Tråden for dumme spørsmål.

Svaret er vel kort og godt: Ja.
Drikk opp fort før det blir ødelagt.
Inviter på fest :)
flasket lørdag, er det bare rett i kjøleskapet og drikkes opp til lørdag?

det hadde passet bra, men er det noe for kjapt, ser det har lagt seg litt i flaskene, kjører vossevann-flasker:)
 
flasket lørdag, er det bare rett i kjøleskapet og drikkes opp til lørdag?

det hadde passet bra, men er det noe for kjapt, ser det har lagt seg litt i flaskene, kjører vossevann-flasker:)
Når du har hatt så voldsom omstikk at det har dannet seg skum så er det garantert blandet oksygen inn i ølet. Setter du det så kaldt som mulig bremser du oksidasjonsprosessene. Hvor lang tid det tar før de merker oksidasjonene på ølet kommer an på mange faktorer.
 
ett spørmål til: Hvor mye restsukker er det i butikkøl?
Dersom OG var 45 og FG 10, vil det være rett over 53g restsukker per liter i ølet. Kombinasjonen av restsukkeret og alkohol gir ca 470kcal per liter. Om OG er 40 og FG 5, vil restsukker være ca 40g/liter, og ca 416 kcal per liter. Øl er ingen slankedrikk, nei....
 
Hei.

Brygget en øl som har stått og gjæret siden 16. juni. Pitchet èn pakke M36 uten rehydrering på 15 grader økte gradvis til 17 og sto så i seks dager. Jeg syntes det ble en svak lukt av diacetyl. Ikke direkte smørlukt, men litt fet lukt, hvis det blir riktig å si. OG var 1.049 og det virker som den nå har stoppet på 1.016, selv om den egentlig skulle ned til 1.012. Jeg økte til 20 grader for et par dager siden, men ingen endring.

Spørsmålet nå er om det er noen mulighet å redde denne? Jeg har fremdeles en pakke M36 som jeg kan strø over. Vil det være noe vits? Må det i så fall tilføres noe mer?
 
Men i forhold til brus og andre ting som er preppa med sukker, så er det kanskje dog ikke så ille...?
Dersom OG var 45 og FG 10, vil det være rett over 53g restsukker per liter i ølet. Kombinasjonen av restsukkeret og alkohol gir ca 470kcal per liter. Om OG er 40 og FG 5, vil restsukker være ca 40g/liter, og ca 416 kcal per liter. Øl er ingen slankedrikk, nei....
 
Hei.

Brygget en øl som har stått og gjæret siden 16. juni. Pitchet èn pakke M36 uten rehydrering på 15 grader økte gradvis til 17 og sto så i seks dager. Jeg syntes det ble en svak lukt av diacetyl. Ikke direkte smørlukt, men litt fet lukt, hvis det blir riktig å si. OG var 1.049 og det virker som den nå har stoppet på 1.016, selv om den egentlig skulle ned til 1.012. Jeg økte til 20 grader for et par dager siden, men ingen endring.

Spørsmålet nå er om det er noen mulighet å redde denne? Jeg har fremdeles en pakke M36 som jeg kan strø over. Vil det være noe vits? Må det i så fall tilføres noe mer?

Eventuell diacetyl burde gjæren kunne rydde opp i - men det forutsetter at du får den i gang igjen.

Mulig du har ligget akkurat litt for lavt i temperatur. Jeg kjenner ikke den gjæren, men ser at den skal gi høy utgjæring, så med mindre du hadde en vørter med høy andel ugjærbart sukker, er nok noe galt her, ja.

Du kan prøve å røre på dunken for å få gjæren opp i suspensjon igjen. Bikk den opp litt, og gi den en roterende bevegelse. Ikke noe voldsomt, men nok til å få ølet til å røre på seg. Så lenge du ikke tar av lokket, skulle det ikke skje noe galt, dvs. innblanding av oksygen.

Funker ikke det, kan du prøve å tilsette mer gjær, men da bør det være en liten starter med aktiv gjæring, dvs. at du tilsetter den mens den har full kräusen. Å bare strø ei pakke oppi tror jeg er dødfødt.
 
