Tråden for dumme spørsmål.

Etter å ha lest en del har jeg noen spørsmål til, merkelig nok.

Artikkelen refererer til "mashing grain". Jeg går ut ifra at det er en referanse til meskeperioden? I såfall foreslår artikkelen å ta en pause på mellom 45-60 grader celcius. Er det innafor å meske opp til angitt temperatur og meske ut mesketid for så å senke temperaturen for denne "pausen"?

Alternativt så kunne jeg kjølt ned vørter til ca. 9 grader etter fullført brygging. Dette er temperatur i boden jeg har i leiligheten. Andre alternativ er å sette vørteren ut i snøen, men jeg er veldig usikker på hvor mye kulde den tåler før det faktisk fryser skikkelig. Det jeg evt kan gjøre er å sette den ut på trappa over natten og overføre til nytt gjæringskar neste morgen.

Har ikke like mange muligheter da jeg ikke har noe kjøleskap for øl eller ubegrenset med plass.
 
Dama har laget MJ ciderkit. FG skal være rundt 1.000.

Jeg måtte seff putte en finger med i spillet og vi brukte glukose i steden for vanlig sukker. Det er eneste som er "tuklet" med ifht oppskriften som følger med settene. Skulle egentlig bruke vanlig bordsukker på den ene, men gikk på autopilot og gjorde det samme som sist, nemmlig glukose.

FG er hhv 1.012 og 1.014. Noen som kan fortelle meg hvis glukosen kan ha en del av skylda? Vi tilsatte også en halv pose med søtning, eller hva det er. Jeg antar at det er kunstig søtning, og ikke gjærstopp eller noe for å få låst gjæringen samtidig som pitch, står ikke at den ikke skal tilsettes ved pitch.

Tanken nå er å lage en ministarter på bordsukker og pitche 830 i den eller en annen stamme jeg har. Greiene står på 26C så litt skeptisk til 830 sånn sett.
 
Etter å ha lest en del har jeg noen spørsmål til, merkelig nok.

Artikkelen refererer til "mashing grain". Jeg går ut ifra at det er en referanse til meskeperioden? I såfall foreslår artikkelen å ta en pause på mellom 45-60 grader celcius. Er det innafor å meske opp til angitt temperatur og meske ut mesketid for så å senke temperaturen for denne "pausen"?

Alternativt så kunne jeg kjølt ned vørter til ca. 9 grader etter fullført brygging. Dette er temperatur i boden jeg har i leiligheten. Andre alternativ er å sette vørteren ut i snøen, men jeg er veldig usikker på hvor mye kulde den tåler før det faktisk fryser skikkelig. Det jeg evt kan gjøre er å sette den ut på trappa over natten og overføre til nytt gjæringskar neste morgen.

Har ikke like mange muligheter da jeg ikke har noe kjøleskap for øl eller ubegrenset med plass.

Det er en proteinrast. Nei du må begynne der nede fordi enzymene som jobber der blir denaturert ved høyere temperaturer. Så hvis du hadde startet ved f.eks 65C, og så senket til proteinrast-temp senere, så ville enzymene som egentlig jobber ved det området være denaturert siden du har mesket på 65C. Så det vil ikke virke. Du må alltid gå oppover i temp, med mindre du tilfører enzymer hvis du går bakover.
 
7 sorter, ja. Har lurt litt sjøl - men er det ikke det som kalles en "winter warmer", som igjen er en undertype av "old ale" (17 B i BJCP), som igjen er en undertype av "strong english ale"?
Ikke 7 Sorter (den har litt for mye kryddertilsetninger etter min smak). Jeg snakker om "Vinter", som altså er en American strong ale. Men siden Gahr ikke har den typen i tabellen, så lurer jeg på hva den klassifiseres som for vannjustering.
 
Det er en proteinrast. Nei du må begynne der nede fordi enzymene som jobber der blir denaturert ved høyere temperaturer. Så hvis du hadde startet ved f.eks 65C, og så senket til proteinrast-temp senere, så ville enzymene som egentlig jobber ved det området være denaturert siden du har mesket på 65C. Så det vil ikke virke. Du må alltid gå oppover i temp, med mindre du tilfører enzymer hvis du går bakover.

