Tråden for dumme spørsmål.

Litt av grunnen til jeg spør er fordi jeg ikke har no mulighet til kjøling
I denne sommervarmen så det kan nok bli litt varmt
Får ta det som et eksperiment
 
Litt av grunnen til jeg spør er fordi jeg ikke har no mulighet til kjøling
I denne sommervarmen så det kan nok bli litt varmt
Får ta det som et eksperiment

Pitch på 16 eller lavere og la den gå så blir det bra. Fermentis har oppdatert temp for 05 til opp til 28C, men å starte lavt er lurt uansett.
 
Har hatt bursdagsfeiring med fri tilgang på heimbrygg, og har nå tømt bunnslam og lagt flaskene i bløt. Kan jeg høste denne gjæren fra flaskene og bygge opp en starter på det?Vis vedlegget
 
En kamerat fikk noen fat her, det ene fylt med juleøl, det andre halvfullt med bayer. Åssen er holdbarhet på sånt? Det har sikkert ikke blitt lagra kaldt, men det er trykk på.
 
Det er bare en måte å finne ut av! Har smakt åtte år gammel IPA som utrolig nok var rimelig god, så alt er mulig men avhenger av mange variabler.
 
Kan jeg høste denne gjæren fra flaskene og bygge opp en starter på det?
Dette kalles brygging med dregs, og er vanlig dersom du vil klone en spesiell øl. Jeg har brukt det på surøl.
Vanlig gjær hadde jeg ikke giddet.
Det er (også her) viktig med renslighet, noe jeg tviler på at du oppnår med din metode [emoji4]
 
Dette kalles brygging med dregs, og er vanlig dersom du vil klone en spesiell øl. Jeg har brukt det på surøl.
Vanlig gjær hadde jeg ikke giddet.
Det er (også her) viktig med renslighet, noe jeg tviler på at du oppnår med din metode [emoji4]
Bøtta er da rein den? :D
 
Har brygget en batch solstorm neipa som har stått på trykksatt fat i to uker nå, ihht bryggeoppskriften. Nå har den stått i kjøleskap et døgn med trykk på og det kommer bare dråper ut. Slangen er full av øl, men det kommer ikke noe ut. Jeg mistenker at det er humle som er problemer.

Kan det være problemet eller kan det være andre ting? Har noen en løsning på dette?

Sent fra Tapatalk
 
Det er ikke uvanlig at øl-ut ventilen tetter seg med humle. Heldigvis er det enkelt å skru den av for en kikk og ev. rens. La sikkerhetsventile stå åpen mens du gjør dette. Det kan likevel skumme over, om fatet er fylt godt opp, så å ha et par hånkle tilgjengelig er lurt.
Jeg setter alltid humlerike øl ytterst i kegeratoren, slik at de skal være lett tilgjengelige i tilfeller som dette.
 
Har brygget en batch solstorm neipa som har stått på trykksatt fat i to uker nå, ihht bryggeoppskriften. Nå har den stått i kjøleskap et døgn med trykk på og det kommer bare dråper ut. Slangen er full av øl, men det kommer ikke noe ut. Jeg mistenker at det er humle som er problemer.

Kan det være problemet eller kan det være andre ting? Har noen en løsning på dette?

Sent fra Tapatalk
Fermentasaurus? Sliter litt med det samme på ene fermentasaurusen min, å har googlet meg frem til at der er noen trykklokk har dårlig øl-ut kobling.. prøv å sjekk med en annen ball-lock om du har tilgang
 
Takk! Det ser ut til å ha fikset det, om enn litt dødt, så kommer det øl ut nå.
Det er ikke uvanlig at øl-ut ventilen tetter seg med humle. Heldigvis er det enkelt å skru den av for en kikk og ev. rens. La sikkerhetsventile stå åpen mens du gjør dette. Det kan likevel skumme over, om fatet er fylt godt opp, så å ha et par hånkle tilgjengelig er lurt.
Jeg setter alltid humlerike øl ytterst i kegeratoren, slik at de skal være lett tilgjengelige i tilfeller som dette.

Sent fra Tapatalk
 
Har ikke tilgang, men fikk øl ut etter å ha renset stigrøret to ganger, både det og koplingen ut fra fatet var fulle av humlerester. Godt å få dem ut.
Fermentasaurus? Sliter litt med det samme på ene fermentasaurusen min, å har googlet meg frem til at der er noen trykklokk har dårlig øl-ut kobling.. prøv å sjekk med en annen ball-lock om du har tilgang

Sent fra Tapatalk
 
Tilbake
Topp