Hei, skal sende noen øl til min bror i Irland. Noen som vet hva dette koster eller hvilke regler som gjelder? Er det bare å pakke inn å sende?
 
modning av øl på fat i 18 grader rom temp, vill dette fungere fint?
har brygget 40 liter øl som skall brukes i mitt bryllup om 2 måneder. Har gjæring skap, men må inn der med neste batch :)
 
modning av øl på fat i 18 grader rom temp, vill dette fungere fint?
har brygget 40 liter øl som skall brukes i mitt bryllup om 2 måneder. Har gjæring skap, men må inn der med neste batch :)

Det er en dårlig ide om du ønsker at ølet skal være så godt som mulig. Og dessuten; dette er vel et problem du vil oppleve mange ganger? Det ser ut som om du trenger et kjøleskap til, med andre ord:).

Billig og enkel løsning: finn.no.
 
Det er en dårlig ide om du ønsker at ølet skal være så godt som mulig. Og dessuten; dette er vel et problem du vil oppleve mange ganger? Det ser ut som om du trenger et kjøleskap til, med andre ord:).

Billig og enkel løsning: finn.no.
må nok kjøpe meg en leilighet å si takk å ha de til kjerringen hvis jeg må kjøpe ett skap til. hun ville ha drept meg før att sen partert meg og kastet meg ned i lava etter dette.
Tror jeg får vente en liten stund med min nye IPA (som hva tenkt att brygges om noen dager) å heller sette mine 2 fat i kjøleskapet.....
 
18 grader er vel ikke så ille, finner du en litt kald krok i rommet og dekker til fata med noe så skulle vel det komme seg ned mot 15 grader da sikkert Med mindre du har gulvvarme. Mye øl skal jo stå "kjellerkaldt" som er oppgitt å være rundt 12 grader. Spørs på øltypen.
 
Vi er nok mange med ølet "kjellerkaldt", noe som i praksis kan bety rundt 18 grader om sommeren og 14 om vinteren.
(Årets sommer er et unntak som ikke er helt heldig for langtidslagring, siden "kjellerkaldt" nå kan bli 20+ grader...)
 
Kan man si at Grainfather og lignende maskiner med varmeelement i bunnen og sirkulering av vørter med pumpe er RIMS-systemer?
 
Er sirkuleringspumpene i bryggemaskiner så pålitelige at de kan gå i timesvis uten tilsyn?
Er det noe i veien for å meske med sirkulering gjennom en hel natt eller dag (type 8-12 timer)?
 
Er sirkuleringspumpene i bryggemaskiner så pålitelige at de kan gå i timesvis uten tilsyn?
Er det noe i veien for å meske med sirkulering gjennom en hel natt eller dag (type 8-12 timer)?

Problemet med det er at pumpen supplerer mer veske enn silkaret slipper ut, da vil silkaret bli fullt av veske og veske pluss evt malt kan renne over kanten. Om du struper pumpen kan det kanskje gå.
 
Problemet med det er at pumpen supplerer mer veske enn silkaret slipper ut, da vil silkaret bli fullt av veske og veske pluss evt malt kan renne over kanten. Om du struper pumpen kan det kanskje gå.
Akkurat den biten har Grainfather løst med topprist og overflow-rør. Mulig det er et problem på andre maskiner.
 
OK, merkelig problem.

Korkene mine blir "hengende fast" i korkemaskina. Man fester dem der jo med magnet før man korker, men problemet er at uansett hvor hardt jeg trykker, så 1) enten fester de seg ikke på flaska i det hele tatt, men blir værende / sittende fast i maskina, slik at jeg må skru av det stål"lokket" og dytte ut korkene via hullet på midten, eller 2) både korken og flaska blir sittende fast.

Dette er så plagsomt at jeg gjerne må ha 3-4 korker oppå hverandre når jeg bruker den for å få en kork til å sitte (og det er langt fra alltid det funker), eller satse på at korken følger med når jeg skrur ut flaska som holdes fast (en av flaskene sitter HELT fast i den greia korkene skal henge i før man dytter dem på, slik at den fulgte med da jeg skrudde ut flaska).

Alt i alt fører det til at det fort kan ta 30-40 minutter å få kork på én flaske, noe som også gjør ølen veldig eksponert for oksygen i mellomtida...

Hva kan jeg gjøre? Laster gjerne opp noen bilder om det er vanskelig å skjønne hva jeg mener.
 
Tilbake
Topp