Einar Michelsen
Norbrygg-medlem
Hei
Ettersom dette er tråden for dumme spørsmål hiver jeg meg ut i det.
Har første batch brygget(Ink and dagger) tilsynelantende trygt over på fat. Under karboneringen(i kjøleskap på 10 PSI) er det jo eksepsjonelt vanskelig å ikke skulle smake en gang i blant. Fatpakka jeg har kjøpt inkluderer picnickran så det er denne som er i bruk nå.
Hva er vanlig å gjøre med krana etter en smaksprøve, fjerne den eller la den henge?
Ulemper jeg ser ved å la den henge er f.eks. at ved et plutselig brudd på slangen i f.eks. skjøtene vil jo all ølen forsvinne ut av fatet i tillegg til at co2-flaska og vil tømmes.
Ønsker jo derfor ikke å la den henge.
Men dersom den kobles fra, er det da noe jeg trenger å tenke på annet enn vask av slangen og krana? Det står jo da øl i stigerøret som jo ikke burde være noe problem, men burde jeg bry meg noe om det som eventuelt er i ball-locken? Jeg får jo uansett ikke gjort noe med denne nå.
Beklager det som sikkert er helt banale ting fra en fersking.
Det er ikke nødvendig å la fatet stå med trykk hele tiden. Koble fra gassen, og koble til igjen når du skal tappe deg en øl.
Ta av picnickranen etter bruk. Skyll med StarSan om du kan. (lurt å lage seg noe du kan spyle gjennom kranen med). Evt skyll den med kaldt vann.
Øl i stigerøret kan du bare se bort fra.