Tråden for dumme spørsmål.

D

blir ikke det som når du setter starter? Da står jo den ofte rundt 20*c

Jo forsåvidt, men et helt brygg, hvor næringsstoffer blir fort brukt opp, oksygenet er borte før man vet ordet av det etc.. Man vil jo gjerne la gjenbruksgjær gjøre akkurat samme oppgave hver gang, er det jeg tenker på. Nesten så jeg vurderte å kjøle ned til 1C, helle ut ølet og høste gjæren, men tja.. føler det er rimelig idiotisk det og, mister sikkert mye lavflokk-gjær.
 
Hva med å topphøste?
Spørsmålet hører i det minste hjemme i denne tråden:)

Nå vet jeg det. Jeg tror jeg skal dyrke opp gjæren jeg sparte til speise, type måke på i en femliterskolbe, få mest mulig ut av den, og så blande med topphøsting. For jeg klarer uansett ikke topphøste nok til en doppelbock.

Evnt, hvis jeg gidder å finne ut av det, bare bunnhøste denne og bruke den.
 
Har ei bøtte som gjæres med 34/70 pitchet på 15 og som står i et rom med 15C sammen med et par andre med
Us-05. Får ta turen hjem i morgen og se hvordan det står til og kanskje gjøre et forsøk på topphøsting.
 
Etter ferdig gjæring av pils så anbefaler flere å ta den sakte ned til mot null grader. Hva innebærer det? Er 1 grad hver tolvte time OK?
 
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg ser at mitt første øl forsvinner i raskt tempo og jeg lurer på om jeg skal øke kapasiteten ved å ha to gjæringskar i samme kjøleskap. Jeg bruker en Inkbird til å kontrollere temperaturen under gjæring og tanken er at jeg kan brygge hver andre eller tredje helg. Da vil jeg jo ha et gjæringskar i kjøleskapet når neste blir satt inn. Tanken er å flytte termometeret over på det nye karet for å få rett temperatur under stormgjæring. Spørsmålet er da om ølet som allerede står til gjæring vil ta skade av et midlertidig fall i temperaturen på to til tre dager?

Hvis det ikke er lurt så kan jeg sikkert flytte det ene karet ut av kjøleskapet og prøve å finne rett romtemperatur.....
 
Hvis du brygger hver andre til tredje helg, så vil du vel ikke ha noe overlapp? Ta ut det tappeklare fatet før du setter inn det nye.
 
Hvis du brygger hver andre til tredje helg, så vil du vel ikke ha noe overlapp? Ta ut det tappeklare fatet før du setter inn det nye.
Ops, du har selvfølgelig rett :) - og takk for svar! Jeg tenkte mer på å ha to brygg i kjøleskapet til samme tid der de er brygget med en ukes mellomrom.
 
Ok, mine dumme spørsmål vil ingen ende ta...
Mitt siste brygg har nå vært en uke i gjæringskaret og SG er stabil på 1020. OG var på 1071 og all aktivitet ser ut til å være opphørt. Tror jeg har gått på denne smellen ved å varme opp vørteren til skylletemperatur (80 grader). Antar at dette har frigjort ikke fermenterbare sukkerarter. I tillegg regnet jeg ikke med ekstra svinn siden koking var 90 minutter og ikke 60 minutter.

Dette vil helt sikkert ikke smake som en Kinn Skoddehav, men jeg lurer på om den kommer til å bli verd å flaske i det hele tatt? Har noen gjort liknende erfaringer når dere var fersk i faget?
 
Etter en en uke så kan den fortsatt krype ned noen få poeng. Det å varme opp vørteren til 80c var nok ingen tabbe. Du bør heller se på mesketemperatur, gjærmengde, oksygen og gjærhelse.
 
Etter en en uke så kan den fortsatt krype ned noen få poeng. Det å varme opp vørteren til 80c var nok ingen tabbe. Du bør heller se på mesketemperatur, gjærmengde, oksygen og gjærhelse.
Takk for raskt svar :)
Flott, jeg skal gi den en sjanse frem til flasking. Tror jeg kokte bort litt mye og endte opp med kun 17 liter av målet som var 20. Mesketemperaturen var stabil. Kontrollerte med termometer nå og da og den stemte nogenlunde. Fikk ikke 100 grader, men kun 98/99.
Gjæren var en trappistgjær som skulle ha vært relativt fersk, men oppførte seg rart. Når jeg smekte til ballen i gjærposen så blåste den seg ikke opp før utpå kvelden. Kanskje det var den?
 
Klart den er verdt en flaske! Om du ikke liker den som den er start eksperimenteringen. Det finnes gjær som tar den ned. Brett, vingjær ..... . Del batchen i to og prøv begge .... Masse muligheter!
 
Takk for raskt svar :)
Flott, jeg skal gi den en sjanse frem til flasking. Tror jeg kokte bort litt mye og endte opp med kun 17 liter av målet som var 20. Mesketemperaturen var stabil. Kontrollerte med termometer nå og da og den stemte nogenlunde. Fikk ikke 100 grader, men kun 98/99.
Gjæren var en trappistgjær som skulle ha vært relativt fersk, men oppførte seg rart. Når jeg smekte til ballen i gjærposen så blåste den seg ikke opp før utpå kvelden. Kanskje det var den?

Hvilken gjær brukte du? Kan være at du sitter i «1.020 pausen» som noen belgiske gjærtyper utøver, før de kryper videre nedover. Da kan det være at du ser på tre til fire uker gjæringstid for å komme i mål.
 
Klart den er verdt en flaske! Om du ikke liker den som den er start eksperimenteringen. Det finnes gjær som tar den ned. Brett, vingjær ..... . Del batchen i to og prøv begge .... Masse muligheter!
Oj, her er det nye muligheter jeg ikke var klar over en gang! Takk for tips. Skal lete etter stoff på nettet og lese meg litt opp.
 
Tilbake
Topp