Tråden for dumme spørsmål.

Ein sahti ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ei gammel oppskrift på det et eller annet sted, etter ei gammel dame med kvenske aner. Frista meg sant å si ikke å brygge det - men om det skulle dukke opp en hipster, kunne jo det vært noe å servere sammen med joikakaker, ja. Skikkelig "autentisk", skulle jeg mene:p.
 
Hvordan er det/ville det være å brygge/koke i en normal (sannsynlegvis) tynnbunnet kjele på komfyren 10 liter. Altså en kjele som ikkje er laget for ølbrygging.
Ville kokingen laget usmaker med brent smak. Tenker små testbatcher.
Eg lurer i grunnen enkelt på om vørter svir seg lett... :rolleyes:
 
Hvordan er det/ville det være å brygge/koke i en normal (sannsynlegvis) tynnbunnet kjele på komfyren 10 liter. Altså en kjele som ikkje er laget for ølbrygging.
Ville kokingen laget usmaker med brent smak. Tenker små testbatcher.
Eg lurer i grunnen enkelt på om vørter svir seg lett... :rolleyes:

Vørter svir seg ikke lett, bare pass på under oppkokingen.

Du produserer smaksstoffer (melanoidiner) under kokingen, men det blir neppe noen forskjell på koking i en 10 liter eller i en bryggekjele.

Det er jo ikke noe spesielt med en bryggekjele, som Blichmann eller Ss. Og du er mindre utsatt for sviing når du koker på komfyren i en god kjele, enn i en tynnbunnet kinesisk "krabbekoker" av typen BeerBrew og liknende, med et varmeelement under bunnen. Men vær forsiktig hvis kjelen din har en tynn bunn.

Det beste er en god, tykkbunnet kjele på induksjon, fordi det gir best varmefordeling. Og induksjon gir optimal kontroll.
 
Er det overflatevann? Er det kalkrike områder der du bor? Skummer såpa godt?

Hvis "ja", "nei", "ja" er svarene, kan du rolig regne med at du har vanlig norsk bløtt vann, som er ganske mineralfattig. Og da ville jeg forholdt meg til tallene i den lokale kalkulatoren vår uten å tenke noe mer over det.

For min egen del gjør jeg det ekstremt enkelt. Jeg holder meg stort sett innafor totalt 2 teskjeer, og så varierer jeg balansen mellom klorid og sulfat litt på frihånd - og etter hva som har fungert. Og så kan jeg kikke litt på kalulatoren.

På denne måten får jeg sikra meg at jeg har et greit kalsiuminnhold i mesken og vørteren, og jeg kan påvirke balansen mellom malt og humlekarakter på ølet. pH kontrollerer jeg med syre. (pH-meteret kan jeg ikke klare meg uten nå.) Når jeg brygger helt mørke øl, er det gjerne nødvendig med litt natron for å dra pH'en opp. Jeg vil gjerne ha oppi en teskje kalsiumklorid eller -sulfat der også, for å sikre meg at det er nok kalk. (Antakelig unødvendig, siden det er mye kalk i området her. Men det er overflatevann vi har, så det er ikke noe problem med å få såpa til å skumme, eller belegg i kjeler og kar.)

Jeg skal nok passe på å fordele tilsettingene mellom mesk og kok. Fosforsyra jeg bruker til å regulere pH, binder seg til kalsium, så det felles ut. I lyse øl kan jeg trenge såpass mye syre at det antakelig er et problem.
Svarene er "ja", "vet ikke" og "ja, det skummer".

Tallene som jeg har om drikkevannet som jeg henter fra kommunens sider er:
Fargetall (mg Pt/l): 3,0
Turbiditet (FTU): 0,1
Jerninnhold (mg Fe/l): 0,07
pH: 8,2
Alkalitet (mekv): 0,8
Kalsium (mg Ca/l): 22,0

Jeg tror jeg mangler noe essensielt for å kunne gjøre noe med vanntilsetninger, eller er dette nok?
 
