1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det flere som har problemer med at pakningene på inn og ut ventilene til corneliusfat svulmer opp? Hos meg er det så ille at jeg knapt får koblingene på og må bytte pakning "relativt" ofte. Nesten så man kan tro det reagerer med fettet jeg bruker (Brewers edge keglube), men dette skal da vitterlig forlenge levetiden.

#8901 Old Era, 10 Jan 2019
    Sist redigert: 10 Jan 2019
  2. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nei, har aldri hatt det problemet. Har heller aldri smurt o-ringene med noe annet enn star san.

3. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Interessant. Har en tendens til å foretrekke de litt mindre selskapene - de gjør mer for å hevde seg i markedet. Har du noen foreløpige erfaringer med Imperial gjær?

Finn Berger liker dette.
  4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg fikk ei pakke L17 (lagergjær, samme som wlp860) til halv pris på Strømmen Hjemmebrygg fordi den akkurat holdt på å gå ut på dato. Imperial garanterer bare tre måneder, og da garanterer de at du har nok gjær til å gjære et brygg. (Husker ikke om det da er 20 eller 25 liter). Pakkene er litt dyrere - 139 mot 99 for Wyeast/Whitelabs - men de inneholder altså 200 milliarder celler, mot de andres 100. (Folka fra Imperial sa under den podcasten at de aldri hadde sett at det var mer enn 70 milliarder i ei pakke pure-pitch når de testa, mens derimot Wyeast hadde de 100 milliardene de lovet.)

Den utgåtte pakka jeg kjøpte, satte jeg en starter på - jeg trengte 500 milliarder - og den tok av som et skudd. Aldri sett noen raskere. Så jeg er litt frelst. (Pure-pitchpakker som er ved utløp har jeg opplevd at har brukt flere døgn på å komme i gang.)

Steinar Huneide liker dette.
  5. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kanskje man skal teste..

Finn Berger liker dette.
  6. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brulosofen har testa denne, faktisk ved 19C og skriver han foretrakk den som blei gjæra varmt.

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Steinar Huneide liker dette.
  8. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Disse stout spout'ene som selges til Intertap, er de verdt det? Noen erfaringer?
    Tenker da på å bruke de med CO2.

9. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noe av problemet til Brülosophy er at de stor sett smaker mens ølet er ferskt. Jeg etterprøvet den testen der de gjæret lagerøl både varmt og kaldt for 2-3 år siden. Da det var ferskt likte halvparten av testpanelet det varmgjærede ølet best. Etter noen måneders lagring var allikevel ingen tvil. Det som var gjæret på 20 grader var nærmest udrikkelig – det som var gjæret på vanlig måte (10 grader) var blitt utsøkt godt. Ølet var en enkel lys pilsner, og gjæren WLP830.

Finn Berger, Steinar Huneide og Mc. liker dette.
  10. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Malt: Golden Promise, Cara/Crystal, syremalt..

Humle:
    Simcoe + Citra?
    Simcoe + Amarillo?
    Amarillo + Citra?
    Kombo av alle?

Hva mener folket?

11. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Alt i på flameout.

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Citra + Amarillo!

Daniel ellingsen og YngveKL liker dette.
  13. Ølbart

Ølbart
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Trenger man hansker om man skal bruke TSP eller PBW?

Gjør det noe å få skyllevann fra disse på baderomsfliser?

14. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

PBW tørker ut hendene, eg har ikkje brukt hansker og er enda i arbeid;)

15. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enten er det et idiotsk spørsmål, og dermed på rett plass, ellers så er det er bra spørsmål og i feil tråd. Dere får ha meg unnskyldt :p

Eg tenker å koke vann i en time for å faktisk se fordamping i mitt oppsett, synes det forsvinner forbasket mye fra oppstart kok til gjæringskar.
    Vil disse tallene da være gyldige eller har vørter og vann så ulik viskositet (er det ordet?) at det blir feil å sammenlige? ​

16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det blir ganske greit utgangspunkt. En forskjell er lokket av skum som gjør avdampingsområdet litt mindre når du koker med vørter. Men husk at hvis du vil måle igjen så må du starte med nytt vann.

17. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg pleier å skumme av så det er lite lokk, men ser poenget. Takk.
    Nytt vann?

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det bobler mye mer når det er luft i vannet, noe som øker avdampingen noe.

19. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nettopp. Nytt vann kunne vært så mangt.
    Ferskt fra springen. Imsdal. Isbre. Fra verdensrommet.
    Og når er egentlig vannmoleylene skapt? o_O
    Men, joda, eg skal ta ferskt fra springen og prøve og måle.:) Takk for hjelpen.

20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan ser dette ut for deg?

Jeg sikter gjerne mot 24 liter rein vørter (altså ikke noe avfall) i gjæringskaret. Da må jeg ha 28 liter i kjelen etter kok, og så fordamper det ca. 1 liter pr. kvarter. Jeg koker i 75 minutter (90 hvis det pilsnermalt i oppskrifta), og må altså starte med 33 liter. Svinnet blir på 9 liter, eller i overkant av 1/4 av hva jeg startet med koket med. Det er jo mye - men antakelig ikke så unormalt? (Det blir 70-75 minutter fordi jeg bruker en del tid på å skumme av i starten av kokingen. Jeg vil ha det unnagjort før jeg tilsetter bitterhumla.)

(Jeg utvinner 1,5 til 2 liter klar vørter av de 4 literne som blir igjen i kjelen. De bruker jeg til karbonering, så dermed blir det faktisk svinnet altså noe mindre.)

Del denne siden