Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Er det noen spesiell grunn til at det er 90 min kok på den oppskriften? 60 minutters kok hadde passet bedre med kjelen min.
 
Tenkte å brygge 7 Fjell sin Lydehorn.
Står i oppskriften 0,057 g/l Szechuan pepper i Whirpool.. Dette blir knapt 1g totalt i mitt oppsett.. Er det et annet krydder/frukt jeg kunne brukt istedet for dette, da det er småvanskelig å oppdrive?
 
Umiddelbart vil jeg vel tro at noen har blingset på en desimal eller to, - ifølge den oppskriften skal originalen ha 5,7 gram pepper pr 100 liter vørter?
2 ss på 100 liter? Det blir, i beste fall, - subtilt :)
Jeg ville tenkt at 1 ts pepper på en tre-fire liters gryterett skulle vel være greit.
5 ts er 1 ss; så 1 ss pepper (ca 3 gram) på .5 liters gryterett gir litt peppersmak uten at det blir sterkt.
På 20 liter blir det 4 ss pepper. Lett knust. Starte med to og smak til.
Szechuan-pepper er sterk, så der ville jeg vel ha tenkt at halvparten var nok, og så smakt det til før kokinga var slutt.

Konklusjon: Ta ut en desiliter vørter (når spiller liten rolle - sødmen øker men det blir uten betydning her), knus pepperkorn og ha i ett og ett
til du syns det smaker godt :). Skaler opp og ha i vørteren. Voila!
 
Jøss! IBU 32 uten bitterhumling? Eller kommer bitterhumle i tillegg?
Nei, denne ble mislykket hos meg iallfall.
Fulgte oppskriften, og endte opp med et surt eple-øl... Milevis unna orginalen, som er helt nydelig!!!
Skulle nok ha kokt i 90min, som jeg gjør til vanlig med pils-malt.
Ved neste forsøk tror jeg at jeg tilsetter bitterhumle av eget ønske til oppnådd 32IBU.
Skal tro om Gahr kan bekrefte denne oppskriften, med kun @5min humletilsetning, og 60 min kok ved bruk av 2/3 pilsmalt?
 
En oppskrift beregnet på ett stort bryggeri blir noe helt annet i hjemmebryggeskala. Da må man justere selv for å brygge tilnærmet øl.
 
Umiddelbart vil jeg vel tro at noen har blingset på en desimal eller to, - ifølge den oppskriften skal originalen ha 5,7 gram pepper pr 100 liter vørter?
2 ss på 100 liter? Det blir, i beste fall, - subtilt :)
Jeg ville tenkt at 1 ts pepper på en tre-fire liters gryterett skulle vel være greit.
5 ts er 1 ss; så 1 ss pepper (ca 3 gram) på .5 liters gryterett gir litt peppersmak uten at det blir sterkt.
På 20 liter blir det 4 ss pepper. Lett knust. Starte med to og smak til.
Szechuan-pepper er sterk, så der ville jeg vel ha tenkt at halvparten var nok, og så smakt det til før kokinga var slutt.

Konklusjon: Ta ut en desiliter vørter (når spiller liten rolle - sødmen øker men det blir uten betydning her), knus pepperkorn og ha i ett og ett
til du syns det smaker godt :). Skaler opp og ha i vørteren. Voila!
Tror ikke man kan sammenligne kryddermengder i mat og øl. I mat har man både fett og proteiner som demper / balanserer krydderet. Det har du ikke på samme måte i øl.
 
Det blir vel noen IBU fra WP, men OK.

Jeg hadde tippet Southern Passion, men det var nok Motueka.

345c73a9ca5dd771172452488a26bc89.jpg
 
Tilbake
Topp