Tråden for dumme spørsmål.

Nå har jeg bestilt meg noen basistilsetningsstoffer for å begynne med vannjustering. Jeg fant kun flytende Kalsiumklorid. Hvordan tilsettes dette? Det ser jo ut til at det er 33%, men 100ml sier vel lite om vekt, egentlig? Eller kan man anta egenvekt for vann, og at jeg dermed har fått 33gram CaCl2 oppløst til totalt 100ml = 100gram vann, og at det dermed skal brukes tre ganger så mye væske (i vekt) som beregnet?

Mener å huske at Gahr anbefaler det i artikkelen sin om vannjustering. Jeg tror du finner informasjon der.
 
Tilsetning 15 minutter før kokeslutt er det vanlige rådet for bruk av karragenan, ja. Men jeg leste en forskningsrapport, som jeg dessverre ikke har klart å finne igjen, som sier at det er for tidlig, og at det reduserer effekten kraftig. Jeg mener de anbefalte 5 minutter. Jeg bruker 7-8 minutter nå, som et slags kompromiss:confused:.

Jeg googlet litt igjen nå, og jeg finner stadig ikke den artikkelen jeg leste, men jeg fant en annen der det samme sies: https://bsgcraftbrewing.com/Resourc...cesses_and_Techniques/ClearBeerTechnology.pdf

Videre fant jeg i alle fall en produsent som anbefaler 5 minutter: http://www.gusmerbeer.com/catalog/kick-carrageenan/kick-carrageenan-t-tablets/

Jeg mener at det har hjulpet virkelig merkbart på klarheten i ølet mitt å flytte tilsettingstidspunktet. Det var en annen her på forumet som hadde samme erfaringen, men jeg husker ikke nå hvem det var.
Min erfaring er at det virker helt utrolig bra fra 15 og helt til nedkjøling (har glemt å tilsette tidligere et par ganger).
 
@Finn Berger – mulig du vil gå tilbake til post 6561 og korrigere litt. Den kan leses som at du anbefaler å tilsette Brewers Clarex i kok. Tror nok du mente Whirlfloc, men det kan lett misforstås. En jeg kjenner gjorde nemlig den tabben – og Altbieren hans så ut som gjørme etterpå.
 
Min erfaring er at det virker helt utrolig bra fra 15 og helt til nedkjøling (har glemt å tilsette tidligere et par ganger).

- men det hadde vært interessant om flere prøvde å flytte tidspunktet nærmere kokeslutt for å se om det gjorde noen forskjell:). Og mest interessant vil det være om folk som ellers ikke gjør noe annet for å klarne ølet, gjør det.
 
Alle de vanligste mineralene selges som tørt pulver i bryggebutikkene. Koster en bagatell, og varer en evighet: CaSo4 (kalk), CaCl2 (veisalt), CaCO3 (kritt) – og NaHCO3 (Natron) har du sikkert fra før. Hvis ikke finnes det i bakeavdelingen hos dagligvarebutikken.

Flytende CaCl2 må vel være saltlake? CaCl2 er egentlig mest kjent som veisalt.
Bestilte de 4 du lister fra Bryggselv. Fast form hadde de bare CaCl2 i 1 kg-poser, noe som blir helt overkill for min del.
Jeg tror uansett at dette kommer til å vare lenge, for det er jo ikke mange gram per gang.
 
For oss som må ha det inn med teskje (dråpeteller); skjer det noe mer enn sløsing hvis du bruker en hel tablett Whirlfloc på 30 liter?
Vet ikke, men jeg brukte 4 ganger så mye Irish Moss som anbefalt i mine første brygg, og fikk den interessante bivirkingen at jeg fikk flytende gjærklumper ved endt gjæring istedenfor at alt bunnfalt. Det tok en stund før jeg skjønte dette. Det gikk opp for meg da jeg kom over en artikkel som nevnte det.
 
For oss som må ha det inn med teskje (dråpeteller); skjer det noe mer enn sløsing hvis du bruker en hel tablett Whirlfloc på 30 liter?

Du får naturligvis mer bunnfall, noe som ikke nødvendigvis er bra hvis du vil tappe vanlig mengde ren vørter fordi det vil bli mer grums som ikke tettpakker seg på bunn slik de dtore flokkene gjør, men ligger liksom og flyter litt nesten på bunn..
 
Bestilte de 4 du lister fra Bryggselv. Fast form hadde de bare CaCl2 i 1 kg-poser, noe som blir helt overkill for min del.
Jeg tror uansett at dette kommer til å vare lenge, for det er jo ikke mange gram per gang.
Hehe, det blir i overkant, ja. Selv barnebarna ville arvet salter om jeg bestilte slike mengder. Er ikke mange grammene i hver batch. En slik narko-vekt med tiendedels gram er forresten et nyttig verktøy. Koster noen tiere på ebay, om du ikke har.
 
Planlegger å starte med ølbrygging. Fått påbud om å brygge i garasjen , pga lukt etc.
Så første fase er å ordne gjæreskap. Har kjøleskap stående og venter på kontroller og varmeelement fra ebay.

Så kommer det dumme spørsmålet:
Kan jeg risikere at kjøleskapet er for tett og bygger opp trykk?
Når man gjærer ting skapes det jo trykk i gjæringskaret. Har man plastikk beholder kan man merke dette på lokket.
Tenker at eventuelt det som vil skje er at det bygger seg opp et trykk i kjøleskapet, slik at døren "popper" opp til slutt. Kan ikke tenke meg dette er et stort problem.

TL DR; gjæreskap av kjøleskap, kan man risikere at det bygger seg opp trykk slik at døren "popper" opp?
 
Planlegger å starte med ølbrygging. Fått påbud om å brygge i garasjen , pga lukt etc.
Så første fase er å ordne gjæreskap. Har kjøleskap stående og venter på kontroller og varmeelement fra ebay.

Så kommer det dumme spørsmålet:
Kan jeg risikere at kjøleskapet er for tett og bygger opp trykk?
Når man gjærer ting skapes det jo trykk i gjæringskaret. Har man plastikk beholder kan man merke dette på lokket.
Tenker at eventuelt det som vil skje er at det bygger seg opp et trykk i kjøleskapet, slik at døren "popper" opp til slutt. Kan ikke tenke meg dette er et stort problem.

TL DR; gjæreskap av kjøleskap, kan man risikere at det bygger seg opp trykk slik at døren "popper" opp?

Nei.
 
Planlegger å starte med ølbrygging. Fått påbud om å brygge i garasjen , pga lukt etc.
Så første fase er å ordne gjæreskap. Har kjøleskap stående og venter på kontroller og varmeelement fra ebay.

Så kommer det dumme spørsmålet:
Kan jeg risikere at kjøleskapet er for tett og bygger opp trykk?
Når man gjærer ting skapes det jo trykk i gjæringskaret. Har man plastikk beholder kan man merke dette på lokket.
Tenker at eventuelt det som vil skje er at det bygger seg opp et trykk i kjøleskapet, slik at døren "popper" opp til slutt. Kan ikke tenke meg dette er et stort problem.

TL DR; gjæreskap av kjøleskap, kan man risikere at det bygger seg opp trykk slik at døren "popper" opp?
Nei
 
Hehe, det blir i overkant, ja. Selv barnebarna ville arvet salter om jeg bestilte slike mengder. Er ikke mange grammene i hver batch. En slik narko-vekt med tiendedels gram er forresten et nyttig verktøy. Koster noen tiere på ebay, om du ikke har.
Jeg har. Det er en etterlevning etter tiden min som espressoekstremist. Jeg bruker den til humle også.
 
Tilbake
Topp