Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

Finn, er det en av de gamle gjæringsdunkene fra Bryggselv? Krana kommer til å ryke, i så fall. Pass på.

Den er vel nokså nøyaktig to år gammel, og den er ikke helt lik dem de selger nå. Men jeg ser ikke helt hva som skulle kunne ryke på den. (Derimot ryker jo kranene til bøttene med jevne mellomrom - skikkelig elendig kvalitet:(.)

Men takk for advarselen. Hva skal jeg se etter?
 
Den er vel nokså nøyaktig to år gammel, og den er ikke helt lik dem de selger nå. Men jeg ser ikke helt hva som skulle kunne ryke på den. (Derimot ryker jo kranene til bøttene med jevne mellomrom - skikkelig elendig kvalitet:(.)
Men takk for advarselen. Hva skal jeg se etter?

Langsgående sprekk rundt hele det røde lokket, omtrent i overgang mellom gjenger og pakning. Kan selvfølgelig skyldes at jeg drar til for hardt, men sååå sterk er jeg ikke. Har holdt på å miste to hele brygg på grunn av den dårlige plastkvaliteten. Er over på Speidel nå.
 
Langsgående sprekk rundt hele det røde lokket, omtrent i overgang mellom gjenger og pakning. Kan selvfølgelig skyldes at jeg drar til for hardt, men sååå sterk er jeg ikke. Har holdt på å miste to hele brygg på grunn av den dårlige plastkvaliteten. Er over på Speidel nå.

Skjønner - jeg ser at det kan være et svakt punkt, ja. Men det er ingen tegn til ta noe holder på å skje, og jeg har skrudd den krana av og på ganske mange ganger, siden jeg bruker det karet til omstikning når jeg flasker. Det er nok ca. hundre brygg som har vært gjennom det! Og jeg skrur krana av og på minst tre-fire ganger hver gang, i forbindelse med vasking/skylling/desinfisering. Så den har jo faktisk tålt mye bruk.

Jeg har faktisk gått rundt og trodd at det var et Speidel-kar:p. (En stund overveide jeg å skaffe meg flere, men jeg har landet på Europris-bøttene.)
 
2 Grisers brygg , est 2017.

Erik Haugen og Per Sigve Hansen.
Brygger i et gammel grishus
rett utenfor sandnes.



Før

46096301dd8e8f0c12e6fa6983df95c4.jpg



9a06e748b8b0327e0f9bdd457e33b89f.jpg


Etter

43b891187638ce63e9ed1c0a033878b8.jpg


3483153a7b8f7ac90262722a27b2a2c0.jpg


7de00f07eac5f45cac0f5cacdf2db77f.jpg
5d4ccea37f1244b403a465b799aafd73.jpg


Vi har et rent bryggerom/våtrom.
Der brygger vi og vasker alt av flasker.
Rommet nedfor med kjøkken og sofa.
På det nest siste bilde viser og flaske stasjonen. Her lagres bryggemaskinene når de ikke er i bruk og fungerer og som eye candy når vi sitter i sofaen og drikker og drømmer om neste brygg . Er godt fornøyd så langt , men vi trenger bedre ventilasjon i brygge delen men det kommer snart:

Bryggeriet ble ferdig i mars og vi har brygget 19 batcher så langt.



