Tråden for dumme spørsmål.

Flaskekarbonerer du ville jeg ikke vært redd for mandarin fra Amarillo. Den minner meg mer om ananas, mandarinen ville vært det lille på toppen synes jeg. Siden du nevner amarillo og ekuanot i samme øl, så ville jeg gjort en single hop ekuanot, den klarer å bære et øl alene. Jeg får mye grapefrukt av den tidlig iallefall, og så blir den mer av mye forskjellig jeg ikke vet hva heter engang, hvis du gir den litt tid. Jeg synes at den er så potent med sine attributter at den ofte skyver andre humler i samme øl (50/50) til side og ber de skjerpe seg.

Ekuanot og Citra synes jeg er ganske forskjellige.
Den jeg har til karbonering er singel ekuanot, det var også den første jeg brygget, og er den beste jeg har smakt.
Kan kanskje bare slå meg til ro med den
 
Den jeg har til karbonering er singel ekuanot, det var også den første jeg brygget, og er den beste jeg har smakt.
Kan kanskje bare slå meg til ro med den

Hvis det er den beste du har smakt, så kanskje gjør det enkelt og kjør SH med en god humle? Det er flere humletyper som bærer øl alene slik som Ekuanot gjør. Mosaic (som du har prøvd, den er litt klissete/søt), El Dorado, Galaxy, Amarillo og forsåvidt (litt mindre bang for the buck), samt Citra. Nelson Sauvin og, og sikkert andre jeg ikke kommer på eller vet om.

Jeg så nye innlegget ditt mens jeg skrev, midt under fermentering får jeg tusen ganger mer grapefukt av Ekuanot enn det jeg får av Amarillo, men det preget går videre til alt det ymse jeg nevnte.
 
Men hvis du vil ha sterk direkte citrus så bruker du kanskje Motueka. Men den må tørrhumles tidlig, ikke kok den et sekund, da får du krydder som saaz. (mora er saaz, faren er en NZ-humle).
 
Kanskje jeg monger med Grapefrukt og mandarin.. men iallefall en slags spiss småsyrlig greie, jeg beskriver det som grapefrukt iallefall. Mandarin kan nok være noe av det, men du likte ekuanot forsåvidt..
 
Northen brewen beskrivelse, Behagelig preg av furunål og treverk, litt komisk, siste jeg testet beskrev jeg til en kompis som reisverk :)
Den hadde mye innslag av rug , litt for mye
 
Ja jeg fikk bra instrukser om det herfra, og var nøyaktig på koketiden, så da ble den perfekt, men så var det single hop

Joda, det jeg mente var egentlig av en og samme humle kan oppleves ganske/litt forskjellig ifht hvordan du bruker den.

F.eks ta Motueka, mora er saaz og faren er en NZ-humle. Hvis du koker den så kicker saaz-krydderet inn, hvis den ikke blir kokt så får du mye mindre av dette krydderet og mer direkte sitrus. Samme humle, forskjellen er temperaturen. Kok = krydder, ikke kok (men med gjæraktivitet) = lime er min erfaring. Uten at du gjør begge deler da.
 
Grapefrukt og mandarin blir litt for dominerende tror jeg, merker ikke noe slikt av ekuanot, den beskrives også slik, Aromaen domineres av sitrus og tropisk frukt, da i retning av sitron og papaya
 
Grapefrukt og mandarin blir litt for dominerende tror jeg, merker ikke noe slikt av ekuanot, den beskrives også slik, Aromaen domineres av sitrus og tropisk frukt, da i retning av sitron og papaya

Papaya er kanskje saken. Jeg må ta en recap og gå på en innvandrerbutikk og kjøpe masse forskjellige frukter. Burde jo egentlig være standard greie å gjøre i steden for å bare smake på kun selve ølet.
 
Skjønner, går å kjøper Idaho i morgen, den høres innbydende ut for meg, så en liten test er det verdt, sammen med ekuanot, nå er det sengetid :)
TAKK for lærerike svar Miguel, mens jeg bidro med bilkjøp :D
 
Papaya er kanskje saken. Jeg må ta en recap og gå på en innvandrerbutikk og kjøpe masse forskjellige frukter. Burde jo egentlig være standard greie å gjøre i steden for å bare smake på kun selve ølet.
Papaya er egentlig 2 forskjellige ting, moden og umoden, innvandrersjapper selger gjerne grønn, på dagligvare får du moden, som er en søt dessert, grønn brukes i supper
 
Papaya er egentlig 2 forskjellige ting, moden og umoden, innvandrersjapper selger gjerne grønn, på dagligvare får du moden, som er en søt dessert, grønn brukes i supper

Aha, artig, men forståelig. Samme som med alt annet, jeg liker jo tomater og er samme greia der. Moden/umoden og hvis den har fått ha kvisten på bl.a. Da jeg var liten på ferie et eller annet sted husker jeg at mango var noe av det verste jeg fikk smake. Men må bare ta en runde i butikkene og harveste ting i forskjellige modningsfaser.
 
Hva brukes de til?

Kompost. Jeg hiver de med mindre jeg er short på tomater. Men altså dette er tomater du (jeg iallefall) innimellom ender opp med fra løsvekthylla på Kiwi. Derfor jeg dyrker selv om sommeren og skal lage et oppsett for året rundt i hydro innendørs til høsten.
 
Tilbake
Topp