Har laget noen av disse cidersettene og erstatter konsekvet dextrose med sukker, lik mengde. Har blitt god cider hver eneste gang.
Sent fra Tapatalk
Samme her
Har laget noen av disse cidersettene og erstatter konsekvet dextrose med sukker, lik mengde. Har blitt god cider hver eneste gang.
Sent fra Tapatalk
Ja, jeg har tenkt tanken. Lavere temperaturer senker hastigheten på gjæringen og også andre prosesser.I boka brew like a monk leser jeg at det er vanlig med primærgjæring 4-7 dager på temperaturer rundt 20+. Så sekundærgjæring på 0-5 grader ish i flere uker før flasking. Kan jo og være et forslag. Bare for å forvirre Janea ytterligere.
Cirka 2 poeng.flasket , men glemte å måle fg, tilsatte nok 8 gr sukker pr liter for karbonering, hvor mye øker gravity med 8 gr sukker pr liter?
Jeg har ikke erfaring, men vil jo tro at bringebær-tilsetning vil gjøre fargen rødere, men ikke lysere. Mulig du bør vurdere å tilsette vann eller lys DME-vørter for å lysne fargen. Om du velger vørter, så husk at også den må gjære ut før du flasker.
Ellers burde vel 26 EBC bli ganske fint og rødt. Fikk du høyere OG enn beregnet?
Hvis ølet allerede er ferdiggjæret så ville jeg gått for boden på 19°C. 19-20 grader er vel også en fin temperatur for US-05 sånn generelt.
Jo, og det er derfor jeg tok forbehold om at den var ferdiggjæret. Jeg har ikke hørt at øl har tatt skade av å gjære i 3 uker istedenfor 2, snarere tvert imot. (Unntaket er vel tørrhumling som bør times ganske godt for optimal smak).Men kommer ikke det litt an på hvilken temperatur den har gjæra på i de 14 dagene? 23+ blir litt i varmeste laget, men om det er der den har gjæra i utgangspunktet...?
Jo, og det er derfor jeg tok forbehold om at den var ferdiggjæret. Jeg har ikke hørt at øl har tatt skade av å gjære i 3 uker istedenfor 2, snarere tvert imot. (Unntaket er vel tørrhumling som bør times ganske godt for optimal smak).
Hvis målet er oppbevaring istedenfor gjæring, så har jeg mer tro på 19°C enn 23+. Om du skal karbonere naturlig, så er likevel 23-25 grader perfekt. Da har du som regel fin karbonering etter en uke (noen ganger lenger, og da gjerne om alkoholinnholdet er høyt).
? Spurte du eller? Det som vil øke kalorier i øl er restsukkeret og alkoholstyrkenKalorier i øl, hva vil øke kaloriinnhold i øl?
https://www.vektklubb.no/artikkel/ekspertene/slik-unngaar-du-kalorismell-i-utepilssesongen-23702170
Ja jeg spurte og du svarte? Spurte du eller? Det som vil øke kalorier i øl er restsukkeret og alkoholstyrken![]()
Svaret er vel kort og godt: Ja.Kan jeg ha fått for mye oksygen i ølet ved omstikking?
trodde jeg var lur å satt dunken litt høyere men slangen rakk ikke helt ned så det ble litt voldsomt og noe skum
flasket lørdag, er det bare rett i kjøleskapet og drikkes opp til lørdag?Svaret er vel kort og godt: Ja.
Drikk opp fort før det blir ødelagt.
Inviter på fest![]()
Når du har hatt så voldsom omstikk at det har dannet seg skum så er det garantert blandet oksygen inn i ølet. Setter du det så kaldt som mulig bremser du oksidasjonsprosessene. Hvor lang tid det tar før de merker oksidasjonene på ølet kommer an på mange faktorer.flasket lørdag, er det bare rett i kjøleskapet og drikkes opp til lørdag?
det hadde passet bra, men er det noe for kjapt, ser det har lagt seg litt i flaskene, kjører vossevann-flasker![]()
Dersom OG var 45 og FG 10, vil det være rett over 53g restsukker per liter i ølet. Kombinasjonen av restsukkeret og alkohol gir ca 470kcal per liter. Om OG er 40 og FG 5, vil restsukker være ca 40g/liter, og ca 416 kcal per liter. Øl er ingen slankedrikk, nei....ett spørmål til: Hvor mye restsukker er det i butikkøl?