Tråden for dumme spørsmål.

Forresten, hvorfor, hva skjer?
Er det et poeng i heller bruke Isinglass?

Når ølet er kaldt har du allerede noe koagulering av proteiner og flokkulering av gjær, gelatinen som er motsatt ladet vil "henge seg på", og da blir de klumpene enda tyngre og faller lettere til bunns. Når ølet ikke er kaldt så har du ikke disse "store klumpene" fra før. Virkemiddelet i begge er kollagen, så begge tilsettes helst kaldt.
 
Når ølet er kaldt har du allerede noe koagulering av proteiner og flokkulering av gjær, gelatinen som er motsatt ladet vil "henge seg på", og da blir de klumpene enda tyngre og faller lettere til bunns. Når ølet ikke er kaldt så har du ikke disse "store klumpene" fra før. Virkemiddelet i begge er kollagen, så begge tilsettes helst kaldt.
Aha! En slags "magnetisme" da? Aldri helt skjønt greia, bare poenget. Da gir det mening at det bør være kaldt.
 
Hmm det jeg lurte på var om use boil 10 var etter 10 minutter min kok, eller når det er 10 min igjen av kok. Tok den siste!
 
Hvorfor er det slik at standaren er 3l vann pr kg malt?
Hva blir konsekvensene mine hvis jeg velger 5l vann pr kg malt? Brygger på Camurri
 
Hvorfor er det slik at standaren er 3l vann pr kg malt?
Hva blir konsekvensene mine hvis jeg velger 5l vann pr kg malt? Brygger på Camurri
Det er vel ingen "standard", men det gir en god balanse mellom vannmengde og maltmengde og gir en god konsistens på mesken. Går du for 5 liter, så blir det tynt. 5 liter per kg malt blir som å vanne ut kaffe med ytterligere 2/3 mer vann. Det blir tynt, men det er jo bare å prøve. :)
 
Sist redigert:
Vannmengden i mesk avhenger av bryggeteknikk. Kjører du uten skylling, kan du meske med alt vannet. Kjører du partiskylling med tre runder, trenger du svært mye skyllevann og må derfor meske med tykk mesk / lite vann.
3L/1kg er en grei tommelfingerregel som selvsagt kan brytes / endres.
 
Hvorfor er det slik at standaren er 3l vann pr kg malt?
Hva blir konsekvensene mine hvis jeg velger 5l vann pr kg malt? Brygger på Camurri

Så lenge du ikke har for tjukk mesk, har det - som @Miguel sier - fint liten betydning. Kommer du under 2,5 liter pr. kg, vil det ha konsekvenser - du beveger deg i retning et fyldigere, søtere øl.

Det var en del pes rundt dette tidligere, og 3 l/kg er et slags greit kompromiss mellom tjukk og tynn mesk. Men det er ikke noe å bry seg om. La praktiske hensyn bestemme mesketjukkelsen. Mulig du vil trenge litt mer tid om du har en tynn mesk - det er hva teorien sier, i alle fall.
 
Opp i 5 liter per kilo så nærmer du deg vel no-sparge? Konsekvensen blir jo at du ikke får nok skyllevann til å hente ut det som ligger igjen i masken din etter avrenning.
 
Jeg har kun en grainfather vannvarmer med kapasitet på 16L.
Planen var og justere vann/malt ratioen slik st jeg skyller med 16L hver gang. Uavhengig om jeg brygger 30 eller 70L?

Skal du brygge 70 liter, bruker du så mye malt at du må ha mer enn 16 liter i hver runde om du skal kjøre partiskylling.
 
Så.. Har ikke brygga på ei stund, og sjekka nå tilstanden i garasjen, her har det tydeligvis vært et kjøleskap som har skrudd seg av/på etter omgivelsestemperatur. Mye is nedi frysedelen der all humla ligger. Hva tror dere om kvaliteten på humla etter å ha vært tint og fryst et ukjent antall ganger siste 1-2 mnd?
 
Usikker. Er den vakumpakket er den sikkert grei. Har den vært åpen og er lukket med manuelle metoder hadde jeg vært skeptisk. Kastet nettopp en god del gammelhumle som hadde vært åpen en stund selv.
 
Kan gammel (et par år i tørr kjeller) malt, som ikke er malt/knust før på bryggedagen, gjøre vørteren mer grumsete? Jeg prøver å eliminere hvorfor jeg fikk så grumsete vørter sist jeg brygget.
 
Kan gammel (et par år i tørr kjeller) malt, som ikke er malt/knust før på bryggedagen, gjøre vørteren mer grumsete? Jeg prøver å eliminere hvorfor jeg fikk så grumsete vørter sist jeg brygget.

Ut fra hva jeg har lest, skulle det ikke være noe problem med et par år gammel vørter ed.:MALT! så lenge den har vært oppbevart tørt. Er det vørter til kok eller vørter etter kok som er grumsete? Hvis du får klar vørter til gjæring, er det nok ikke noe problem.

For min del kan det variere en del hvor klar den vørteren jeg setter til kok, er. Den er aldri veldig klar, og jeg bekymrer meg ikke om det, heller - jeg tror faktisk ikke det er noen fordel. Hørte en podcast der folk fra et amerikansk bryggeri - lurer på om det var Stone - fortalte at de hadde gjort tester, og var kommet fram til at de faktisk burde jobbe litt med å få mer grums i det de satte til kok:). Men jeg får alltid klar vørter til gjæring.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp