Tråden for dumme spørsmål.

@Julian Høstan Jeg kjenner ikke settet eller gjæren, men jeg og flere andre har opplevd at gjær fra Mangrove Jacks har tatt seg en "pause", for så å sette i gang igjen. 10 dager er uansett ikke lang tid. Mål igjen om 4 dager. Hvis SG da viser tegn til å ha sunket, gi ølet en ekstra uke i gjæringskaret.
Da var det kanskje dumt av meg å begynne tørrhumlingen?
 
@Julian Høstan Jeg kjenner ikke settet eller gjæren, men jeg og flere andre har opplevd at gjær fra Mangrove Jacks har tatt seg en "pause", for så å sette i gang igjen. 10 dager er uansett ikke lang tid. Mål igjen om 4 dager. Hvis SG da viser tegn til å ha sunket, gi ølet en ekstra uke i gjæringskaret.
Og hvor hvordan gjør jeg det med karboneringen? 1018 er jo ganske høyt... Vil ikke ha flaskebomber.
 
Da var det kanskje dumt av meg å begynne tørrhumlingen?
Ikke bekymre deg (RDWHAHB). Det blir øl. Mulig humlen ikke blir optimal, men bidrag fra den får du uansett. Du kan også måle SG på dag 17 i tillegg til dag 14. Om du da har stabil SG og ingen andre tegn på gjæring, så kan 7 dagers tørrhumling fungere fint. Det viktigste er likevel å få gjæret ut. Jeg har en kamerat som gjæret med M21 (tror jeg) nylig og han måtte gjære totalt 4 uker før han fikk stabil FG som var noenlunde ihht oppskrift. Mine øl med M54 ble hhv. gusher og veldig overkarbonert, til tross for gjæring i nærmere 3 uker. Ha tålmodighet.
 
Sakset fra ''Keezer-build planlegging'' - tråden, men ville ikke spamme den med noe som trolig er det dumt spørsmål:
Chiefen sa:
''Min tar som sagt 6 fat, den er stillegående men står ikjelleren så er ikke av så stor betydning for meg. Fo 1 lapp ekstra får du plas til 2 fat ekstra ( greit for karbonering eller lagring,om du bare vil ha 4 kraner. Men tro meg, det går ikke lang tid før det blir 6 kraner om du har plass til det.
Slik gjorde jeg det, ser ingen grunn til å ha noe vifte i fryseren foresten.
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-tappelinje-og-tappetarn.37612/''

Tappeanlegg med 6 kraner ser fristende ut, men - hvor mange øltørste venner må man ha for at dette skal gå?
Det jeg lurer på er hvor ofte må man tappe fra kranen før det setter seg bakterier eller usmaker i kranspissen som ølger med i glasset?
Muggsopp vil jo ødelegge ølet umiddelbart - når det kommer i glasset.
Klossete formulert.
En gang til: Blir det ikke mugg i kranen? Hvor ofte må det tappes for å unngå mugg i kranen?
Blir egentlig veldig lettet hvis dette er et (ordentlig) dumt spørsmål :)
Jeg jobber turnus, 2 uker på og 2 uker av. Jeg har aldri opplevd problemer med ølet i kranene etter 2 uker på jobb. Eneste tiltaket jeg gjør er å ha på gummihetter på tuppen av kranene.
 
Jeg jobber turnus, 2 uker på og 2 uker av. Jeg har aldri opplevd problemer med ølet i kranene etter 2 uker på jobb. Eneste tiltaket jeg gjør er å ha på gummihetter på tuppen av kranene.
Jeg har billige kinakraner. De stivner fort. Men jeg betalte 1100,- for tre med shank heller en 3x 1500,- for kraner som er mer vedlikeholdsfri.
 
Jeg anbefaler hevert. Etter at humla har samlet seg i bånn sammen med gjæra. Alt annet vil plugge.
Takk for svar.
Hevert er ikke forenlig med O2-fri overførsel til fat. Men hvis det tetter seg uansett, må jeg vel glemme det på øl med mye tørrhumling. Og bruke omstikk med sukkerlake eller speise for å få "spist opp" oksygen.
 
