Aha! En slags "magnetisme" da? Aldri helt skjønt greia, bare poenget. Da gir det mening at det bør være kaldt.
Stemmer.
Aha! En slags "magnetisme" da? Aldri helt skjønt greia, bare poenget. Da gir det mening at det bør være kaldt.
Use er hvordan du tilsetter, feks. Kok, whirpool, etc. Time står på samme linje og er tiden, står i oppskriften du la ut.Er humletilsetning Use i Brewersfriend det samme som Duration/varighet? Feks Use 10min?
Det er vel ingen "standard", men det gir en god balanse mellom vannmengde og maltmengde og gir en god konsistens på mesken. Går du for 5 liter, så blir det tynt. 5 liter per kg malt blir som å vanne ut kaffe med ytterligere 2/3 mer vann. Det blir tynt, men det er jo bare å prøve.Hvorfor er det slik at standaren er 3l vann pr kg malt?
Hva blir konsekvensene mine hvis jeg velger 5l vann pr kg malt? Brygger på Camurri
Omtrent ingenting å bry seg over.Hvorfor er det slik at standaren er 3l vann pr kg malt?
Hva blir konsekvensene mine hvis jeg velger 5l vann pr kg malt? Brygger på Camurri
Hvorfor er det slik at standaren er 3l vann pr kg malt?
Opp i 5 liter per kilo så nærmer du deg vel no-sparge? Konsekvensen blir jo at du ikke får nok skyllevann til å hente ut det som ligger igjen i masken din etter avrenning.
Jeg har kun en grainfather vannvarmer med kapasitet på 16L.Det går greit med partiskylling så lenge du ikke skal brygge noe sterkt.
Jeg har kun en grainfather vannvarmer med kapasitet på 16L.
Planen var og justere vann/malt ratioen slik st jeg skyller med 16L hver gang. Uavhengig om jeg brygger 30 eller 70L?
Kan gammel (et par år i tørr kjeller) malt, som ikke er malt/knust før på bryggedagen, gjøre vørteren mer grumsete? Jeg prøver å eliminere hvorfor jeg fikk så grumsete vørter sist jeg brygget.
DME du tenker på da?...det ikke være noe problem med et par år gammel vørter så lenge den har vært oppbevart tørt
DME du tenker på da?
![]()