Tråden for dumme spørsmål.

Mesketemperatur? Flere av mine weissbier-forsøk har blitt lav FG på. Hvis gjæren er lite flokkulent kan det godt se slik ut. Lukter det ille? Smaker det ille?
67 grader. Aldri prøvd 351 før.
Lukter litt stramt, smaker litt surt, men ikkje alt for mye til å være weiz/hvete.
Synes ofte de tyske weiz er litt småsure.
 
Første gang eg er usikker angående infeksjon.
Am weizen, som skal flaskes.
FG 1.004!
Gjæret med wlp 351
OG 1.044
Hva tror dere? Flaskes? Infeksjon?
Utgjæring på 90%, mot oppgitte 73-77%
Vis vedlegget 40404

Det er en diastaticus, så ta det med ro; det er nok helt normalt. Whitelabs opererer med helt tullete tall når det gjelder utgjæring; det gjør meg en smule forbannet.
 
Det er en diastaticus, så ta det med ro; det er nok helt normalt. Whitelabs opererer med helt tullete tall når det gjelder utgjæring; det gjør meg en smule forbannet.
What? Ok, det ville i så tilfelle forklart det. En tysk hvetølsgjær med dia.? Kjøpte denne for å kunne pitche rett i, impulsbrygging.
 
Går nå et interessant øl i møte. 50/50 pils/hvete, Nelson og EKG, og wlp 351 med FG 1.004.
Samt noen flasker blir karbonert med speise fra single hop pale alen med Nelson (siden eg byttet om den fryste vørteren).
Hvilken øltype er da dette?o_O:D
 
Min bostedslokasjon er nord i Trøndelag, så tviler.
Får holde meg til ekstrakt til å begynne med, og eventuelt gå over til små batcher etter hvert, før eventuelt innkjøp av større bryggeri/kjele. Tenket at om jeg først skal investere, "gidder" jeg ikke å kjøpe noe billig ræl.

Du brygger akkurat like godt øl på et enkelt utstyr. Det er ikke utstyret, men dine kunnskaper og din erfaring som avgjør hvor godt øl du får. Skal du investere i noe, så invester aller først i et par-tre gode bøker - og les dem. (Og så skjønner du etter hvert at du ikke skal tro på alt du leser;).)

Mitt bestemte inntrykk er at altfor mange kjøper dyre bryggemaskiner - som egentlig er helt unødvendige - som de ikke aner hvordan de skal bruke, og så sliter de med masse problemer.
 
Må nesten lese meg opp mer på det der. Ser ut som, ut i fra det dere nevner, at humle kan bli det største problemet. Kan det da være mulig å kun tørrhumle? Har kun satt #1 batch, som jeg skal tappe nå idag (ekstrakt). Tørrhumlet for 5 dager siden, og synes det igrunn er nok humle for min del. Liker ikke at det river i drøvelen. Var på en bar/microbryggeri i Trondheim for et par år siden, og noen av deres "spesialiteter" klarte jeg rett og slett ikke å drikke opp. Våknet opp dagen etter med sår hals. I og med at jeg er såpass fersk, ønsker jeg å finne ut om dette er noe for meg før investering i en skikkelig koker. I tillegg så synes jeg å sette batcher på 12 liter blir litt lite, mtp. tidsforbruk. En bruker jo omtrent like lang tid på å sette 12 liter som 23.
Du, 12-13 liters batcher er helt perfekt til å starte med. Gjorde det selv. Ja, det tar omtrent lik tid. Jeg kjøpte sett på BS, fikk kverna malten i separate poser, veide opp selv. Eks Lucky Jack, halvpart med ale gjær, halvpart med lagergjær, eller samme gjær, men forskjellig temp... Du har mulighet til å eksperimentere, og går det gæli, gjør det ikke så mye.
 
