Å google opp info fra Fermentis er mildt sagt frustrerende. Gammel info og ny info kommer opp, og det er lett å bli forvirret. Men denne representerer nok det nyeste de har å si om tørrgjær og rehydrering:
http://sea-brew.com/fermenting-with-active-dry-yeast-just-became-even-easier/ (Adressen er ikke Fermentis', men dokumentet har Fermentis' logo.)
Anående markedsføring: Refleksen min er å være helt enig med deg når det gjelder mistenksomhet overfor motivene bak presentasjonen av produkter. Men når Fermentis har skrevet på pakkene sine at det er greit å helle gjæren rett i vørteren, så er det jo faktisk sant at det er det. Og overfor hjemmebryggere er det i alle fall et godt råd, for rehydrering må da være en av de mest risikable manøvrene vi driver med, sett i forhold til risikoen for infeksjon. Ikke alle er like oppmerksomme på den faren, og like pinlig reinslige som det er nødvendig å være. Og det er dessuten fort gjort å kløne det til og ødelegge mer gjær enn det du eventuelt skulle gjøre ved å tilsette gjæren direkte. (Jeg har klart det!)
At en stor organisasjon som Fermentis ikke er helt strømlinjeformet, skulle vel ikke overraske noen
.
Hverken smack-packs, pure-pitch eller 200 milliarderspakningene til Imperial er dårlige ideer, synes jeg. Og det er vel ikke noe galt i å satse på å utvikle produkter som kundene vil kjøpe fordi de gjør livet litt lettere?
Men pure-pitch er jeg rimelig skeptisk til - og Whitelabs er den av disse produsentene jeg generelt vil stole minst på. Informasjonen deres omkring bruken av pure-pitch er preget av en kraftig overvurdering av produktet, og jeg har fått noen rare svar fra dem når jeg har spurt om utgjæringsgraden på 565. Den er jo åpebart mye høyere enn de oppgir - men det gjør de ikke noe med.