Tråden for dumme spørsmål.

Så ca 3,5 pakker, da? Kanskje nok med tre? Det er dyrt å ikke planlegge. :(
Det står jo på databladet til denne gjæren hvor mye som trengs pr 100 liter. Legg merke til at det er stor forskjell på 9 og 12 grader. Stoffskiftet til gjær går mye tregere når det blir kaldt rundt ørene.

PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).
increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)
 
Det står jo på databladet til denne gjæren hvor mye som trengs pr 100 liter. Legg merke til at det er stor forskjell på 9 og 12 grader. Stoffskiftet til gjær går mye tregere når det blir kaldt rundt ørene.

PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C – 15°C (53.6-59°F).
increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)
Det står så mye dumt på sånne pakker. :p
 
Mulig det, men dette var ikke på pakken. Det var dataarket til W-34/70. Og det er slett ikke dumt. Skal du brygge 25 liter på 10 grader, trenger du ca 450 mrd celler. Så 3-4 pakker; 2 er altfor lite.
Det høres jo ut som @Miguel sine vurderinger. Ofte syns jeg gjærprodusentene er fryktelig optimistiske.
 
Det høres jo ut som @Miguel sine vurderinger. Ofte syns jeg gjærprodusentene er fryktelig optimistiske.
Gjærprodusentene styres ikke av vurderingene til fagmiljøet, det er markedsvurderinger som ligger bak kommunikasjonen. Hjemmebryggere etterspør ”convenience”. Alt skal være enkelt og lettforståelig; ”Rehydrering er for de profesjonelle – til hjemmebryggerne kommuniserer vi at det er like bra å drysse småpakkene rett på toppen av vørteren.”
 
Gjærprodusentene styres ikke av vurderingene til fagmiljøet, det er markedsvurderinger som ligger bak kommunikasjonen. Hjemmebryggere etterspør ”convenience”. Alt skal være enkelt og lettforståelig; ”Rehydrering er for de profesjonelle – til hjemmebryggerne kommuniserer vi at det er like bra å drysse småpakkene rett på toppen av vørteren.”

Og hvor har du det fra:)?

Fermentis har jo redegjort for den forskningen de har drevet, og som ligger til grunn for at de har endret rådene sine.
 
Og hvor har du det fra:)?

Fermentis har jo redegjort for den forskningen de har drevet, og som ligger til grunn for at de har endret rådene sine.
Hjemmebrygging er en hobby, men markedsføring har jeg faktisk litt greie på.

”Convenience marketing” betyr at tilbydere vil prøve å skape et inntrykk av at deres tjeneste er enklere og mer bekvem i bruk enn konkurrentenes. Wyeast har sin smackpack, Whitelabs har purepitch og Imperial har mer levende gjær i hver pakke – som alle er tydelige ”fordeler”. Fermentis og de andre tørrgjørprodusentene spiller på enkelhet. Man trenger ikke lage starter eller gjøre noen andre sprell – det er bare å helle innholdet i ølet.

Under hjemmbryggerdagene i 2016 fikk representanten for Fermentis spørsmål om hvorfor de drev med dobbeltkommunikasjon. Svaret var at Fermentis er en enormt stort selskap – og den ene hånden vet ikke alltid hva den andre gjør. Det ble fulgt opp med undring om ikke det var markedsførerne som hadde de siste ordet, noe som langt på vei ble bekreftet.

Nylig har jo Fermentis spisset kommunikasjonen rundt rehydrering – og at de har studier som sier at det bare er 5-10 % forskjell i levedyktighet (og praktisk talt ingen forskjell i ferdig øl). Mulig det stemmer – det er i hvert fall convenient.
 
Er disse studiene gjort på 34/70 og i tilfelle ved hvilken temperatur?
Er det ved 7-8C som jeg ofte pitcher på?
 
Vet sannelig ikke om de ligger tilgjengelig. Fermentis har holdt presentasjoner om dette. Kanskje @Finn Berger vet?

