LarsUlv
Norbrygg-medlem
Jeg pleier å servere "alkoholfri" kaffe.Jeg ga min kone en nikotinfri kaffe i helgen, så du har min fille sympati @Finn Berger
I alle fall litt rett, at den er fri for noe
Jeg pleier å servere "alkoholfri" kaffe.Jeg ga min kone en nikotinfri kaffe i helgen, så du har min fille sympati @Finn Berger
Jeg ga min kone en nikotinfri kaffe i helgen, så du har min fille sympati @Finn Berger
Jeg er syk og svak med feber... I den forbindelse bedriver jeg en del tenkning eller feberfantasering...
Hva er de store minusene med å benytte både Blingmann falskbunn og en meskepose? Jeg tenker det hadde vært så utrolig mye enklere å fått ut maltet fra kjelen min! Da jeg synes akkurat den delen av jobben er ganske stusselig i dag... Og hvordan vasker dere medkeposen?
Mange av posene er forseglet og uåpnet. Noen av de er brukt lit av, vakumpakket og satt i frysen igjen.Usikker. Er den vakumpakket er den sikkert grei. Har den vært åpen og er lukket med manuelle metoder hadde jeg vært skeptisk. Kastet nettopp en god del gammelhumle som hadde vært åpen en stund selv.
Noen som veit hvor mange pakker 34/70 jeg burde bruke i en lager på rundt 1050, gjæring på 10 grader? Vurderer å sette et par øl i helga og rekker ikke dyrke opp 833.
Ca 25 liter. Åssen regner jeg gp igjen?Holder sikkert med en halv pakke hvis det er ca fem liter
Neida. Går for maks 350 gravitypoeng pr pakke.
25*50 (OGen). Men du kjører vel kanskje diacetylrast og uten trykk og slikt da kan du jo fire litt på poengene pr pakke.Ca 25 liter. Åssen regner jeg gp igjen?
Stemmer, kjører den gjerne opp til 17 sånn mot slutten.25*50 (OGen). Men du kjører vel kanskje diacetylrast og uten trykk og slikt da kan du jo fire litt på poengene pr pakke.
Så ca 3,5 pakker, da? Kanskje nok med tre? Det er dyrt å ikke planlegge.25*50 (OGen). Men du kjører vel kanskje diacetylrast og uten trykk og slikt da kan du jo fire litt på poengene pr pakke.
Så ca 3,5 pakker, da? Kanskje nok med tre? Det er dyrt å ikke planlegge.![]()
Det står jo på databladet til denne gjæren hvor mye som trengs pr 100 liter. Legg merke til at det er stor forskjell på 9 og 12 grader. Stoffskiftet til gjær går mye tregere når det blir kaldt rundt ørene.Så ca 3,5 pakker, da? Kanskje nok med tre? Det er dyrt å ikke planlegge.![]()
Det står så mye dumt på sånne pakker.Det står jo på databladet til denne gjæren hvor mye som trengs pr 100 liter. Legg merke til at det er stor forskjell på 9 og 12 grader. Stoffskiftet til gjær går mye tregere når det blir kaldt rundt ørene.
PITCHING: 80 to 120 g/hl for fermentation at 12°C 15°C (53.6-59°F).
increase pitching for fermentation lower than 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)
Mulig det, men dette var ikke på pakken. Det var dataarket til W-34/70. Og det er slett ikke dumt. Skal du brygge 25 liter på 10 grader, trenger du ca 450 mrd celler. Så 3-4 pakker; 2 er altfor lite.Det står så mye dumt på sånne pakker.![]()
Det høres jo ut som @Miguel sine vurderinger. Ofte syns jeg gjærprodusentene er fryktelig optimistiske.Mulig det, men dette var ikke på pakken. Det var dataarket til W-34/70. Og det er slett ikke dumt. Skal du brygge 25 liter på 10 grader, trenger du ca 450 mrd celler. Så 3-4 pakker; 2 er altfor lite.