Tråden for dumme spørsmål.

Driver og kikker på falskbunn. Har 36L kjele fra Bryggselv, som er 36cm i diameter. Bryggselv har falskbunn på 30cm og 38.5cm. Kan jeg bruke den på 30cm, eller er det helt meningsløst når den ikke passer akkurat? Tenker å meske i pose over den.
 
Bestillte ferskgjær den 13 fra brewshop. De sendte den sammens med andre ting Mandag den 15. Skulle tro at den ville komme fram i løpet av Onsdagen, men neida. Enda ligger pakken i Trondheim og surrer sikkert rundt i en evig loop på et samlebånd.
Makan til elendig service av posten.
Så spørs det om gjæren er brukanes . Det var en Saison blend som jeg hadde gått og ventet på i flere uker. Argh !
Jeg sendte noen humlestiklinger til en venn på sørlandet med tre virkedager igjen før helligdagene i påska. Tror du de har kommi fram, eller? :(
 
Jeg sendte noen humlestiklinger til en venn på sørlandet med tre virkedager igjen før helligdagene i påska. Tror du de har kommi fram, eller? :(
Elendige greier.
Her jeg bor er det bedrifter som får pakker fraktet med et annet fraktselskap og får det levert samme dag.
Posten klarer det altså ikke på 3 dager.
 
Driver og kikker på falskbunn. Har 36L kjele fra Bryggselv, som er 36cm i diameter. Bryggselv har falskbunn på 30cm og 38.5cm. Kan jeg bruke den på 30cm, eller er det helt meningsløst når den ikke passer akkurat? Tenker å meske i pose over den.

Jeg bruker den på 30. Det fungerer helt utmerket. Det er ikke noe poeng i en større, tror jeg.
 
Elendige greier.
Her jeg bor er det bedrifter som får pakker fraktet med et annet fraktselskap og får det levert samme dag.
Posten klarer det altså ikke på 3 dager.
Det verste er at når jeg spør når jeg leverer pakka sier de at den er framme neste dag. Og det er jo sånn det brukte å være, så jeg tror jo på det. Men det var den gang da, og itte nå. :(
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Er det mulig å koke all grain i eks 15 liters kjele, og tilsette de resterende 10 liter med vann direkte i gjæringskaret? Eller må man ha 30 liters kjele?
 
Er det mulig å koke all grain i eks 15 liters kjele, og tilsette de resterende 10 liter med vann direkte i gjæringskaret? Eller må man ha 30 liters kjele?
Helt klart mulig! En batch MÅ jo ikke være 20+ liter. Du kan lett lage 10l batcher feks. Om du ønsker å lage 20l eller mer med det oppsettet er det fortsatt mulig ved å tilsette vann som du foreslår, men du må da koke relativt sterk vørter. Vil anta at det påvirker utnyttelsen av humle ihvertfall.
 
Er det mulig å koke all grain i eks 15 liters kjele, og tilsette de resterende 10 liter med vann direkte i gjæringskaret? Eller må man ha 30 liters kjele?

Det er mulig men du er ganske begrenset med tanke på maltvolum:

- 4kg malt (BIAB) og 10 liter vann til innmesk så har du omtrent 13 liter i gryta - Dette gir deg 6-7 liter vørter
- Batch sparge i gjæringskaret ditt med 6-7 liter vann for å få nye 6-7 liter vørter og hell tilbake i gryta = 13 liter vørter til kok
- Ta hensyn til høy SG under kok når humleutbytte beregnes og husk at både SG og IBU blir utvannet (10 liter vørter etter kok overført til gjæringskar + 10 liter vann = SG og IBU halveres og må derfor planlegges å være dobbelt så høye i gryta ved endt kok som planlagt ferdig vørter)
 
Sånn bortsett fra at 2.5 liter vann per kilo malt kan være litt lite (det blir temmelig tykk mesk), så er det der en grei oppskrift.

Jeg ville personlig gått opp til 12 liter vann der (3l vann per kg malt). Om 15 liter er breddfull kjele, så er det selvsagt i overkant, men mange kjeler er litt høyere enn oppgitt volum for å gi plass til lokket osv.