Må nesten lese meg opp mer på det der. Ser ut som, ut i fra det dere nevner, at humle kan bli det største problemet. Kan det da være mulig å kun tørrhumle? Har kun satt #1 batch, som jeg skal tappe nå idag (ekstrakt). Tørrhumlet for 5 dager siden, og synes det igrunn er nok humle for min del. Liker ikke at det river i drøvelen. Var på en bar/microbryggeri i Trondheim for et par år siden, og noen av deres "spesialiteter" klarte jeg rett og slett ikke å drikke opp. Våknet opp dagen etter med sår hals. I og med at jeg er såpass fersk, ønsker jeg å finne ut om dette er noe for meg før investering i en skikkelig koker. I tillegg så synes jeg å sette batcher på 12 liter blir litt lite, mtp. tidsforbruk. En bruker jo omtrent like lang tid på å sette 12 liter som 23.

Hvis du absolutt vil over 20l så kan du jo stikke på Biltema, Obs, Clas eller lignende og kjøpe den billigste kjelen du finner med volum på 20+ liter.
 
Gryta jeg nå bruker for å varme opp skyllevann tar 18 liter og ble kjøpt på Coop Obs for 499,- De har den ennå i sortimentet. :)
Det var altså den jeg startet med, og brygget 12-13 liters batcher :)
 
@Anders90 Om du skal opp i "vanlig" bryggstørrelse på 25 liter, trenger du minimum en kjele på 36 liter, med kran. Problemet er at et sånt volum koker du ikke på komfyren din, eller på ei vanlig billig induksjonsplate på 2000 watt. (OK, det kan gå, men tar en evighet.) Du trenger ei plate på 3500 watt. Du trenger også en kjøler.

Dette blir noen tusenlapper. Eventuelt skaffer du deg en bryggemaskin, som koster litt mer. Men det finnes sikkert brukt utstyr å få tak i, så det trenger ikke å bli så veldig store summer.

Det er kokinga som er flaskehalsen. Du kommer ikke rundt behovet for stor kjele og nok kraft. Meskinga kan du faktisk gjøre like godt i ei bøtte som du isolerer med et gammelt liggeunderlag, så det er veldig underlig at det investeres så mye rundt omkring i utstyr til mesking.

Rådet til @YngveKL er veldig godt. Ta deg litt tid, så skaffer du deg et bedre grunnlag for å vurdere hva du egentlig trenger.

Å lage vørter og koke den, er ikke den viktige delen av brygginga. Det som avgjør, er gjæringa. Der kan du etter hvert heller legge pengene:).
 
Gryta jeg nå bruker for å varme opp skyllevann tar 18 liter og ble kjøpt på Coop Obs for 499,- De har den ennå i sortimentet. :)
Det var altså den jeg startet med, og brygget 12-13 liters batcher :)

Ideell størrelse. Jeg har den på 15 liter, og ergrer vettet av meg over de tre literne den mangler i kapasitet!
 
Mitt bestemte inntrykk er at altfor mange kjøper dyre bryggemaskiner - som egentlig er helt unødvendige - som de ikke aner hvordan de skal bruke, og så sliter de med masse problemer.
Det er jo mye som er greiere med en bryggemaskin. Likevel er jeg glad jeg startet med BIAB og gjorde behovsbaserte innkjøp derfra ut fra hva jeg etter erfaring så som forbedringspotensiale. Bare noe så enkelt som renhold er det mye greiere å gjøre på enkelt utstyr.

Når det er sagt: Skal man bare brygge kits på enklest mulig måte så er maskin fint. De fleste populære er dimensjonert for å håndtere kits som gir rundt 19-20 liter ferdig øl.
 
Det er jo mye som er greiere med en bryggemaskin. Likevel er jeg glad jeg startet med BIAB og gjorde behovsbaserte innkjøp derfra ut fra hva jeg etter erfaring så som forbedringspotensiale. Bare noe så enkelt som renhold er det mye greiere å gjøre på enkelt utstyr.

Når det er sagt: Skal man bare brygge kits på enklest mulig måte så er maskin fint. De fleste populære er dimensjonert for å håndtere kits som gir rundt 19-20 liter ferdig øl.

Neida, jeg mener ikke at det ikke er "legitime" grunner for å brygge på en maskin, bare at det ikke er nødvendig for å brygge å skaffe seg en sånn. Og så mistenker jeg at det er blitt sånn at folk som vil begynne å brygge, nærmest automatisk penses inn på bryggemaskin. Det har jeg sett et par eksempler på i nærmiljøet. Og jeg synes ikke det er så heldig.