Sent from my iPhone using Tapatalk
d759eddb5661f25638f1e9cdb8d42288.jpg
 
Sist redigert:
Litt bedre oversikt;)
Ja, alt startet med en BB30 i julegave fra kona 2015. Satte mitt første brygg og gjæret rett på varmekablene i stua, det hørtes ut som et tog en sen vinterkveld, men ølet smakte ikke så ille og da var det gjort. som også de fleste av dere (tror jeg) var jeg nå bitt av basillen. Det som er i bryggerommet fra venstre: 60 liters bryggeri fra netthandelen som nå fungerer som kokekjele etter ombygging av elektronikk. Satt inn PT100 føler og kyotto voltregulator. Avtrekkshette i form av salatbolle fra Ikea med slange som går via en 5 I plastkanne og til vifte i vegg, dette reduserer kondensen noe ved kok da dampen kjøles ned og blir igjen i kanna. I midten Beer Brew 30 liters vannvarmer med PT100 føler. Til Høyre SS Brew kettle på 56 liter til mesking, skyllearm fra Scandinavianbrew.no og falsk bunn fra Mattmill, mesken kjøres med sirkulasjon via 1" rims med et element på 2500W, Kyotto regulator og Pt100 føler.
Kjelene/rims styres av Auberins Ezboil DSPR120 som jeg synes gjør jobben bedre enn Sestos PID. Enklere og stille inn, regulere underveis, samt at de har timere og alarm. Har også prøvd REX C - 100 tidligere. Magnetpumpe 220V fra Beer Brew til sirkulering av mesk og overføring til kokekjele. 12V Topsflo pumpe til whirpool (noe svak) og motstrømskjøler. Motstrømskjøler i rustfritt kjøpt på Aliexpress, tror kobber er noe bedre til å kjøle ned, men denne er helt innafor. Når det gjelder styreskapet (medisinskap fra Ikea) er det som sagt Auberins Ezboil som styrer, samt en del duppeditter fra Ebuy, som styring/oppmåling av mengde koke, meske skyllevann med solenoidventil. Wattmeter er også kjekt for justering av pådrag. alt i rustfritt/slanger er kjøpt på Ebuy og Brewpistore.
Gjærings skapene mine styres med STC 1000, frostvakt fra Biltema og skotørker med vifte/slanger for sirkulasjon og jevn fordeling av varmen i skapet.
Bryggeriet ble ferdig sommeren 2016 og totalt så langt fra 2015 har det blitt brygget 26 Batcher.
Sitert tjekkisk ordtak
"Munnen til en lykkelig mann/kvinne er fylt med øl":D
20170512_072320.jpg 20170512_072046.jpg 20170512_072416.jpg
 
Hei. Har brygget i 5 år nå. Først i et laug, men etter hvert ble kona også veldig interessert i brygging. Nå har vi innredet ca 20 kvadrat av kjelleren til bryggeri. Ble faktisk ferdig nå i mars, og selvfølgelig med en ny Speidel 50l pluss Har i den siste tiden laget eget bord og montert motor på maltmølle og laget egen flaskevasker Tapper først på cornelius fat, trykksetter med CO2 og bruker beergun for å fylle på flasker. Beholder alltid ett fat av hver batch til tappetårnet. Resten tappes på flasker, og lagres mørkt og kjølig for å kunne gis bort til venner og kjente.
 

Vedlegg

  • IMG_2099.JPG
    IMG_2099.JPG
    138,9 KB · Sett: 638
  • IMG_2111.JPG
    IMG_2111.JPG
    166,9 KB · Sett: 619
Sist redigert:
Hei. Har brygget i 5 år nå. Først i et laug, men etter hvert ble kona også veldig interessert i brygging. Nå har vi innredet ca 20 kvadrat av kjelleren til bryggeri. Ble faktisk ferdig nå i mars, og selvfølgelig med en ny Speidel 50l pluss Har i den siste tiden laget eget bord og montert motor på maltmølle og laget egen flaskevasker Tapper først på cornelius fat, trykksetter med CO2 og bruker beergun for å fylle på flasker. Beholder alltid ett fat av hver batch til tappetårnet. Resten tappes på flasker, og lagres mørkt og kjølig for å kunne gis bort til venner og kjente.
Har den vifta der adekvat avtrekksmengde? Jeg har fått tilbud om å få noe ganske lignende for nye bryggeriet vårt, da skal det dampes av 10% på over 100 liter...
 