Det vil bli mye enklere for meg også hvis jeg heller f.eks starter på 50 grader i en time for å bryte de ned og så bevege meg opp på mesketemp, hvis jeg forstår deg riktig. Tror også jeg kommer til å gå til innkjøp av Irish Moss. Lest mye bra om det, og jeg er ikke helt fornøyd med effekten jeg får fra Whirfloc.
 
Det vil bli mye enklere for meg også hvis jeg heller f.eks starter på 50 grader i en time for å bryte de ned og så bevege meg opp på mesketemp, hvis jeg forstår deg riktig. Tror også jeg kommer til å gå til innkjøp av Irish Moss. Lest mye bra om det, og jeg er ikke helt fornøyd med effekten jeg får fra Whirfloc.

Ikke tilbring en time på 50C. Da får du tynt øl. Det er en balansegang hvor lenge man skal holde seg i protein-området.

Whirlflock og irish moss er på en måte det samme, det er samme virkestoffet. Kan jo være forskjeller, men akkurat det vet jeg ikke noe om.
 
Ikke 7 Sorter (den har litt for mye kryddertilsetninger etter min smak). Jeg snakker om "Vinter", som altså er en American strong ale. Men siden Gahr ikke har den typen i tabellen, så lurer jeg på hva den klassifiseres som for vannjustering.

Sorry - skjønner ikke hvorfor jeg tenkte 7 sorter. Men den har ikke noe krydder, så du blander kanskje, du også;)? http://www.7fjellbryggeri.com/brewour7sorterchristmasale/

Er ikke Vinter en slags amerikanisert utgave av engelsk old ale => winter warmer?
 
Det vil bli mye enklere for meg også hvis jeg heller f.eks starter på 50 grader i en time for å bryte de ned og så bevege meg opp på mesketemp, hvis jeg forstår deg riktig. Tror også jeg kommer til å gå til innkjøp av Irish Moss. Lest mye bra om det, og jeg er ikke helt fornøyd med effekten jeg får fra Whirfloc.

Prøv å tilsette Whirlflock seinere, dvs. ved 7-8 minutter. Jeg har brukt Irish Moss, og garanterer deg at det ikke blir bedre med den. Ikke verre, heller. Nå bruker jeg Supermoss. Men det er samme virkestoffet - carrageenan - i alle tre, og jeg kan ikke tenke meg at det er noen forskjell av betydning - som @Miguel sier, også.

Jeg tror ikke en proteinrast vil hjelpe deg, og du skal i alle fall ikke bruke lang tid der nede. Stort sett vil jeg si at det skader mer enn det gagner. For å (som vanlig) sitere Palmer: "A short protein rest will aid head retention, but it will also promote the formation of haze-active proteins. The proteins that really enhance foam are released at temperatures greater than 60c. Unless you are using less-modified malt or moderately modified malt, the clarity and head retention of your beer will be better without a protein rest."

Jeg har kutta ut proteinrasten, som jeg brukte regelmessig tidligere, og min erfaring er at det Palmer sier her, stemmer. Både skum og klarhet er bedre nå.

Jeg bruker Clarex, og har tro på det. Men skal du ha krystallklart øl, må du nok ty til kjølekræsjing og gelatin - og kanskje også filtrering. Jeg gidder ikke; jeg er helt fornøyd med det jeg oppnår uten noen av de tiltakene.

Men prøv å drøye tilsettingen av Whirlflock'en først. Veldig enkelt, og veldig billig. Og antakelig effektivt.
 
olbrygging.no beskriver det som enzymer som gir klart, glutenfritt øl.
Clarex (eller Clarity Ferm, som det også heter) er egentlig laget for å fjerne kuldetåke. Noen få dråper i gjæringskaret gjør jobben. At ølet samtidig blir glutenfritt, er en hyggelig bieffekt. Har brukt Clarex i årevis pga. en tørst, glutensensitiv svoger, og har alltid klart øl.
 
