Er det overflatevann? Er det kalkrike områder der du bor? Skummer såpa godt?
Hvis "ja", "nei", "ja" er svarene, kan du rolig regne med at du har vanlig norsk bløtt vann, som er ganske mineralfattig. Og da ville jeg forholdt meg til tallene i den lokale kalkulatoren vår uten å tenke noe mer over det.
For min egen del gjør jeg det ekstremt enkelt. Jeg holder meg stort sett innafor totalt 2 teskjeer, og så varierer jeg balansen mellom klorid og sulfat litt på frihånd - og etter hva som har fungert. Og så kan jeg kikke litt på kalulatoren.
På denne måten får jeg sikra meg at jeg har et greit kalsiuminnhold i mesken og vørteren, og jeg kan påvirke balansen mellom malt og humlekarakter på ølet. pH kontrollerer jeg med syre. (pH-meteret kan jeg ikke klare meg uten nå.) Når jeg brygger helt mørke øl, er det gjerne nødvendig med litt natron for å dra pH'en opp. Jeg vil gjerne ha oppi en teskje kalsiumklorid eller -sulfat der også, for å sikre meg at det er nok kalk. (Antakelig unødvendig, siden det er mye kalk i området her. Men det er overflatevann vi har, så det er ikke noe problem med å få såpa til å skumme, eller belegg i kjeler og kar.)
Jeg skal nok passe på å fordele tilsettingene mellom mesk og kok. Fosforsyra jeg bruker til å regulere pH, binder seg til kalsium, så det felles ut. I lyse øl kan jeg trenge såpass mye syre at det antakelig er et problem.