapse
    Registrert bruker

20170310_213255.jpg

Ser dette normalt ut?

Del denne siden