Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Brulosofen har testa denne, faktisk ved 19C og skriver han foretrakk den som blei gjæra varmt.L17 (lagergjær, samme som wlp860)
Brulosofen har testa denne, faktisk ved 19C og skriver han foretrakk den som blei gjæra varmt.L17 (lagergjær, samme som wlp860)
Kanskje man skal teste..
Noe av problemet til Brülosophy er at de stor sett smaker mens ølet er ferskt. Jeg etterprøvet den testen der de gjæret lagerøl både varmt og kaldt for 2-3 år siden. Da det var ferskt likte halvparten av testpanelet det varmgjærede ølet best. Etter noen måneders lagring var allikevel ingen tvil. Det som var gjæret på 20 grader var nærmest udrikkelig det som var gjæret på vanlig måte (10 grader) var blitt utsøkt godt. Ølet var en enkel lys pilsner, og gjæren WLP830.Brulosofen har testa denne, faktisk ved 19C og skriver han foretrakk den som blei gjæra varmt.
Malt: Golden Promise, Cara/Crystal, syremalt..
Humle:
Simcoe + Citra?
Simcoe + Amarillo?
Amarillo + Citra?
Kombo av alle?
Hva mener folket?
PBW tørker ut hendene, eg har ikkje brukt hansker og er enda i arbeidTrenger man hansker om man skal bruke TSP eller PBW?
Gjør det noe å få skyllevann fra disse på baderomsfliser?
Enten er det et idiotsk spørsmål, og dermed på rett plass, ellers så er det er bra spørsmål og i feil tråd. Dere får ha meg unnskyldt
Eg tenker å koke vann i en time for å faktisk se fordamping i mitt oppsett, synes det forsvinner forbasket mye fra oppstart kok til gjæringskar.
Vil disse tallene da være gyldige eller har vørter og vann så ulik viskositet (er det ordet?) at det blir feil å sammenlige?
Eg pleier å skumme av så det er lite lokk, men ser poenget. Takk.Det blir ganske greit utgangspunkt. En forskjell er lokket av skum som gjør avdampingsområdet litt mindre når du koker med vørter. Men husk at hvis du vil måle igjen så må du starte med nytt vann.
Eg pleier å skumme av så det er lite lokk, men ser poenget. Takk.
Nytt vann?
Nettopp. Nytt vann kunne vært så mangt.Det bobler mye mer når det er luft i vannet, noe som øker avdampingen noe.
Enten er det et idiotsk spørsmål, og dermed på rett plass, ellers så er det er bra spørsmål og i feil tråd. Dere får ha meg unnskyldt
Eg tenker å koke vann i en time for å faktisk se fordamping i mitt oppsett, synes det forsvinner forbasket mye fra oppstart kok til gjæringskar.
Vil disse tallene da være gyldige eller har vørter og vann så ulik viskositet (er det ordet?) at det blir feil å sammenlige?
Du må bruke effektstyringen, og ikke grader.Hvordan bruker dere Sestos pid D1S til kok? Setter 100 grader? Er ikke så vant med å pid kontrollere kok viser det seg....
Så da må jeg inn i meny og sette den i manuell?