Den blir nok bare bedre av å få en uke til på 11cHar min første Pilsner stående i gjæringsskap, har nå stått i 3uker (ref oppskriften fra BS).
Kan jeg la den stå en uke til fordi det passer bedre for meg, eller bør den tas nå?
Står på 11c og tenkte CC før den tappes
Det er ofte minimum som oppgis. Kan stå i både 6 og 8 uker. Står det lenger er det en liten fare for autolyse, men jeg har selv et brygg på hytta som ble satt til gjæring i juli og tappes i september.Kan jeg la den stå en uke til fordi det passer bedre for meg, eller bør den tas nå?
Er nok en god del gjærbart sukker igjen. 5 dager er jo ganske tidlig, så jeg ville sjekket på nytt om en uke. Så nå nytt etter to dager. Om disse avlesningene er like, kan du tappe. London ESB er ikke den råeste gjæren mht. attentuasjon, så alt under 1018 bør være bra.Spørsmål: Har et brygg som er satt på maltekstrakt og humle. Etter koking var OG på 1.072. Neste dag tømtes gjærlåset under stormgjæringen. Nå 5 dager etter det ble satt er oechselvekta kommet på 1,029. Det er ikke bobling å snakke om, kanskje ca 1 pr 2 minutt. Tidligee har jeg hatt lav OG men denne gangen rimelig høyt. Jeg har brukt London ESB 11gr. tørrgjær, Hva anbefaler dere meg å gjøre nå, er vel mye sukker igjen i brygget slik jeg bedømmer det.
Takker for svarEr nok en god del gjærbart sukker igjen. 5 dager er jo ganske tidlig, så jeg ville sjekket på nytt om en uke. Så nå nytt etter to dager. Om disse avlesningene er like, kan du tappe. London ESB er ikke den råeste gjæren mht. attentuasjon, så alt under 1018 bør være bra.
Vet om flere som har gjort det. På FB-gruppen "For oss som brygger selv" vil du finne flere tråder om dette. Det er ganske enkelt, såvidt jeg forstår.Har en ølkoker fra netthandelen på 30L, har planer om og bytte styreboksen på den med grainfather connect kontrollboks,
noen som vet om dette er komplisert arbeid og om det går ann? (er ingen elektriker)
Vet om flere som har gjort det. På FB-gruppen "For oss som brygger selv" vil du finne flere tråder om dette. Det er ganske enkelt, såvidt jeg forstår.
Klassisk tabbe. Skulle tappe en NEIPA på fat i dag, og det gikk fint. Fylte også et par små flasker med restene, og karbonerte med sukkerlake og sprøyte.
Lang historie kort, cirka 20 gram sukker per liter i stedet for 6-7 som var planen.
Helle ut eller kan jeg åpne og korke dem på nytt etter et par dager for å lette trykket?
Det siste. Men det må nok skje i flere omganger. Du kan jekke litt på korkene og korke igjen med samme kork.
Kan hende du vil bruke freshe korker til slutt dog.Da prøver jeg det. Takk for hjelp!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan hende du vil bruke freshe korker til slutt dog.
Sikkert lurt, men de skal drikkes med én gang. Er NEIPA og holder seg dårlig på flaske uansett.
Hoho! Liker tyngden du la i ordet «en» (gang)
Ville satt dem i bøtte med noe over. Dette kan fort gå galt...
Hvor fort? Kan de bli flaskebomber på et døgn, for eksempel?