1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er noe sånt jeg tror de har: Brewing - Wikipedia

Mener å huske noe om at de opprinnelig brukte kar de hadde kjøpt fra England. Tror det var av typen Yorkshire square: The Oxford Companion to Beer Definition of Yorkshire square

Nei, jeg er heller ikke plaget av tanken på infeksjon når jeg tørrhumler eller høster gjær. Men jeg liker å ha lokket på for å kunne følge med på aktiviteten i gjærlåsen.

#9501 Finn Berger, 21 Apr 2019
    Sist redigert: 21 Apr 2019
  2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, trykket kan vi nok glemme; det jeg tenkte på er at bevegelsene i det gjærende ølet blir annerledes - og det har visstnok betydning. Sitter akkurat og lurer hardt på hvor det var jeg leste noe om det. Fant en grei artikkel om den historiske utviklinga av gjæringskar her: The Oxford Companion to Beer Definition of fermentation vessels, - men den sier ikke noe om betydninga av geometrien.

I store bryggerier er selvfølgelig trykkforskjellene vesentlige, også.

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fant litt - indirekte - om det her: Austmannaøl underveis

4. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Man må alltid ha en full C02-tank i bakhånden :D

Mc. liker dette.
  5. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sodastream flaske med overgang. ;)

Marius K. liker dette.
  6. Frode Krogstad

Frode Krogstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De er nok sendt videre på reise :) tok bare ett bilde av de dessverre. Viser ikke annet en toppen fra en gardintrapp

Mvh Frode[​IMG]

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vil påstå at Vestkyst aldri blei helt det samme ølet etter at de byttet til det der. Det er jo fremdeles sabla godt, men det gikk virkelig gjennom en krise i forbindelse med overgangen. I alle fall mente vi det her i huset:).

8. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bestillte ferskgjær den 13 fra brewshop. De sendte den sammens med andre ting Mandag den 15. Skulle tro at den ville komme fram i løpet av Onsdagen, men neida. Enda ligger pakken i Trondheim og surrer sikkert rundt i en evig loop på et samlebånd.
    Makan til elendig service av posten.
    Så spørs det om gjæren er brukanes . Det var en Saison blend som jeg hadde gått og ventet på i flere uker. Argh !

9. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Driver og kikker på falskbunn. Har 36L kjele fra Bryggselv, som er 36cm i diameter. Bryggselv har falskbunn på 30cm og 38.5cm. Kan jeg bruke den på 30cm, eller er det helt meningsløst når den ikke passer akkurat? Tenker å meske i pose over den.

10. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg sendte noen humlestiklinger til en venn på sørlandet med tre virkedager igjen før helligdagene i påska. Tror du de har kommi fram, eller? :(

11. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Elendige greier.
    Her jeg bor er det bedrifter som får pakker fraktet med et annet fraktselskap og får det levert samme dag.
    Posten klarer det altså ikke på 3 dager.

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker den på 30. Det fungerer helt utmerket. Det er ikke noe poeng i en større, tror jeg.

cjohansen liker dette.
  13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det verste er at når jeg spør når jeg leverer pakka sier de at den er framme neste dag. Og det er jo sånn det brukte å være, så jeg tror jo på det. Men det var den gang da, og itte nå. :(

Mc. liker dette.
  14. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det mulig å koke all grain i eks 15 liters kjele, og tilsette de resterende 10 liter med vann direkte i gjæringskaret? Eller må man ha 30 liters kjele?

15. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er mulig. (Det er det korte svaret).

16. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Helt klart mulig! En batch MÅ jo ikke være 20+ liter. Du kan lett lage 10l batcher feks. Om du ønsker å lage 20l eller mer med det oppsettet er det fortsatt mulig ved å tilsette vann som du foreslår, men du må da koke relativt sterk vørter. Vil anta at det påvirker utnyttelsen av humle ihvertfall.

17. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er mulig men du er ganske begrenset med tanke på maltvolum:

- 4kg malt (BIAB) og 10 liter vann til innmesk så har du omtrent 13 liter i gryta - Dette gir deg 6-7 liter vørter
    - Batch sparge i gjæringskaret ditt med 6-7 liter vann for å få nye 6-7 liter vørter og hell tilbake i gryta = 13 liter vørter til kok
    - Ta hensyn til høy SG under kok når humleutbytte beregnes og husk at både SG og IBU blir utvannet (10 liter vørter etter kok overført til gjæringskar + 10 liter vann = SG og IBU halveres og må derfor planlegges å være dobbelt så høye i gryta ved endt kok som planlagt ferdig vørter)

18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sånn bortsett fra at 2.5 liter vann per kilo malt kan være litt lite (det blir temmelig tykk mesk), så er det der en grei oppskrift.

Jeg ville personlig gått opp til 12 liter vann der (3l vann per kg malt). Om 15 liter er breddfull kjele, så er det selvsagt i overkant, men mange kjeler er litt høyere enn oppgitt volum for å gi plass til lokket osv.

Ellers er det verdt å merke seg at det her siktes mot en Postboil-SG rundt 1095 (før utvanning til gjæring). Det er gjerne sånn at man ved så heftige vørtere vil få dårligere meskeeffektivitet. Det kan være noe å tenke på også...

Min egen erfaring fra BIAB brukte en 18 liters kjele, og med den fikk jeg til fine 12liters-batcher, men jeg kokte aldri for utvanning.

Jeg ville nok vært litt mindre ambisiøs på volum enn 10 + 10 liter. Hvis du sikter mot 15 liters batcher til gjæring istedet (10 + 5 liter), så vil du få en mer håndterbar prosess. En bryggekollega gjorde noe lignende, men han hadde en 22 liters kjele. Han siktet alltid litt høyere på OG enn han skulle ha, og så vannet han ut til eksakt OG før han pitchet gjær. Men da snakker vi om f.eks. 13 + 3 liter. Det hører med til historien at både jeg og han startet på BIAB, men har nå oppgradert utstyret til enkjeles bryggemaskin (Grainfather for min del).

Helt til slutt: Hvis grunnen til spørsmålet er at du vil brygge kits, så vil jeg utfordre deg til å heller bestille ingrediensene til brygget ditt. Det er lærerikt å bygge opp egne oppskrifter eller å skalere noen du finner til ditt volum.

#9518 Sarge, 24 Apr 2019
    Sist redigert: 24 Apr 2019
  19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville bare overveid det som en nødløsning. Du må ha en veldig høy egenvekt på den vørteren du koker for å kunne sette 25 liter av et normalsterkt brygg til gjæring - kanskje helt opp mot 1.100. Det betyr at du må bruke uforholdsmessig mye malt. Så jeg ville nok heller brukt ekstrakt.

Du vil også måtte bruke en del mer bitterhumle, og jeg veit ikke hvordan det vil påvirke uttrekket av aromastoffene i seine tilsetninger. Med så høy sukkerkonsentrasjon får du kanskje maillardreaksjoner i løpet av normal koketid, også.

Sarge liker dette.
  20. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror jaggu de tok påskeferie den 15.. - Vi tar ferie gutter. Drit i de pakkene der. Vi tar de etter påske en gang.

erikraude liker dette.

Del denne siden