Tråden for dumme spørsmål.

Høres nesten ut som du har meska på lavere temperatur enn planlagt. Du vil jo få et øl med tynnere kropp en planen var, men det kan jo absolutt bli godt øl allikevel.

Hm, alright.
Får bare se hvordan det går.
Skal tørrhumles snart, og som sagt viket det veldig greit på smak.
 
Gjærer en Vestkyst nå som skulle hatt OG på ca 1070, jeg endte på 1062.
Den skal ned til 1015, men målte i dag en uke etter den ble brygget, og den er på ca 1010-1009!
Så, da ender jeg jo opp med ca % som jeg skal allikevel.

Har dette noe og si på det endelige resultatet i smak?
Smakte bra forøvrig.

Kalibrert hydrometerrt? Rett temperatur? Jeg syns det ser ganske innafor om det viser noen poeng lavere enn virkeligheten [emoji51] Begge verdiene er jo for lave. Og noenlunde i vater om det er feil i målingene.
 
Hva er forskjellen på apa og amerikansk blond? Jeg skjønner det ikke[emoji17]

BJCP:
18A. Blonde Ale
Overall Impression: Easy-drinking, approachable, malt-oriented American craft beer, often with interesting fruit, hop,or character malt notes. Well-balanced and clean, is a
refreshing pint without aggressive flavors.


En APA, derimot, har aggressive smaker. (= amerikanske sitrus- og furuhumler):). Så hvis du er ute etter et øl du kan klappe uten å risikere noe, tar du en blonde. Enkelt;).
 
En Blond er vel bare en pale ale uten altfor mye humle. Sliter litt med å skille den fra en Cream ale...
Jeg har jobbet meg gjennom noen versjoner av Cream Ale. For meg er kjennetegnet som skiller den fra Am. Blonde at sistnevnte har noe mer maltsmak. Cream Ale er tørrere og crispere, mens Blonde har en mykere maltsmak. Cream Ale listes i BJCP fra 2015 under Standard American Beer (kjennetegnet med "lager-like qualities"), mens Blonde står under kategorien Pale American Ale.
 
Gjærstarter smaker å lukter SURT.. Har laget utallige startere å har aldri vært borti en starter som lukter å smaker så surt!
Dumpe?? Gjæret er Wlp 001..
 
Har kun begrensede tall for drikkevannet her jeg bor, og i tillegg går vannet lange veier i rør før det kommer fram. Gir det særlig mening med vannjustering når man vet lite om vannet? Har jerninnhold, pH, alkalitet og kalsiuminnhold ut fra renseanlegg. Holder det? Hva er enkleste måte å komme i gang (det ser ut som jeg mangler vesentlige data som trengs i f.eks. kalkulatorene til brewersfriend).

Er det overflatevann? Er det kalkrike områder der du bor? Skummer såpa godt?

Hvis "ja", "nei", "ja" er svarene, kan du rolig regne med at du har vanlig norsk bløtt vann, som er ganske mineralfattig. Og da ville jeg forholdt meg til tallene i den lokale kalkulatoren vår uten å tenke noe mer over det.

For min egen del gjør jeg det ekstremt enkelt. Jeg holder meg stort sett innafor totalt 2 teskjeer, og så varierer jeg balansen mellom klorid og sulfat litt på frihånd - og etter hva som har fungert. Og så kan jeg kikke litt på kalulatoren.

På denne måten får jeg sikra meg at jeg har et greit kalsiuminnhold i mesken og vørteren, og jeg kan påvirke balansen mellom malt og humlekarakter på ølet. pH kontrollerer jeg med syre. (pH-meteret kan jeg ikke klare meg uten nå.) Når jeg brygger helt mørke øl, er det gjerne nødvendig med litt natron for å dra pH'en opp. Jeg vil gjerne ha oppi en teskje kalsiumklorid eller -sulfat der også, for å sikre meg at det er nok kalk. (Antakelig unødvendig, siden det er mye kalk i området her. Men det er overflatevann vi har, så det er ikke noe problem med å få såpa til å skumme, eller belegg i kjeler og kar.)

Jeg skal nok passe på å fordele tilsettingene mellom mesk og kok. Fosforsyra jeg bruker til å regulere pH, binder seg til kalsium, så det felles ut. I lyse øl kan jeg trenge såpass mye syre at det antakelig er et problem.
 
Pleide de ikke å piske krem inn i ølen etter at den var skjenkt i glasset? :rolleyes:

Det er sjuende april nå;)!

Har googla litt, og det ser ut til at det ikke finnes noe svar. Navnet er i alle fall gammelt, og jeg tenker meg at det er et råttent markedsføringstriks fra den tida det var lett å love mye uten å bli trukket til ansvar for det. (Det er det for så vidt fremdeles.) "Kremøl", du liksom ... :p.

Her er i alle fall noe jeg tror er en grei artikkel om ølet: https://www.morebeer.com/articles/brewing_cream_ale
 
Tilbake
Topp