Tråden for dumme spørsmål.

@Janea , jeg har begrenset erfaring med å brygge trippel, men den gangen jeg brygget det, så tok det nesten et år før den nådde sin beste smak.

Jeg sier ikke at det gjelder din, men gi den noen måneder før du kaster den.

Takk for rådet :).Har forstått det sånn at den blir bedre med lang lagringstid så nå er det bare og smøre seg med tålmodighet ;).
 
Sånn.da har jeg utført FG på den belgiske tripel som jeg fikk tidspress på som beskrevet i et tidligere innlegg her.Målingen kom på 1010 og jeg foretok også en prøvesmaking som...........ikke var så gærn,det luktet og smakte i allefall øl og ikke bare gjær.Er litt skeptisk på fargen på den(se vedlagt bilde)men tanken er at jeg starter med flasking på mandag da jeg drar på jobb på tirsdag.Så får vi se åssen det ser ut etter 5 uker.Neste brygg i august blir en IPA.

Den der ser ikke utgjæret ut. 1.010 er høyere enn hva jeg ville forventet. Jeg ville heller tatt sjansen på de 5 ukene ekstra på dunken.

Det føles litt tøft å gi et råd som jeg egentlig er småskeptisk til. Jeg mener; jeg ville normalt ikke latt et øl stå på dunken så lenge. Men jeg har gjort det før, under heller tvilsomme forhold (ølet sto i en garasje med vekslende temperatur gjennom det meste av juli:confused:). Og det gikk bra - eller jeg fikk i hvert fall ikke autolysesmaker i det, så vidt jeg kunne bedømme. Og jeg er helt sikker på at jeg i ditt sted ikke hadde flasket og reist.

Om du likevel flasker, så må du i alle fall sette flaskene under et laken/teppe eller noe, på et sted der det ikke gjør noe om det blir et j.... søl.
 
@Janea Jeg er litt enig med Finn her. Hva er beregnet FG i oppskriften? Hvilken gjær brukte du? Har du målt SG for å finne FG bare en gang?

For å avgjøre om øl er ferdig utgjæret så er det mye å ta hensyn til: Er SG stabil over flere dager? Er ølet relativt klart? Har gjæren bunnfalt? Er SG (som kanskje er FG) i nærheten av det som er beregnet i oppskriften? Har ølet fått gjære lenge nok?

Jo flere "Ja" på ovenstående spørsmål, desto sikrere kan du være på at ølet er utgjæret og FG er nådd.
 
I boka brew like a monk leser jeg at det er vanlig med primærgjæring 4-7 dager på temperaturer rundt 20+. Så sekundærgjæring på 0-5 grader ish i flere uker før flasking. Kan jo og være et forslag. Bare for å forvirre Janea ytterligere :confused:.
 
I boka brew like a monk leser jeg at det er vanlig med primærgjæring 4-7 dager på temperaturer rundt 20+. Så sekundærgjæring på 0-5 grader ish i flere uker før flasking. Kan jo og være et forslag. Bare for å forvirre Janea ytterligere :confused:.
Ja, jeg har tenkt tanken. Lavere temperaturer senker hastigheten på gjæringen og også andre prosesser.
 
Noen som har noe erfaring med farge på øl ved tilsetning av bær? Har en øl til gjæring på omtrentlig 26 EBC utregnet og syns den ble litt i mørkeste laget. Vørter smaker og lukter godt, men jeg skulle ønske den ble litt mer rød i fargen, i stedet for gyldenmørk brunfarge slik den har nå. Planen er å tilsette en god del bringebær når jeg kommer tilbake fra ferie. Er det noen flere tiltak jeg bør ta for å justere fargen littegrann?
 
Jeg har ikke erfaring, men vil jo tro at bringebær-tilsetning vil gjøre fargen rødere, men ikke lysere. Mulig du bør vurdere å tilsette vann eller lys DME-vørter for å lysne fargen. Om du velger vørter, så husk at også den må gjære ut før du flasker.

Ellers burde vel 26 EBC bli ganske fint og rødt. Fikk du høyere OG enn beregnet?
 
Jeg har ikke erfaring, men vil jo tro at bringebær-tilsetning vil gjøre fargen rødere, men ikke lysere. Mulig du bør vurdere å tilsette vann eller lys DME-vørter for å lysne fargen. Om du velger vørter, så husk at også den må gjære ut før du flasker.

Ellers burde vel 26 EBC bli ganske fint og rødt. Fikk du høyere OG enn beregnet?

OG er spot on, så jeg tror ikke jeg blir å bruke vann. Skal se det litt an, men det er mulig jeg kan bruke litt utgjæret DMe vørter. Har en pose ekstra lys liggende. Takk for hjelpen :)
 
Har en Blonde øl (Småtøs sett fra BS) som har gjæret 14 dager med Safale US05.
Jeg har egentlig ikke tid å tappe den før til helgen å lurer derfor på hvor jeg skal lagre den i mellomtiden.

Valgene er kjellerbod som holder ca 19c eller i leil på rom som fort blir 23+ nå i varmen(ihvertfall målt i yttervegg på gjæringskar) . Innspill?
 
Men kommer ikke det litt an på hvilken temperatur den har gjæra på i de 14 dagene? 23+ blir litt i varmeste laget, men om det er der den har gjæra i utgangspunktet...?
Hvis ølet allerede er ferdiggjæret så ville jeg gått for boden på 19°C. 19-20 grader er vel også en fin temperatur for US-05 sånn generelt.
 
Men kommer ikke det litt an på hvilken temperatur den har gjæra på i de 14 dagene? 23+ blir litt i varmeste laget, men om det er der den har gjæra i utgangspunktet...?
Jo, og det er derfor jeg tok forbehold om at den var ferdiggjæret. Jeg har ikke hørt at øl har tatt skade av å gjære i 3 uker istedenfor 2, snarere tvert imot. (Unntaket er vel tørrhumling som bør times ganske godt for optimal smak).
Hvis målet er oppbevaring istedenfor gjæring, så har jeg mer tro på 19°C enn 23+. Om du skal karbonere naturlig, så er likevel 23-25 grader perfekt. Da har du som regel fin karbonering etter en uke (noen ganger lenger, og da gjerne om alkoholinnholdet er høyt).
 
Sist redigert:
Ja, enig der, heller lengre gjæring enn altfor kort..
Bedre med lavere temperatur i gjæringskaret dersom man ikke får flaska det med en gang altså. Kjekt å vite, takker. [emoji6]
Jo, og det er derfor jeg tok forbehold om at den var ferdiggjæret. Jeg har ikke hørt at øl har tatt skade av å gjære i 3 uker istedenfor 2, snarere tvert imot. (Unntaket er vel tørrhumling som bør times ganske godt for optimal smak).
Hvis målet er oppbevaring istedenfor gjæring, så har jeg mer tro på 19°C enn 23+. Om du skal karbonere naturlig, så er likevel 23-25 grader perfekt. Da har du som regel fin karbonering etter en uke (noen ganger lenger, og da gjerne om alkoholinnholdet er høyt).
 
Kan jeg ha fått for mye oksygen i ølet ved omstikking?
trodde jeg var lur å satt dunken litt høyere men slangen rakk ikke helt ned så det ble litt voldsomt og noe skum
 
Tilbake
Topp