Ikke bekymre deg (RDWHAHB). Det blir øl. Mulig humlen ikke blir optimal, men bidrag fra den får du uansett. Du kan også måle SG på dag 17 i tillegg til dag 14. Om du da har stabil SG og ingen andre tegn på gjæring, så kan 7 dagers tørrhumling fungere fint. Det viktigste er likevel å få gjæret ut. Jeg har en kamerat som gjæret med M21 (tror jeg) nylig og han måtte gjære totalt 4 uker før han fikk stabil FG som var noenlunde ihht oppskrift. Mine øl med M54 ble hhv. gusher og veldig overkarbonert, til tross for gjæring i nærmere 3 uker. Ha tålmodighet.Da var det kanskje dumt av meg å begynne tørrhumlingen?
Jeg jobber turnus, 2 uker på og 2 uker av. Jeg har aldri opplevd problemer med ølet i kranene etter 2 uker på jobb. Eneste tiltaket jeg gjør er å ha på gummihetter på tuppen av kranene.Sakset fra ''Keezer-build planlegging'' - tråden, men ville ikke spamme den med noe som trolig er det dumt spørsmål:
Chiefen sa:
''Min tar som sagt 6 fat, den er stillegående men står ikjelleren så er ikke av så stor betydning for meg. Fo 1 lapp ekstra får du plas til 2 fat ekstra ( greit for karbonering eller lagring,om du bare vil ha 4 kraner. Men tro meg, det går ikke lang tid før det blir 6 kraner om du har plass til det.
Slik gjorde jeg det, ser ingen grunn til å ha noe vifte i fryseren foresten.
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-tappelinje-og-tappetarn.37612/''
Tappeanlegg med 6 kraner ser fristende ut, men - hvor mange øltørste venner må man ha for at dette skal gå?
Det jeg lurer på er hvor ofte må man tappe fra kranen før det setter seg bakterier eller usmaker i kranspissen som ølger med i glasset?
Muggsopp vil jo ødelegge ølet umiddelbart - når det kommer i glasset.
Klossete formulert.
En gang til: Blir det ikke mugg i kranen? Hvor ofte må det tappes for å unngå mugg i kranen?
Blir egentlig veldig lettet hvis dette er et (ordentlig) dumt spørsmål![]()
Jeg har billige kinakraner. De stivner fort. Men jeg betalte 1100,- for tre med shank heller en 3x 1500,- for kraner som er mer vedlikeholdsfri.Jeg jobber turnus, 2 uker på og 2 uker av. Jeg har aldri opplevd problemer med ølet i kranene etter 2 uker på jobb. Eneste tiltaket jeg gjør er å ha på gummihetter på tuppen av kranene.
Takk for svar.Jeg anbefaler hevert. Etter at humla har samlet seg i bånn sammen med gjæra. Alt annet vil plugge.
Ser på noen av de engelske nettsidene at de har drevet å beveget på bøtta for å få gjæren i gang igjen. Trodde dette var et no-no ? Noen meninger?Ikke bekymre deg (RDWHAHB). Det blir øl. Mulig humlen ikke blir optimal, men bidrag fra den får du uansett. Du kan også måle SG på dag 17 i tillegg til dag 14. Om du da har stabil SG og ingen andre tegn på gjæring, så kan 7 dagers tørrhumling fungere fint. Det viktigste er likevel å få gjæret ut. Jeg har en kamerat som gjæret med M21 (tror jeg) nylig og han måtte gjære totalt 4 uker før han fikk stabil FG som var noenlunde ihht oppskrift. Mine øl med M54 ble hhv. gusher og veldig overkarbonert, til tross for gjæring i nærmere 3 uker. Ha tålmodighet.
Hvorfor ikke? Bruker du CO2 for å drive ølet ut av gjæringskaret? Du kan montere ball-lock på slangen fra heverten og sette den på øl-ut på fatet. Blir relativt greit det også.Takk for svar.
Hevert er ikke forenlig med O2-fri overførsel til fat. Men hvis det tetter seg uansett, må jeg vel glemme det på øl med mye tørrhumling. Og bruke omstikk med sukkerlake eller speise for å få "spist opp" oksygen.
Bevege (rotere) bøtta uten at det plasker, samt å heve temperaturen en del er akseptert førstehjelp for besvimt gjær. På min første runde med M54 var det nødvendig (hevet skaptemperaturen til 25 grader også).Ser på noen av de engelske nettsidene at de har drevet å beveget på bøtta for å få gjæren i gang igjen. Trodde dette var et no-no ? Noen meninger?
Det kan jeg ja. Relativt greit.Hvorfor ikke? Bruker du CO2 for å drive ølet ut av gjæringskaret? Du kan montere ball-lock på slangen fra heverten og sette den på øl-ut på fatet. Blir relativt greit det også.
Da har jeg beveget litt på gjæren og satt opp tempen litt, dog ikke til 25 , men til 21 da jeg har en annen st. Peters ruby red der ogsåBevege (rotere) bøtta uten at det plasker, samt å heve temperaturen en del er akseptert førstehjelp for besvimt gjær. På min første runde med M54 var det nødvendig (hevet skaptemperaturen til 25 grader også).
Det kan jeg ja. Relativt greit.
Men ikke så bra som lukket krets med tapping fra gjæringskar til øl inn på fat (med kun CO2 i) og slange fra fat til gjæringslåshull i lokk.
(Hadde et bilde av oppsettet, men hvor er det....?)
Dette er samme metode som jeg bruker bare med Speidel kar. Fikk tips av Martin på Bryggselv Asker. Bruker mye mindre CO2 enn vanlig dytting.