Ellers er det verdt å merke seg at det her siktes mot en Postboil-SG rundt 1095 (før utvanning til gjæring). Det er gjerne sånn at man ved så heftige vørtere vil få dårligere meskeeffektivitet. Det kan være noe å tenke på også...

Min egen erfaring fra BIAB brukte en 18 liters kjele, og med den fikk jeg til fine 12liters-batcher, men jeg kokte aldri for utvanning.

Jeg ville nok vært litt mindre ambisiøs på volum enn 10 + 10 liter. Hvis du sikter mot 15 liters batcher til gjæring istedet (10 + 5 liter), så vil du få en mer håndterbar prosess. En bryggekollega gjorde noe lignende, men han hadde en 22 liters kjele. Han siktet alltid litt høyere på OG enn han skulle ha, og så vannet han ut til eksakt OG før han pitchet gjær. Men da snakker vi om f.eks. 13 + 3 liter. Det hører med til historien at både jeg og han startet på BIAB, men har nå oppgradert utstyret til enkjeles bryggemaskin (Grainfather for min del).

Helt til slutt: Hvis grunnen til spørsmålet er at du vil brygge kits, så vil jeg utfordre deg til å heller bestille ingrediensene til brygget ditt. Det er lærerikt å bygge opp egne oppskrifter eller å skalere noen du finner til ditt volum.
 
Sist redigert:
Er det mulig å koke all grain i eks 15 liters kjele, og tilsette de resterende 10 liter med vann direkte i gjæringskaret? Eller må man ha 30 liters kjele?

Jeg ville bare overveid det som en nødløsning. Du må ha en veldig høy egenvekt på den vørteren du koker for å kunne sette 25 liter av et normalsterkt brygg til gjæring - kanskje helt opp mot 1.100. Det betyr at du må bruke uforholdsmessig mye malt. Så jeg ville nok heller brukt ekstrakt.

Du vil også måtte bruke en del mer bitterhumle, og jeg veit ikke hvordan det vil påvirke uttrekket av aromastoffene i seine tilsetninger. Med så høy sukkerkonsentrasjon får du kanskje maillardreaksjoner i løpet av normal koketid, også.
 
Det verste er at når jeg spør når jeg leverer pakka sier de at den er framme neste dag. Og det er jo sånn det brukte å være, så jeg tror jo på det. Men det var den gang da, og itte nå. :(
Jeg tror jaggu de tok påskeferie den 15.. - Vi tar ferie gutter. Drit i de pakkene der. Vi tar de etter påske en gang.
 
Må nesten lese meg opp mer på det der. Ser ut som, ut i fra det dere nevner, at humle kan bli det største problemet. Kan det da være mulig å kun tørrhumle? Har kun satt #1 batch, som jeg skal tappe nå idag (ekstrakt). Tørrhumlet for 5 dager siden, og synes det igrunn er nok humle for min del. Liker ikke at det river i drøvelen. Var på en bar/microbryggeri i Trondheim for et par år siden, og noen av deres "spesialiteter" klarte jeg rett og slett ikke å drikke opp. Våknet opp dagen etter med sår hals. I og med at jeg er såpass fersk, ønsker jeg å finne ut om dette er noe for meg før investering i en skikkelig koker. I tillegg så synes jeg å sette batcher på 12 liter blir litt lite, mtp. tidsforbruk. En bruker jo omtrent like lang tid på å sette 12 liter som 23.
 
Må nesten lese meg opp mer på det der. Ser ut som, ut i fra det dere nevner, at humle kan bli det største problemet. Kan det da være mulig å kun tørrhumle? Har kun satt #1 batch, som jeg skal tappe nå idag (ekstrakt). Tørrhumlet for 5 dager siden, og synes det igrunn er nok humle for min del. Liker ikke at det river i drøvelen. Var på en bar/microbryggeri i Trondheim for et par år siden, og noen av deres "spesialiteter" klarte jeg rett og slett ikke å drikke opp. Våknet opp dagen etter med sår hals. I og med at jeg er såpass fersk, ønsker jeg å finne ut om dette er noe for meg før investering i en skikkelig koker. I tillegg så synes jeg å sette batcher på 12 liter blir litt lite, mtp. tidsforbruk. En bruker jo omtrent like lang tid på å sette 12 liter som 23.