Har den vifta der adekvat avtrekksmengde? Jeg har fått tilbud om å få noe ganske lignende for nye bryggeriet vårt, da skal det dampes av 10% på over 100 liter...
Nei dette er kun en enkel baderomsvifte fra Biltema og er ikke optimal, leter på ebuy om dagen. ikke lett å finne en god vifte som tåler varm damp/avtrekksmengde til en god pris. oppdaterer om jeg skulle finne en som er kurant. Men løsning med kanal via en en kanne eller lignende
før vifta, avkjøler mye av dampen og vannet blir liggende før den evnt. går i vifta, er en grei løsning.
 
Hei. Vifta er en Gorenje, og den trekker ca 830 m3/t. Noe av det største av sitt slag av slike vifter. Har en aluminium rør stuss fra toppen på hetta til Speidelen som fører dampen rett inn under vifta. Det er lite kondens i rommet når man kjører vifta på fullt, men det drypper selvfølgelig litt kondens vann ned på benken. Legger bare et håndkle for å samle opp det våte.
 
Har den vifta der adekvat avtrekksmengde? Jeg har fått tilbud om å få noe ganske lignende for nye bryggeriet vårt, da skal det dampes av 10% på over 100 liter...

Hei , så jeg svarte på en forespørsel vedr. avtrekksvifte igår, som ikke var stilet til meg;) Men uansett så har jeg funnet en som jeg har bestilt, tåler 200 grader samt fukt, og trekker 290m3, det burde holde:) http://www.ebay.com/itm/26125904187...49&var=560217035340&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Litt bedre oversikt;)
Ja, alt startet med en BB30 i julegave fra kona 2015. Satte mitt første brygg og gjæret rett på varmekablene i stua, det hørtes ut som et tog en sen vinterkveld, men ølet smakte ikke så ille og da var det gjort. som også de fleste av dere (tror jeg) var jeg nå bitt av basillen. Det som er i bryggerommet fra venstre: 60 liters bryggeri fra netthandelen som nå fungerer som kokekjele etter ombygging av elektronikk. Satt inn PT100 føler og kyotto voltregulator. Avtrekkshette i form av salatbolle fra Ikea med slange som går via en 5 I plastkanne og til vifte i vegg, dette reduserer kondensen noe ved kok da dampen kjøles ned og blir igjen i kanna. I midten Beer Brew 30 liters vannvarmer med PT100 føler. Til Høyre SS Brew kettle på 56 liter til mesking, skyllearm fra Scandinavianbrew.no og falsk bunn fra Mattmill, mesken kjøres med sirkulasjon via 1" rims med et element på 2500W, Kyotto regulator og Pt100 føler.
Kjelene/rims styres av Auberins Ezboil DSPR120 som jeg synes gjør jobben bedre enn Sestos PID. Enklere og stille inn, regulere underveis, samt at de har timere og alarm. Har også prøvd REX C - 100 tidligere. Magnetpumpe 220V fra Beer Brew til sirkulering av mesk og overføring til kokekjele. 12V Topsflo pumpe til whirpool (noe svak) og motstrømskjøler. Motstrømskjøler i rustfritt kjøpt på Aliexpress, tror kobber er noe bedre til å kjøle ned, men denne er helt innafor. Når det gjelder styreskapet (medisinskap fra Ikea) er det som sagt Auberins Ezboil som styrer, samt en del duppeditter fra Ebuy, som styring/oppmåling av mengde koke, meske skyllevann med solenoidventil. Wattmeter er også kjekt for justering av pådrag. alt i rustfritt/slanger er kjøpt på Ebuy og Brewpistore.
Gjærings skapene mine styres med STC 1000, frostvakt fra Biltema og skotørker med vifte/slanger for sirkulasjon og jevn fordeling av varmen i skapet.
Bryggeriet ble ferdig sommeren 2016 og totalt så langt fra 2015 har det blitt brygget 26 Batcher.
Sitert tjekkisk ordtak
"Munnen til en lykkelig mann/kvinne er fylt med øl":D
Vis vedlegget 31205 Vis vedlegget 31206 Vis vedlegget 31207
Er det mulig å komme på besøk?
 
Tilbake
Topp