Å google opp info fra Fermentis er mildt sagt frustrerende. Gammel info og ny info kommer opp, og det er lett å bli forvirret. Men denne representerer nok det nyeste de har å si om tørrgjær og rehydrering: http://sea-brew.com/fermenting-with-active-dry-yeast-just-became-even-easier/ (Adressen er ikke Fermentis', men dokumentet har Fermentis' logo.)

Anående markedsføring: Refleksen min er å være helt enig med deg når det gjelder mistenksomhet overfor motivene bak presentasjonen av produkter. Men når Fermentis har skrevet på pakkene sine at det er greit å helle gjæren rett i vørteren, så er det jo faktisk sant at det er det. Og overfor hjemmebryggere er det i alle fall et godt råd, for rehydrering må da være en av de mest risikable manøvrene vi driver med, sett i forhold til risikoen for infeksjon. Ikke alle er like oppmerksomme på den faren, og like pinlig reinslige som det er nødvendig å være. Og det er dessuten fort gjort å kløne det til og ødelegge mer gjær enn det du eventuelt skulle gjøre ved å tilsette gjæren direkte. (Jeg har klart det!)

At en stor organisasjon som Fermentis ikke er helt strømlinjeformet, skulle vel ikke overraske noen:).

Hverken smack-packs, pure-pitch eller 200 milliarderspakningene til Imperial er dårlige ideer, synes jeg. Og det er vel ikke noe galt i å satse på å utvikle produkter som kundene vil kjøpe fordi de gjør livet litt lettere?

Men pure-pitch er jeg rimelig skeptisk til - og Whitelabs er den av disse produsentene jeg generelt vil stole minst på. Informasjonen deres omkring bruken av pure-pitch er preget av en kraftig overvurdering av produktet, og jeg har fått noen rare svar fra dem når jeg har spurt om utgjæringsgraden på 565. Den er jo åpebart mye høyere enn de oppgir - men det gjør de ikke noe med.
 
Å google opp info fra Fermentis er mildt sagt frustrerende. Gammel info og ny info kommer opp, og det er lett å bli forvirret. Men denne representerer nok det nyeste de har å si om tørrgjær og rehydrering: http://sea-brew.com/fermenting-with-active-dry-yeast-just-became-even-easier/ (Adressen er ikke Fermentis', men dokumentet har Fermentis' logo.)

Anående markedsføring: Refleksen min er å være helt enig med deg når det gjelder mistenksomhet overfor motivene bak presentasjonen av produkter. Men når Fermentis har skrevet på pakkene sine at det er greit å helle gjæren rett i vørteren, så er det jo faktisk sant at det er det. Og overfor hjemmebryggere er det i alle fall et godt råd, for rehydrering må da være en av de mest risikable manøvrene vi driver med, sett i forhold til risikoen for infeksjon. Ikke alle er like oppmerksomme på den faren, og like pinlig reinslige som det er nødvendig å være. Og det er dessuten fort gjort å kløne det til og ødelegge mer gjær enn det du eventuelt skulle gjøre ved å tilsette gjæren direkte. (Jeg har klart det!)

At en stor organisasjon som Fermentis ikke er helt strømlinjeformet, skulle vel ikke overraske noen:).

Hverken smack-packs, pure-pitch eller 200 milliarderspakningene til Imperial er dårlige ideer, synes jeg. Og det er vel ikke noe galt i å satse på å utvikle produkter som kundene vil kjøpe fordi de gjør livet litt lettere?

