Tråden for dumme spørsmål.

Kan jo ikke gi meg når jeg først har begynt, da må jeg tømme ut ølen osv. :p

Her er bildet av maskina. Er en helt standard. Har brukt tidligere, uten problemer. Her tror jeg hovedproblemet er at flaskene er så høye, slik at det er vanskelig å få dem "ut av" maskina igjen. Den man skal dra oppover på siden sitter bom fast, så får ikke økt høyden.

På det andre bildet ser du en av flaskene som fremdeles har den greia korkene henger fra, festa på seg. Sitter hardt, har prøvd å skru den av, samt å ta den tilbake i maskina, men det hjelper ikke, den løfter bare hele flasa.

Dette er de fem flaskene jeg altså faktisk har fått korka, på rundt et døgn...
Jeg tror du har kjøpt 29mm korker (istedenfor 26mm som du skulle hatt) og forsøker å klemme dem ned på flasker for 26mm med en hylse som er for 26mm korker. Om du klemmer 29mm korker inn i en 26mm hylse, så tipper jeg at det der kan skje.
 
Alt i alt fører det til at det fort kan ta 30-40 minutter å få kork på én flaske, noe som også gjør ølen veldig eksponert for oksygen i mellomtida....
Tre muligheter
Du gjør noe alvorlig feil, utstyret er totalt ødelagt, eller du drar en fantastisk spøk
Jeg håper på det siste.. :)
 
Den var kul! Ikke at jeg synes det er så tungt å flaske da. ;)
Jeg kjøpte den ikke så mye på grunn av at det skulle være lett. Jeg valgte den fordi det:
1. Er en konstruksjon nesten utelukkende i stål.
2. Virker mekanisk sett veldig funksjonelt og fornuftig bygget.
3. Fordi den er relativt rimelig i forhold til kvaliteten (den koster mellom 700 og 900 kroner, litt avhengig av tid og butikk).
 
Har denne Doc korkemaskina og har fått maskinert en rørbit i rustfritt, for gjengene gikk og hullet til bolten på topp var blitt ovalt.
 
Tre muligheter
Du gjør noe alvorlig feil, utstyret er totalt ødelagt, eller du drar en fantastisk spøk
Jeg håper på det siste.. :)

2a6826347fd3ab8195c39c8f8fffbe7e.png


Korkene er ikkje pressa på flaska



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
2a6826347fd3ab8195c39c8f8fffbe7e.png


Korkene er ikkje pressa på flaska



Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig - det ser ut til at kapselen ikke sitter ordentlig på.

Kan det være så enkelt som at spørsmålsstiller ikke har tatt hardt nok i når hun skulle sette på kapselen? Jeg har denne kapselpåsetteren selv, og det krever litt kraft og at du kjenner den gir etter med et "knepp".
 
Som flere har har sagt, så funker det vel stort sett greit med en billig korker. Men jeg hadde det problemet med den billige Bryggselv-korkeren at flaskene hang igjen i hylsa til maskinen. Det stressa meg faktisk en del, og jeg vil ikke se bort fra at manøvren med å frigjøre flaska kan løsne korken litt - uten at jeg kan si jeg husker at jeg fikk noen flate øl.

Det endte med at jeg skaffet meg denne. Tung og stødig, og veldig "smooth" action. Gir litt luksusfølelse. Til å egentlig være unødvendig gir den meg bemerkelsesverdig lite dårlig samvittighet:p.
 
Som flere har har sagt, så funker det vel stort sett greit med en billig korker. Men jeg hadde det problemet med den billige Bryggselv-korkeren at flaskene hang igjen i hylsa til maskinen. Det stressa meg faktisk en del, og jeg vil ikke se bort fra at manøvren med å frigjøre flaska kan løsne korken litt - uten at jeg kan si jeg husker at jeg fikk noen flate øl.

