Tråden for dumme spørsmål.

Jeg vet målet, men vet ikke helt middelet.

Jeg doserer speise med en doseringssprøyte, fra det som da forblir en åpen beholder, etter at den er åpnet, under flasking. Er det noen som vet om noe jeg kan bruke for å få luften rundt denne beholderen til å gå oppover? type en minipropanbrenner, gassbluss, primus, åpen flamme-aktig greie? Jeg vet ikke hvis to små vifter vil gjøre samme susen?
Hvorfor ønsker du å få luften til å gå oppover?
 
Jeg tror brenner fungerer bedre. Det er vanskelig å drive luft oppover uten at det kommer ny luft nedenfra, med alle virvler i luftstrømmen det kan gi.
 
Skal brygge en belgisk wit som skal inneholde 40g ferskrevet appelsinskall. Trenger jeg en silpose eller er det bare å tilsette dette rett i kjelen?
 
Begynner å bli litt deprimerende å skrive så mye i akkurat denne tråden, men her kommer det litt til.
Bommet på OG på en kölsch i går. Skulle ha 1.043, endte på 1.038. Skal derfor tilsette 250g DME pr 20 liter for å øke med 0.005. Kan dette gjøres når stormgjæringen er ferdig og lokket uansett skal åpnes på grunn av tørrhumling (ja, vi tørrhumler en kölsh, etter Brewdogs oppskrift)? Må DME-blandingen røres inn, eller holder det å slippe den på toppen og be om at gjæringsaktiviteten sørger for god innblanding?
 
Sist redigert:
Kanskje.

Så lenge du ikke tar prøver går det helt fint. Endringer i temp vil også slå uheldig ut.

Jeg pleier å etterfylle med tilfeldig vørter (Evt dme/vann) slik at jeg ikke trenger å tenke på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje.

Så lenge du ikke tar prøver går det helt fint. Endringer i temp vil også slå uheldig ut.

Jeg pleier å etterfylle med tilfeldig vørter (Evt dme/vann) slik at jeg ikke trenger å tenke på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Raschig ringer (keramisk kolonnefyll) eller klinkekuler er også en mulighet om du ikke vil bruke tilsetninger.
 
Planen er å tilsette bringebær etterhvert, hadde ikke tenkt å ta noe prøver på 6-7mnd, så spørs om jeg lar det være
 
Kanskje.

Så lenge du ikke tar prøver går det helt fint. Endringer i temp vil også slå uheldig ut.

Jeg pleier å etterfylle med tilfeldig vørter (Evt dme/vann) slik at jeg ikke trenger å tenke på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brygget en pils idag, så toppet opp pet karet.. satse på det funker .
 
Dret meg ut igår. Har en lager som har stått et døgn på 18. Gjæren skulle gjenbrukes, bare å hive hele dritten mtp at den skal brukes på 9C igjen?
 
Tilbake
Topp