Clarex (eller Clarity Ferm, som det også heter) er egentlig laget for å fjerne kuldetåke. Noen få dråper i gjæringskaret gjør jobben. At ølet samtidig blir glutenfritt, er en hyggelig bieffekt. Har brukt Clarex i årevis pga. en tørst, glutensensitiv svoger, og har alltid klart øl.

Clarex, som for ordens skyld skal tilsettes sammen med gjæren, hjalp helt klart da jeg begynte å bruke det. Men jeg kutta ut proteinrasten seinere, og etter det skøyv jeg på tilsettingstidspunktet for klaringsmiddelet - altså Whirlflock/Irish Moss/Supermoss, dvs. et karragenanprodukt - før kokeslutt, og jeg har tro på effekten av alle disse tiltakene, på grunnlag av det jeg har sett av virkningene.

Jeg mener at Clarex trenger litt tid på seg for å få full effekt. Du får ikke umiddelbart klart øl, men det tar ikke veldig lang tid, heller.

Mulig jeg skal prøve en split batch med kølsch, med og uten Clarex. Nå har jeg ei sånn lita flaske igjen, men hvis det ikke blir å få tak i som annet enn ampuller til 50 kroner fra Whitelabs:mad:, boikotter jeg det antakelig.
 
Sist redigert:
Tror jeg blir å bruke Whirfloc senere i prosessen, slik Finn sier. Hvis jeg coldcrasher umiddelbart etter brygging, bør jeg la temperaturen bygge seg opp eller tåler gjæret at jeg overfører iskald vørter til gjæringskar?
 
Tror jeg blir å bruke Whirfloc senere i prosessen, slik Finn sier. Hvis jeg coldcrasher umiddelbart etter brygging, bør jeg la temperaturen bygge seg opp eller tåler gjæret at jeg overfører iskald vørter til gjæringskar?

Du trenger ikke kaldere enn pitchetemp. Bare sørg for at vørteren er klar før du tapper med mindre du har mulighet for dumping av trub slik koniske har.
 
Tror jeg blir å bruke Whirfloc senere i prosessen, slik Finn sier. Hvis jeg coldcrasher umiddelbart etter brygging, bør jeg la temperaturen bygge seg opp eller tåler gjæret at jeg overfører iskald vørter til gjæringskar?

Her henger jeg ikke helt med. Jeg har riktignok aldri lest meg opp på kjølekræsjing, siden jeg ikke overveier å ta det i bruk, men det er vel noe man gjør etter at gjæringa er over? Eller ...

Er alltid happy for å få korrigert misforståelser:).
 
Du trenger ikke kaldere enn pitchetemp. Bare sørg for at vørteren er klar før du tapper med mindre du har mulighet for dumping av trub slik koniske har.

Har ikke konisk enda, men det skal sies at en fermentasaurus har sirkulert i tankeboksen de siste månedene.

Jeg har lest mye om bakteriedannelse på høy temperatur, men jeg har et godt oppsett med skikkelig kjølespiral, og opplever sjeldent mer enn 3-5 minutter før jeg er på pitchtemp.

Når jeg kommer lavt nok i temp har jeg tidligere bare pitchet på stedet. Det jeg tenker nå er en «coldcrash» for å senke bunnfallet før pitch til nytt gjæringskar.
 
Her henger jeg ikke helt med. Jeg har riktignok aldri lest meg opp på kjølekræsjing, siden jeg ikke overveier å ta det i bruk, men det er vel noe man gjør etter at gjæringa er over? Eller ...

Er alltid happy for å få korrigert misforståelser:).

Neida, det stemmer nok. Jeg tenker bare på en liten «coldcrash» for å senke bunnfallet i vørteren, men jeg bruker sikkert uttrykket feil.
 
Neida, det stemmer nok. Jeg tenker bare på en liten «coldcrash» for å senke bunnfallet i vørteren, men jeg bruker sikkert uttrykket feil.

Det tror jeg ikke du trenger å bruke krefter på. Det som kan bunnfelles på dette trinnet, bunnfeller seg nok i kokekjelen, om du lar det stå litt etter at kjølingen er ferdig.
 
Tilbake
Topp