Tråden for dumme spørsmål.

Klokka er 0.20. Eg skal opp å brygge juleøl i morgen / dag.
Bror seie det er ein øl til nå.
Er dette lurt ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke i det hele tatt.

Men samtidig. Har du ikke vært ute med venner hvor du er på vei til å dra hjem eller køye, og alle sier det er "lurt" med en øl til? Så mange kan jo ikke ta feil? Selv om de egentlig tar feil... Ta kvelden, våkne opp tidlig i morgen, bli ferdig tidlig, og ta deg en velfortjent rakker da.
 
Ikke i det hele tatt.

Men samtidig. Har du ikke vært ute med venner hvor du er på vei til å dra hjem eller køye, og alle sier det er "lurt" med en øl til? Så mange kan jo ikke ta feil? Selv om de egentlig tar feil... Ta kvelden, våkne opp tidlig i morgen, bli ferdig tidlig, og ta deg en velfortjent rakker da.

673f9dff9950f8d92e98f577f4524817.jpg



Bror ska også opp. Det er i grunnen han so er sjef på bygginga .......,.,,,,
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Hei
Ettersom dette er tråden for dumme spørsmål hiver jeg meg ut i det.

Har første batch brygget(Ink and dagger) tilsynelantende trygt over på fat. Under karboneringen(i kjøleskap på 10 PSI) er det jo eksepsjonelt vanskelig å ikke skulle smake en gang i blant. Fatpakka jeg har kjøpt inkluderer picnickran så det er denne som er i bruk nå.
Hva er vanlig å gjøre med krana etter en smaksprøve, fjerne den eller la den henge?

Ulemper jeg ser ved å la den henge er f.eks. at ved et plutselig brudd på slangen i f.eks. skjøtene vil jo all ølen forsvinne ut av fatet i tillegg til at co2-flaska og vil tømmes.

Ønsker jo derfor ikke å la den henge.

Men dersom den kobles fra, er det da noe jeg trenger å tenke på annet enn vask av slangen og krana? Det står jo da øl i stigerøret som jo ikke burde være noe problem, men burde jeg bry meg noe om det som eventuelt er i ball-locken? Jeg får jo uansett ikke gjort noe med denne nå.

Beklager det som sikkert er helt banale ting fra en fersking.

Det er ikke nødvendig å la fatet stå med trykk hele tiden. Koble fra gassen, og koble til igjen når du skal tappe deg en øl.

Ta av picnickranen etter bruk. Skyll med StarSan om du kan. (lurt å lage seg noe du kan spyle gjennom kranen med). Evt skyll den med kaldt vann.

Øl i stigerøret kan du bare se bort fra.
 
Se etter E-stoffer i de lave 200-nummerne. Sorbinsyre og Kaliumsorbat er mye brukt.

På pakken til den jeg brukte står det: Ingredienser; Juice fremstilt fra konsentrat og vann. Varmebehandlet og aseptisk pakket.

That’s it. Når jeg sjekket tabellen for næringsinnhold blir jeg heller ikke klokere.
 
Har kun begrensede tall for drikkevannet her jeg bor, og i tillegg går vannet lange veier i rør før det kommer fram. Gir det særlig mening med vannjustering når man vet lite om vannet? Har jerninnhold, pH, alkalitet og kalsiuminnhold ut fra renseanlegg. Holder det? Hva er enkleste måte å komme i gang (det ser ut som jeg mangler vesentlige data som trengs i f.eks. kalkulatorene til brewersfriend).
 
Gjærer en Vestkyst nå som skulle hatt OG på ca 1070, jeg endte på 1062.
Den skal ned til 1015, men målte i dag en uke etter den ble brygget, og den er på ca 1010-1009!
Så, da ender jeg jo opp med ca % som jeg skal allikevel.

Har dette noe og si på det endelige resultatet i smak?
Smakte bra forøvrig.
 
Gjærer en Vestkyst nå som skulle hatt OG på ca 1070, jeg endte på 1062.
Den skal ned til 1015, men målte i dag en uke etter den ble brygget, og den er på ca 1010-1009!
Så, da ender jeg jo opp med ca % som jeg skal allikevel.

Har dette noe og si på det endelige resultatet i smak?
Smakte bra forøvrig.
Høres nesten ut som du har meska på lavere temperatur enn planlagt. Du vil jo få et øl med tynnere kropp en planen var, men det kan jo absolutt bli godt øl allikevel.
 
Tilbake
Topp