Svarene er "ja", "vet ikke" og "ja, det skummer".

Tallene som jeg har om drikkevannet som jeg henter fra kommunens sider er:
Fargetall (mg Pt/l): 3,0
Turbiditet (FTU): 0,1
Jerninnhold (mg Fe/l): 0,07
pH: 8,2
Alkalitet (mekv): 0,8
Kalsium (mg Ca/l): 22,0

Jeg tror jeg mangler noe essensielt for å kunne gjøre noe med vanntilsetninger, eller er dette nok?
Se post nummer #6486 :)
 
Svarene er "ja", "vet ikke" og "ja, det skummer".

Tallene som jeg har om drikkevannet som jeg henter fra kommunens sider er:
Fargetall (mg Pt/l): 3,0
Turbiditet (FTU): 0,1
Jerninnhold (mg Fe/l): 0,07
pH: 8,2
Alkalitet (mekv): 0,8
Kalsium (mg Ca/l): 22,0

Jeg tror jeg mangler noe essensielt for å kunne gjøre noe med vanntilsetninger, eller er dette nok?

Dette holder lenge, spør du meg - men spør du andre, som er mer opptatt av nøyaktighet, får du sikkert et annet svar.

Tar du en kikk her, finner du ut at kalsiumverdien tilsier at du har "bløtt vann", altså høyst sannsynlig et vann som gjør at det er helt uproblematisk å bruke Gahrs tabell, eller kalkulatoren til Glenn, som er basert på den.

Du har også for lite kalsium - du skal ha 50-150/200 ppm (mg/l) - slik at du trenger å tilsette noe, fortrinnsvis da i form av kalsiumklorid og/eller -sulfat. Gordon Strong påstår at kalsiumsulfat gir 59 ppm kalsium per teskje i 19 liter, mens kalsiumklorid gir 61 ppm. Jeg stoler på ham her.

Dette hjelper deg vel ikke så mye om du tenker i retning av å kopiere vannprofiler. Men om du bare vil kunne bruke sunn fornuft og/eller kalkulatoren til Glenn, skulle det greie seg.

Du kan ellers nokså rolig regne med at det er svært lite sulfat og klorid i vannet ditt, tror jeg.

Denne er grei lesning, synes jeg.
 
Flasket en dry stout jeg lagde fra et ølsett i går. Syntes ikke dette var noe særlig i fra test glasset. Smakte veldig sterkt av lakris og var nesten på vei mot hostesaft. Settet var av merket Bulletbrew. Tilsatte 1,4 kilo DME og 200 gram sukker OG 1050- FG 1014. Brukte medfølgende gjær, gjæret på 19 gr.
Tror dere at denne blir bedre i flaske?
 
Vørter svir seg ikke lett, bare pass på under oppkokingen.

Du produserer smaksstoffer (melanoidiner) under kokingen, men det blir neppe noen forskjell på koking i en 10 liter eller i en bryggekjele.

Det er jo ikke noe spesielt med en bryggekjele, som Blichmann eller Ss. Og du er mindre utsatt for sviing når du koker på komfyren i en god kjele, enn i en tynnbunnet kinesisk "krabbekoker" av typen BeerBrew og liknende, med et varmeelement under bunnen. Men vær forsiktig hvis kjelen din har en tynn bunn.

Det beste er en god, tykkbunnet kjele på induksjon, fordi det gir best varmefordeling. Og induksjon gir optimal kontroll.

Takker. Eg får vel bare prøve. Har lyst å lage småbatcher ca 9-10 liter i biab. Som et prøveprosjekt for større batcher. Men vil ikke investere mye da eg allerede har det eg trenger til større batcher.
Eg prøver meg med en meskepose. Får gå forsiktig frem.
 