Trur det er litt for ambisiøst å brygge så high-gravity vørter før utvatning til dobbelt volum som første batch med all-grain. Bedre med 12 liter vellykka øl en 25 liter mislykka..

Kanskje det er nokon her som har ein kjele eller maskin som dei kan låne deg. Evt kan invitere deg med på ein bryggedag?
 
Trur det er litt for ambisiøst å brygge så high-gravity vørter før utvatning til dobbelt volum som første batch med all-grain. Bedre med 12 liter vellykka øl en 25 liter mislykka..

Kanskje det er nokon her som har ein kjele eller maskin som dei kan låne deg. Evt kan invitere deg med på ein bryggedag?

Min bostedslokasjon er nord i Trøndelag, så tviler.
Får holde meg til ekstrakt til å begynne med, og eventuelt gå over til små batcher etter hvert, før eventuelt innkjøp av større bryggeri/kjele. Tenket at om jeg først skal investere, "gidder" jeg ikke å kjøpe noe billig ræl.
 
Min bostedslokasjon er nord i Trøndelag, så tviler.
Får holde meg til ekstrakt til å begynne med, og eventuelt gå over til små batcher etter hvert, før eventuelt innkjøp av større bryggeri/kjele. Tenket at om jeg først skal investere, "gidder" jeg ikke å kjøpe noe billig ræl.
En variant er jo ekstrakt som basemalt, og så delmeske spesialmaltet. Da kan man meske spesialmaltet først som BIAB, og så tilsette vann til kok, hvor man så tilsetter DME eller LME til ønsket SG når tiden er inne. Om du vil maksimere volum ift kjele, så kan du tilsette kokende vann fra vannkoker eller lignende etterhvert som det koker bort i bryggekjelen. (Du bør uansett koke og avkjøle vann dersom du tilsetter det etter kok, om du da ikke bruker rent vann fra flaske eller lignende).
 
Første gang eg er usikker angående infeksjon.
Am weizen, som skal flaskes.
FG 1.004!
Gjæret med wlp 351
OG 1.044
Hva tror dere? Flaskes? Infeksjon?
Utgjæring på 90%, mot oppgitte 73-77%
Vis vedlegget
 
Første gang eg er usikker angående infeksjon.
Am weizen, som skal flaskes.
FG 1.004!
Gjæret med wlp 351
OG 1.044
Hva tror dere? Flaskes? Infeksjon?
Utgjæring på 90%, mot oppgitte 73-77%
Mesketemperatur? Flere av mine weissbier-forsøk har blitt lav FG på. Hvis gjæren er lite flokkulent kan det godt se slik ut. Lukter det ille? Smaker det ille?
 
Må nesten lese meg opp mer på det der. Ser ut som, ut i fra det dere nevner, at humle kan bli det største problemet. Kan det da være mulig å kun tørrhumle? Har kun satt #1 batch, som jeg skal tappe nå idag (ekstrakt). Tørrhumlet for 5 dager siden, og synes det igrunn er nok humle for min del. Liker ikke at det river i drøvelen. Var på en bar/microbryggeri i Trondheim for et par år siden, og noen av deres "spesialiteter" klarte jeg rett og slett ikke å drikke opp. Våknet opp dagen etter med sår hals. I og med at jeg er såpass fersk, ønsker jeg å finne ut om dette er noe for meg før investering i en skikkelig koker. I tillegg så synes jeg å sette batcher på 12 liter blir litt lite, mtp. tidsforbruk. En bruker jo omtrent like lang tid på å sette 12 liter som 23.

Nei, du kan ikke bare tørrhumle. Det er faktisk antakelig fra helt ferskt tørrhumla øl du har fått den såre halsen. Fenomenet kalles "hop burn" på engelsk. Bitterhet fra humle i kok skulle ikke gi deg sår hals.

Jeg vil veldig sterkt råde deg til å droppe ideen om å lage veldig sterk vørter for å kunne koke et lite volum. Sats heller på å brygge et lite brygg som utstyret passer til. Da slipper du å kløne med ting som er vanskelige, og så vil brygginga bli en god opplevelse.

Jeg ville ikke gjort det der sjøl, heller - om jeg ikke av en eller annen merkelig grunn var tvunget til å prøve.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp