Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Det var en veldig streit og grei oppskrift. Jeg har ikke smakt brygget, men det skulle ikke undre meg om det er drikkendes:p. I forhold til hva folk stort sett anbefaler, ligger den kanskje litt høyt i gjæringstemperatur; et par grader over, i alle fall? Og Gahr & Co ser tydeligvis ikke behovet for noen diacetylrest.

@SturlaP De fire ukene på 1 grad er vel heller beskjedne, faktisk:). Jeg tror det er dem blant oss som som gjerne dobler det. (Ikke jeg - jeg er helt lykkelig etter 4 uker på 4 grader, for det er det kjøleskapet mitt fikser.)
 
Det var en veldig streit og grei oppskrift. Jeg har ikke smakt brygget, men det skulle ikke undre meg om det er drikkendes:p. I forhold til hva folk stort sett anbefaler, ligger den kanskje litt høyt i gjæringstemperatur; et par grader over, i alle fall? Og Gahr & Co ser tydeligvis ikke behovet for noen diacetylrest.

@SturlaP De fire ukene på 1 grad er vel heller beskjedne, faktisk:). Jeg tror det er dem blant oss som som gjerne dobler det. (Ikke jeg - jeg er helt lykkelig etter 4 uker på 4 grader, for det er det kjøleskapet mitt fikser.)
Ja det var temperaturen, ikke tiden jeg reagerte på. En grad er lovlig lavt.
 
Haandbryggeriet, India saison
India Saison:

OG 1.40
FG 1.12

Pilsner 66.7%
munich 13.3%
cara 13.3%
wheat 6.7%
Ingen stegmesking

18 hl batch:
Hops:
Hallertau Northern Brewer 60 min 0,7 kg
Cluster 20 min 2 kg
Citra 0 min 1 kg
sorachi 0 min 1 kg
centennial 0 min 1 kg

White Labs Anomalus
Hvis du ikke vil kjøre anomalusen så kan du gjerne prøve safale 04
 
Det var en veldig streit og grei oppskrift. Jeg har ikke smakt brygget, men det skulle ikke undre meg om det er drikkendes:p. I forhold til hva folk stort sett anbefaler, ligger den kanskje litt høyt i gjæringstemperatur; et par grader over, i alle fall? Og Gahr & Co ser tydeligvis ikke behovet for noen diacetylrest.

@SturlaP De fire ukene på 1 grad er vel heller beskjedne, faktisk:). Jeg tror det er dem blant oss som som gjerne dobler det. (Ikke jeg - jeg er helt lykkelig etter 4 uker på 4 grader, for det er det kjøleskapet mitt fikser.)
I følge Zainasheff er det ikke behov for diacetylrest om man har god kontroll på gjæringen, dvs pitcher på rett temperatur, har kontroll på temperaturen gjennom gjæringsforløpet, tilsetter rett mengde god gjær, og rett mengde oksygen. Jeg skal kjøre dette gjæringsforløpet på min neste lager. Og denne pilsen er veldig god.
 
Du kan logge inn med tapatalk-brukernavnet, tror jeg. Ellers er det gratis å registrere seg. Det er delvis oppgitt av folk i bryggeriet, og delvis labresultater.
 
Kinns Sommarøl, en APA på 5,5%, som jeg smakte nå i helga, var et øl etter min smak. En APA med tjukk og god maltsmak fra Maris Otter, og sikkert litt sødme med hjelp fra Wyeast1318.

Skulle gjerne hatt oppskriften på denne:). Sikkert enkle greier.
 
Da har jeg gjort det:).

Og fått svar allerede. Særs hyggelig og imøtekommende bryggeri, Kinn:). Som jeg tenkte, er det en tillitvekkende enkel og grei oppskrift. Og så er resten opp til bryggeren.


OG 1.054 FG 1.014
97% Maris Otter Pale Malt
3% CaraMalt 30 EBC (Thomas Fawcett)
Mesketemperatur 65 grader
Bitterhumle: Target. IBU: 35 (juster etter eget brygghus)
30L batchstørrelse
5min før kokestopp: 40g Amarillo + 40g Centennial
Tørrhumling: 25g Amarillo + 25g Centennial
Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 20 grader

Om jeg ønsker å komme så nær originalen som mulig, bør jeg kanskje flytte den tilsetninga ved 5 minutter litt tilbake? Eller kanskje heller kjøle litt langsomt i starten/starte kjølinga med en hopstand på 5 minutter - for å gi omtrent samme kontakttid med varm vørter som i en bryggeristørrelsebatch, mener jeg?
 
Tilbake
Topp