Flasket en dry stout jeg lagde fra et ølsett i går. Syntes ikke dette var noe særlig i fra test glasset. Smakte veldig sterkt av lakris og var nesten på vei mot hostesaft. Settet var av merket Bulletbrew. Tilsatte 1,4 kilo DME og 200 gram sukker OG 1050- FG 1014. Brukte medfølgende gjær, gjæret på 19 gr.
Tror dere at denne blir bedre i flaske?

Ja - det blir alltid temmelig annerledes etter karbonering, så fortvil ikke. Lakrispreget blir nok ikke borte, men den kan kanskje bli en del av en smakfull helhet:)?
 
Og jeg som hadde tenkt å prøve på en wit. :eek: Jeg gir det et forsøk, men takk for tipset:)

Hvis du har brygget uten trøbbel før, så er det absolutt ingen grunn til at du skal få det nå. Men om du skal ha en pose nedi der, så bør du nok mekke et eller annet som kan holde posen oppe fra bunnen. Om den kommer i kontakt med bunnen utover mot kantene, er ikke farlig, men i sentrum blir det varmt hvis du har på varmen mens posen ligger i.

edit: Overså at du skriver at du sannsynligvis vil bruke en tynnbunnet kjele. Det øker risikoen noe, i alle fall hvis den er av de aller billigste og tynneste. Jeg har en 15-liters kjele jeg kjøpte på Coop, med glasslokk. Tror det er mange som har av de der. Den er vel sånn midt på treet kvalitetsmessig, tenker jeg, og ikke så gal på pris. Den er helt fin til sånt bruk.
 
Sist redigert:
Hvis du har brygget uten trøbbel før, så er det absolutt ingen grunn til at du skal få det nå. Men om du skal ha en pose nedi der, så bør du nok mekke et eller annet som kan holde posen oppe fra bunnen. Om den kommer i kontakt med bunnen utover mot kantene, er ikke farlig, men i sentrum blir det varmt hvis du har på varmen mens posen ligger i.

Ser de selge meskeposer med snøre som kan knyttes rundt kanten.
Kunne vært kjekt å prøvd å lage i mindre skala. Hvertfall noen øltypen. Da kan eg brygge litt oftere og.
Har jo egentlig alt jeg trenger bortsett fra en meskepose.
Skal ta med meg tipset ditt.
 
Ser de selge meskeposer med snøre som kan knyttes rundt kanten.
Kunne vært kjekt å prøvd å lage i mindre skala. Hvertfall noen øltypen. Da kan eg brygge litt oftere og.
Har jo egentlig alt jeg trenger bortsett fra en meskepose.
Skal ta med meg tipset ditt.

La til noe i den forrige posten.

Har du en liten falskbunn som går nedi, er jo det ideelt for å beskytte meskeposen. Eller klipp håndtaket av et gammelt dørslag - eller noe annet pettersmartsk.

Du trenger ikke snøre, du kan bruke ei pakkreim eller en strikk eller en hyssing eller ... :). Snøre er jo greit, selvfølgelig, men det er viktigere å få riktig størrelse. For stor er noe herk.

Kjenner jeg får lyst til å prøve meg med små batcher sjøl nå - så kan jeg lage litt sære brygg for moro skyld.
 
Ser de selge meskeposer med snøre som kan knyttes rundt kanten.
Kunne vært kjekt å prøvd å lage i mindre skala. Hvertfall noen øltypen. Da kan eg brygge litt oftere og.
Har jo egentlig alt jeg trenger bortsett fra en meskepose.
Skal ta med meg tipset ditt.
Det går så fint, så. Har gjort dette mange ganger. Eneste utfordringen er å holde varmen kontant under mesking. Jeg har også puttet meskeposen i en kjøleboks med dyne rundt.
 
Mye fine tips her nå. Det er vel bare å prøve. Må da bli en langt korte bryggedag, med tanke på oppvarming og kjøling. Sette kjelen i kaldt vann med en spiralkjøler.
Kommer til å bli nydelig.
Verre å beregne gjær, men d funket vel det òg.
 
Tilbake
Topp