Men pure-pitch er jeg rimelig skeptisk til - og Whitelabs er den av disse produsentene jeg generelt vil stole minst på. Informasjonen deres omkring bruken av pure-pitch er preget av en kraftig overvurdering av produktet, og jeg har fått noen rare svar fra dem når jeg har spurt om utgjæringsgraden på 565. Den er jo åpebart mye høyere enn de oppgir - men det gjør de ikke noe med.
565 er ikke akkurat sammenligningsgrunnlag verdig for gjennomsnittlig utgjæring, er den? :p
 
565 er ikke akkurat sammenligningsgrunnlag verdig for gjennomsnittlig utgjæring, er den? :p

Avgjort ikke, men likevel er den det: Den er nok ganske gjennomsnittlig for diastaticus-typer. Og WL sier jo at den er en diastaticus. Samtidig fastholder de at den ikke gjærer ut som en diastaticus: https://www.whitelabs.com/yeast-bank/wlp565-belgian-saison-i-yeast

Dette er helt absurd. 565 (og 566) ender alltid på 1.002 - 1.004 når jeg brygger saison, og det samme får alle andre her som har postet noe om det. Jeg har skrevet til dem og påpekt dette, men neida; det er ikke hva de finner:confused:.
 
Hverken smack-packs, pure-pitch eller 200 milliarderspakningene til Imperial er dårlige ideer, synes jeg. Og det er vel ikke noe galt i å satse på å utvikle produkter som kundene vil kjøpe fordi de gjør livet litt lettere?
.
Nei, nei, mener ikke det er galt i det hele tatt. Da hadde jeg valgt en annen yrkesvei. Det jeg mente var at det ikke alltid er en balansert fremstilling når markedavdelingen prøver å påvirke oss forbrukere. Og at markedsførerne ofte har det siste ordet, mens fagekspertene på laben gremmes over grov forenkling av egenskapene til hjertebarna deres. Kanskje det er det som er tilfelle når Whitelabs er uvillige til å endre opplysningene rundt WLP565?

Må samtidig si at jeg er godt fornøyd med purepitch, og gjærene til WL i det store og hele. Har ikke hatt dårlige opplevelser med noen av dem, såvidt jeg husker. Mangrove Jacks, derimot...
 
Sist redigert:
Jeg er litt usikker på egne erfaringer med Whitelabs. Men uansett så har jeg en litt dårlig følelse overfor dem. Så om mulig, så kjøper jeg heller Wyeast og Imperial nå.

Sikkert litt naivt, men jeg hørte en podcast med folk fra Imperial, og de ga et veldig tillitvekkende inntrykk:p.
 
Har bare gode ting å si om WL jeg. Bruker omtrent kun de, sikkert mye på vane. Men jobben blir alltid gjort.
 
Er det flere som har problemer med at pakningene på inn og ut ventilene til corneliusfat svulmer opp? Hos meg er det så ille at jeg knapt får koblingene på og må bytte pakning "relativt" ofte. Nesten så man kan tro det reagerer med fettet jeg bruker (Brewers edge keglube), men dette skal da vitterlig forlenge levetiden.
 
Sist redigert:
Nei, har aldri hatt det problemet. Har heller aldri smurt o-ringene med noe annet enn star san.
 
Interessant. Har en tendens til å foretrekke de litt mindre selskapene - de gjør mer for å hevde seg i markedet. Har du noen foreløpige erfaringer med Imperial gjær?

Jeg fikk ei pakke L17 (lagergjær, samme som wlp860) til halv pris på Strømmen Hjemmebrygg fordi den akkurat holdt på å gå ut på dato. Imperial garanterer bare tre måneder, og da garanterer de at du har nok gjær til å gjære et brygg. (Husker ikke om det da er 20 eller 25 liter). Pakkene er litt dyrere - 139 mot 99 for Wyeast/Whitelabs - men de inneholder altså 200 milliarder celler, mot de andres 100. (Folka fra Imperial sa under den podcasten at de aldri hadde sett at det var mer enn 70 milliarder i ei pakke pure-pitch når de testa, mens derimot Wyeast hadde de 100 milliardene de lovet.)

Den utgåtte pakka jeg kjøpte, satte jeg en starter på - jeg trengte 500 milliarder - og den tok av som et skudd. Aldri sett noen raskere. Så jeg er litt frelst. (Pure-pitchpakker som er ved utløp har jeg opplevd at har brukt flere døgn på å komme i gang.)
 
Tilbake
Topp