Det endte med at jeg skaffet meg denne. Tung og stødig, og veldig "smooth" action. Gir litt luksusfølelse. Til å egentlig være unødvendig gir den meg bemerkelsesverdig lite dårlig samvittighet:p.

Vist et er denne du linker til, så er dette en meget god og kraftig korker
f8fe0cecfc54cecc47656bb1014dddc6.png


Kan anbefale denne på det sterkeste


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hadde en sånn på lån de to første bryggene mine. Bygget som en stridsvogn, men den var dyr og dessuten syntes jeg den var litt omstendelig å justere høyden med, noe jeg gjør ganske mye på grunn av gjenbruk av varierte flasker. Jeg er veldig happy med mitt valg for mitt behov.
 
Er altså ikke en spøk... men såpass dumt at jeg følte det kun var i denne tråden jeg kunne spørre :p

Jeg har pressa hardt, ja, med det resultat at den kapselgreia ble sittende fast på flaska... De siste der er de jeg omsider har fått til med denne plundrete maskina, men da må jeg legge 2-3 korker oppå for at maskina ikke skal "suge til seg" denne korken. Da sier det seg selv at de ikke festes ideelt. Men de er ikke løse på noen måte.

Jeg begynner å mistenke at jeg har feil korker. Fikk kjøpe flaskene av en venn som brygger, tenkte ikke over at de kanskje ikke passa til korkene jeg hadde fra før. Høyden på maskina er også et problem, men får ikke justert fordi jeg ikke får løfta den greia på sida, den sitter bom fast. Ser ingen logisk måte å "løsne" den på slik at den kan justeres (om man skrur på den runde greia ytterst er det kun den som løsnes, ikke hele greia.).
 
Er altså ikke en spøk... men såpass dumt at jeg følte det kun var i denne tråden jeg kunne spørre :p

Jeg har pressa hardt, ja, med det resultat at den kapselgreia ble sittende fast på flaska... De siste der er de jeg omsider har fått til med denne plundrete maskina, men da må jeg legge 2-3 korker oppå for at maskina ikke skal "suge til seg" denne korken. Da sier det seg selv at de ikke festes ideelt. Men de er ikke løse på noen måte.

Jeg begynner å mistenke at jeg har feil korker. Fikk kjøpe flaskene av en venn som brygger, tenkte ikke over at de kanskje ikke passa til korkene jeg hadde fra før. Høyden på maskina er også et problem, men får ikke justert fordi jeg ikke får løfta den greia på sida, den sitter bom fast. Ser ingen logisk måte å "løsne" den på slik at den kan justeres (om man skrur på den runde greia ytterst er det kun den som løsnes, ikke hele greia.).
En spray crc og så dra kan vel løse det siste problemet.
 
Skjønner ikke hvordan du kan ha flere korker oppå hverandre. Korken klemmes på kun dersom den står ‘øverst’ / i kapselpåsetteren
 
Jeg har både skrudd og dratt... Mangler skiftenøkkel, har forsøkt å sku på skrua med tang, men den virker ikke å bevege seg av flekken.

Har nå sett nærmere på hva som skjer når jeg prøver å korke en tom flaske, og konkluderer med at det er høyden som er problemet. Flaskene er såpass høye, og maskina innstilt såpass lavt, at den fjærmekanismen ikke får gått langt nok ned.

Korkene er 26 mm, sjekka nå.
 
Jeg har både skrudd og dratt... Mangler skiftenøkkel, har forsøkt å sku på skrua med tang, men den virker ikke å bevege seg av flekken.

Har nå sett nærmere på hva som skjer når jeg prøver å korke en tom flaske, og konkluderer med at det er høyden som er problemet. Flaskene er såpass høye, og maskina innstilt såpass lavt, at den fjærmekanismen ikke får gått langt nok ned.

Korkene er 26 mm, sjekka nå.
Da må du få justert høyden. Tar jeg ikke mye feil er den høydejusteringa fjærbelasta og skal dras. Prøv med crc.
 
Tilbake
Topp