Tråden for dumme spørsmål.

Hmmmm. Blir ikke 16 liter 100% ved 90 grader og da skal du vel bare trekke 3 % fra 16 liter siden det er avkjølt ?
 
Dumt mattespørsmål:

Seglasset mitt er kalibrert til 90c. Nå etter nedkjøling er volumet 3% mindre enn det seglasset er kalibrert for. Jeg måler 16L på seglasset, hvor mye har jeg?
15.52l? Usikker på om jeg forstod helt, men 3% av 16l er iallefall 0,48
 
Hvis jeg varmer opp igjen ølet til 90C, slik at temperatur er korrekt ihht kalibrering, så vil det jo vise mer enn 16L. Dritforvirret.

Med forbehold om SG målefeil preboil, så skal jeg ha mer enn 16L. Ytterligere forvirring, er det målefeil eller ikke?

Jeg må få det forklart som om jeg går i det klassetrinnet som akkurat har begynt med prosentregning.
 
Hvis jeg varmer opp igjen ølet til 90C, slik at temperatur er korrekt ihht kalibrering, så vil det jo vise mer enn 16L. Dritforvirret.

Med forbehold om SG målefeil preboil, så skal jeg ha mer enn 16L. Ytterligere forvirring, er det målefeil eller ikke?
viser det 16 liter nedkjølt vil det vise ca. 16.5 ved 90 grader
 
Når man stikker om et øl til sekundergjæring og lar den stå i 2-6 måneder trenger jeg da å tilsette mer gjær når jeg skal flaske den? Er snakk om en stout med høy alkoholprosent
 
Lite eller ingen kullsyre, eller veeeeeeldig lang tid før det utvikla seg noe, ihvertfall. Nå bruker vi cbc11, er det det det heter? Da trengs bare littegrann, og det spiser bare sukker, så det gjør ikkeno med smaken. Koster ikke stort heller, og en pakke holder til mange brygg. Veldig greit.
 
Da jeg brygget idag oppdaget jeg at Centennial humla var ganske fuktig og smuldrete, lukta godt
men markant mer enn Cascade som var fast og fin
Jeg brukte den alikavel, var det dumt?
Kanskje jeg skal la vær å tørrhumle med den
 
Kan ikke huske om den var sånn da jeg åpnet den første gang.
Har ligget med en strikk rundt seg i frysern, men med brutt forsegling i 3 uker.

Tror jeg dropper å tørrhumle med den og går for kun Cascade og Nelson S.
sikkert like greit
 
Tenkte å tørrhumle med cascade i neste brygg. Lurer på hvor mye jeg skal bruke? Hva som er vanlig liksom. Leser på nett mange forskjellige mengder. Alt i fra 14 gr til 50. Så mye å lære!
 
Tilbake
Topp