Ikke bekymre deg (RDWHAHB). Det blir øl. Mulig humlen ikke blir optimal, men bidrag fra den får du uansett. Du kan også måle SG på dag 17 i tillegg til dag 14. Om du da har stabil SG og ingen andre tegn på gjæring, så kan 7 dagers tørrhumling fungere fint. Det viktigste er likevel å få gjæret ut. Jeg har en kamerat som gjæret med M21 (tror jeg) nylig og han måtte gjære totalt 4 uker før han fikk stabil FG som var noenlunde ihht oppskrift. Mine øl med M54 ble hhv. gusher og veldig overkarbonert, til tross for gjæring i nærmere 3 uker. Ha tålmodighet.
Ser på noen av de engelske nettsidene at de har drevet å beveget på bøtta for å få gjæren i gang igjen. Trodde dette var et no-no ? Noen meninger?
 
Takk for svar.
Hevert er ikke forenlig med O2-fri overførsel til fat. Men hvis det tetter seg uansett, må jeg vel glemme det på øl med mye tørrhumling. Og bruke omstikk med sukkerlake eller speise for å få "spist opp" oksygen.
Hvorfor ikke? Bruker du CO2 for å drive ølet ut av gjæringskaret? Du kan montere ball-lock på slangen fra heverten og sette den på øl-ut på fatet. Blir relativt greit det også.
 
Ser på noen av de engelske nettsidene at de har drevet å beveget på bøtta for å få gjæren i gang igjen. Trodde dette var et no-no ? Noen meninger?
Bevege (rotere) bøtta uten at det plasker, samt å heve temperaturen en del er akseptert førstehjelp for besvimt gjær. På min første runde med M54 var det nødvendig (hevet skaptemperaturen til 25 grader også).
 
Hvorfor ikke? Bruker du CO2 for å drive ølet ut av gjæringskaret? Du kan montere ball-lock på slangen fra heverten og sette den på øl-ut på fatet. Blir relativt greit det også.
Det kan jeg ja. Relativt greit.
Men ikke så bra som lukket krets med tapping fra gjæringskar til øl inn på fat (med kun CO2 i) og slange fra fat til gjæringslåshull i lokk.
(Hadde et bilde av oppsettet, men hvor er det....?)
 
Bevege (rotere) bøtta uten at det plasker, samt å heve temperaturen en del er akseptert førstehjelp for besvimt gjær. På min første runde med M54 var det nødvendig (hevet skaptemperaturen til 25 grader også).
Da har jeg beveget litt på gjæren og satt opp tempen litt, dog ikke til 25 , men til 21 da jeg har en annen st. Peters ruby red der også :)
 
WLP540 har stått på magnetrører i ca 1,5 døyn og 6 timer avslått på 22°C. 2,5 liter m 250g dme. Aldri brukt denne gjæra før. Tidligere startere har hatt ensfarget bunnfall, mens denne har tydelig 2 lag. Er det vanlig? Er det bare det hvite som skal tas videre eller kan jeg bruke alt? Brukte ca 2 ts gjærnæring.
Vis vedlegget
 
Det har hendt at jeg også har fått et mindre mørkt sjikt på toppen av det hvite bunnsjiktet i starteren. Jeg vet egentlig ikke hva det skyldes. Men jeg har lagt merke til at skummet på toppen av starteren inneholder mørke «avleiringer»
Om det er gjær som blir løftet av skummet og eksponert for mye CO2, eller om det er noe annet.....? Men det faller ut mot slutten og jeg mener det er dette « mørke skummet» som ligger på toppen av gjærkaka.
 
hei, her er tre kjappe spørsmål, som har samlet seg opp over de siste bryggingene:

1. Under rehydrering, så følger jeg fremgangsmåten beskrevet av flere her og andre steder. Men det står ikke at jeg kan riste gjæringscontainer tilslutt. Hva er grunnen til det? Er det ,fordi gjærcellene kan bli ødelagte? Jeg tror gjæren hadde blandet seg bedre opp om jeg kunne riste containeren litt.

2. Hvor lenge bær jeg ha starsan i et fat (og riste det og ha det oppned noen minutter): 5 min, 10min, 1 time eller kanskje 1 døgn? Mitt inntrykk er at 5 min holder.
3. Koking av sukkerløsning for karbonering: 2 min, 5 min eller må det virkelig koke i 15-20 min slik jeg har sett noen skrive?
 
Tilbake
Topp