Tråden for dumme spørsmål.

DME du tenker på da? ;)

:)

Dette er fjerde eller femte gangen i løpet av kort tid at noen kniper meg i å surre med begreper:(. Ikke bra.

Her om dagen var kusina mi innom og fikk seg en kopp koffeinfri kaffe. Da jeg skulle kommentere det, kom hjernen min opp med "foreldreløs kaffe" i stedet for "koffeinfri":p. Den fant altså ikke det rette ordet, og så trodde den at den kunne hjelpe meg ved å erstatte det med et annet ord for det å mangle noe viktig:confused::p.

Det kan bli mye moro av dette framover:oops:.
 
Dette er fjerde eller femte gangen i løpet av kort tid at noen kniper meg i å surre med begreper:(. Ikke bra.

Her om dagen var kusina mi innom og fikk seg en kopp koffeinfri kaffe. Da jeg skulle kommentere det, kom hjernen min opp med "foreldreløs kaffe" i stedet for "koffeinfri":p. Den fant altså ikke det rette ordet, og så trodde den at den kunne hjelpe meg ved å erstatte det med et annet ord for det å mangle noe viktig:confused::p.

Det kan bli mye moro av dette framover:oops:.
:D:D:D
 
Jeg er syk og svak med feber... I den forbindelse bedriver jeg en del tenkning eller feberfantasering...
Hva er de store minusene med å benytte både Blingmann falskbunn og en meskepose? Jeg tenker det hadde vært så utrolig mye enklere å fått ut maltet fra kjelen min! Da jeg synes akkurat den delen av jobben er ganske stusselig i dag... Og hvordan vasker dere medkeposen?
 
Jeg bruker en sil opp-ned for å skape avstand til bunnen + BIAB-pose. Fungerer veldig greit.
Ulempen med en falskbunn er at den er finmasket i motsetning til en sil. Du vil få lavere gjennomstrømning, men det er kun en test med ditt utstyr som kan besvare om det blir FOR tett :)
Faren for stuck mash øker.
Jeg har gått fra tre til to kjeler. Varmer opp skyllevann og løfter posen over i skyllevannsgryten Som etter det blir kokekjele.
Veldig fornøyd med den prosessen
 
Jeg er syk og svak med feber... I den forbindelse bedriver jeg en del tenkning eller feberfantasering...
Hva er de store minusene med å benytte både Blingmann falskbunn og en meskepose? Jeg tenker det hadde vært så utrolig mye enklere å fått ut maltet fra kjelen min! Da jeg synes akkurat den delen av jobben er ganske stusselig i dag... Og hvordan vasker dere medkeposen?

Ingen minus så vidt jeg kan se. Jeg bruker en liten konkav falskbunn + dobbel meskepose, og har overhodet ingen problemer med gjennomstrømning. Jeg tapper 15-17 liter på få minutter, uansett hva slags øl det er snakk om. (Partiskylling, selvfølgelig!)

Jeg vasker strengt tatt ikke meskeposene, jeg bare skyller dem godt og henger dem til tørk.

Dobbel meskepose er lurt. Du får fort hull og rifter (jeg får fort hull og rifter:)) når du bruker en enkel pose, og med dobbel pose er du rimelig sikker på at det ikke kommer grovere partikler ut av systemet. Begge posene mine ser ganske møllspiste ut nå - og jeg har sydd de verste flengene - men sammen gir de perfekt filtrering likevel.

Jeg er veldig lykkelig med dette systemet, og ser ingen grunn til å bytte til noe annet. Og ja; det er veldig greit å bare kunne løfte ut masken. Har den over i ei kassert gjæringsbøtte med hank, setter den ut i gangen, og så bærer gjerne husets gode ånd ( hun heter Marit:)) det hele ut.
 
Usikker. Er den vakumpakket er den sikkert grei. Har den vært åpen og er lukket med manuelle metoder hadde jeg vært skeptisk. Kastet nettopp en god del gammelhumle som hadde vært åpen en stund selv.
Mange av posene er forseglet og uåpnet. Noen av de er brukt lit av, vakumpakket og satt i frysen igjen.
 
Da hadde jeg brukt dem som om intet var skjedd.
Er nemlig ikke helt sikker på at akkurat det ikke har forekommet med humlen vi kjøper i butikk, eller bestiller på nett og leveres med post... og de bruker vi jo uten noe baktanke. Kjør på!
 
Noen som veit hvor mange pakker 34/70 jeg burde bruke i en lager på rundt 1050, gjæring på 10 grader? Vurderer å sette et par øl i helga og rekker ikke dyrke opp 833.
 
Tilbake
Topp