Tråden for dumme spørsmål.

Brulosofen har testa denne, faktisk ved 19C og skriver han foretrakk den som blei gjæra varmt.
Noe av problemet til Brülosophy er at de stor sett smaker mens ølet er ferskt. Jeg etterprøvet den testen der de gjæret lagerøl både varmt og kaldt for 2-3 år siden. Da det var ferskt likte halvparten av testpanelet det varmgjærede ølet best. Etter noen måneders lagring var allikevel ingen tvil. Det som var gjæret på 20 grader var nærmest udrikkelig – det som var gjæret på vanlig måte (10 grader) var blitt utsøkt godt. Ølet var en enkel lys pilsner, og gjæren WLP830.
 
Malt: Golden Promise, Cara/Crystal, syremalt..

Humle:
Simcoe + Citra?
Simcoe + Amarillo?
Amarillo + Citra?
Kombo av alle?

Hva mener folket?
 
Enten er det et idiotsk spørsmål, og dermed på rett plass, ellers så er det er bra spørsmål og i feil tråd. Dere får ha meg unnskyldt :p

Eg tenker å koke vann i en time for å faktisk se fordamping i mitt oppsett, synes det forsvinner forbasket mye fra oppstart kok til gjæringskar.
Vil disse tallene da være gyldige eller har vørter og vann så ulik viskositet (er det ordet?) at det blir feil å sammenlige?​
 
Enten er det et idiotsk spørsmål, og dermed på rett plass, ellers så er det er bra spørsmål og i feil tråd. Dere får ha meg unnskyldt :p

Eg tenker å koke vann i en time for å faktisk se fordamping i mitt oppsett, synes det forsvinner forbasket mye fra oppstart kok til gjæringskar.
Vil disse tallene da være gyldige eller har vørter og vann så ulik viskositet (er det ordet?) at det blir feil å sammenlige?​

Det blir ganske greit utgangspunkt. En forskjell er lokket av skum som gjør avdampingsområdet litt mindre når du koker med vørter. Men husk at hvis du vil måle igjen så må du starte med nytt vann.
 
Det blir ganske greit utgangspunkt. En forskjell er lokket av skum som gjør avdampingsområdet litt mindre når du koker med vørter. Men husk at hvis du vil måle igjen så må du starte med nytt vann.
Eg pleier å skumme av så det er lite lokk, men ser poenget. Takk.
Nytt vann?
 
Det bobler mye mer når det er luft i vannet, noe som øker avdampingen noe.
Nettopp. Nytt vann kunne vært så mangt.
Ferskt fra springen. Imsdal. Isbre. Fra verdensrommet.
Og når er egentlig vannmoleylene skapt? o_O
Men, joda, eg skal ta ferskt fra springen og prøve og måle.:) Takk for hjelpen.
 
Enten er det et idiotsk spørsmål, og dermed på rett plass, ellers så er det er bra spørsmål og i feil tråd. Dere får ha meg unnskyldt :p

Eg tenker å koke vann i en time for å faktisk se fordamping i mitt oppsett, synes det forsvinner forbasket mye fra oppstart kok til gjæringskar.
Vil disse tallene da være gyldige eller har vørter og vann så ulik viskositet (er det ordet?) at det blir feil å sammenlige?​

Hvordan ser dette ut for deg?

Jeg sikter gjerne mot 24 liter rein vørter (altså ikke noe avfall) i gjæringskaret. Da må jeg ha 28 liter i kjelen etter kok, og så fordamper det ca. 1 liter pr. kvarter. Jeg koker i 75 minutter (90 hvis det pilsnermalt i oppskrifta), og må altså starte med 33 liter. Svinnet blir på 9 liter, eller i overkant av 1/4 av hva jeg startet med koket med. Det er jo mye - men antakelig ikke så unormalt? (Det blir 70-75 minutter fordi jeg bruker en del tid på å skumme av i starten av kokingen. Jeg vil ha det unnagjort før jeg tilsetter bitterhumla.)

(Jeg utvinner 1,5 til 2 liter klar vørter av de 4 literne som blir igjen i kjelen. De bruker jeg til karbonering, så dermed blir det faktisk svinnet altså noe mindre.)
 
Hvordan bruker dere Sestos pid D1S til kok? Setter 100 grader? Er ikke så vant med å pid kontrollere kok viser det seg....
 
Fant en pakke gjær i kjøleskapet wlp001 med best før 8.feb 19.
Prøvde Mr. Malty sin kalkulator og den sa jeg trengte 6 pakker for å brygge en batch med OG på 1060 med magnetrører.
på en 3 liters starter. (Som er i tighteste laget for min 3l erlenmeyer?)
Er det noe jeg glemmer her? er helt ny på fersk gjær
 
Tilbake
Topp