En annen sak er det at folk ser ut til å stort sett få dårlig utbytte med dem.
 
Starter på Vørterøl-spørsmål:

Jeg laget en liten 0,7l starter (uten røreplate) på onsdag (50% Aass Vørterøl og 50% DME og vann). Denne fikk oppkok og ble deretter kjølt ned til 20grader. I denne pitchet jeg tint gjær (bunnhøstet W-34/70). Jeg satt gjæringsskapet på 18 grader. I går var det ikke antydning til gjæring, og jeg økte temp til 20 grader. I dag tidlig var det ikke antydning til gjæring og jeg satt opp til 25 grader.

Jeg mistenker at jeg kommer hjem til manglende gjæring i dag også. Om så skjer:
Er det mulig at det er stoffer i enkelte vørterøltyper som hindrer gjæring? (Det sto ikke oppgitt noen tilsetningsstoffer på boksen).

Det er selvsagt også mulig at gjæren er stein dau. Det er ikke krise, for jeg har tørrgjær liggende for slike nødstilfeller, men likevel... Det er i så fall første gang at nedfrosset gjær ikke har våknet til live etter opptining her hos meg.
 
Starter på Vørterøl-spørsmål:

Jeg laget en liten 0,7l starter (uten røreplate) på onsdag (50% Aass Vørterøl og 50% DME og vann). Denne fikk oppkok og ble deretter kjølt ned til 20grader. I denne pitchet jeg tint gjær (bunnhøstet W-34/70). Jeg satt gjæringsskapet på 18 grader. I går var det ikke antydning til gjæring, og jeg økte temp til 20 grader. I dag tidlig var det ikke antydning til gjæring og jeg satt opp til 25 grader.

Jeg mistenker at jeg kommer hjem til manglende gjæring i dag også. Om så skjer:
Er det mulig at det er stoffer i enkelte vørterøltyper som hindrer gjæring? (Det sto ikke oppgitt noen tilsetningsstoffer på boksen).

Det er selvsagt også mulig at gjæren er stein dau. Det er ikke krise, for jeg har tørrgjær liggende for slike nødstilfeller, men likevel... Det er i så fall første gang at nedfrosset gjær ikke har våknet til live etter opptining her hos meg.
Jeg synes også vørterølstartere har hatt dårligere kvalitet enn startere av DME/allgrain vørter. Vørterøl er ikke garantert ikke tilsatt gjærstopp/E-stoffer, men lurer på om de kan være mesket på veldig høy temperatur? Gjæren var selvsagt glyserol-behandlet ved nedfrysning?
 
Jeg synes også vørterølstartere har hatt dårligere kvalitet enn startere av DME/allgrain vørter. Vørterøl er ikke garantert ikke tilsatt gjærstopp/E-stoffer, men lurer på om de kan være mesket på veldig høy temperatur? Gjæren var selvsagt glyserol-behandlet ved nedfrysning?
Ja, glyserol som vanlig. Og litt gjærnæring i starteren. Skal straks ned for å sjekke om jeg må fram med tørrgjæren i morgen.

Edit: Det var begynt å skumme litt i overflaten nå, nesten 2 dager etter pitch. Mulig det ville gått bra om jeg hadde startet litt varmere i utgangspunktet og startet en dag tidligere. Nå tror jeg det blir tørrgjær nesten uansett...

Dere som bruker magnetrører: Hvordan vet dere at gjæringen er i gang, og at det ikke bare er død gjær som har blandet seg i vørteren?
 
Sist redigert:
Ja, glyserol som vanlig. Og litt gjærnæring i starteren. Skal straks ned for å sjekke om jeg må fram med tørrgjæren i morgen.

Edit: Det var begynt å skumme litt i overflaten nå, nesten 2 dager etter pitch. Mulig det ville gått bra om jeg hadde startet litt varmere i utgangspunktet og startet en dag tidligere. Nå tror jeg det blir tørrgjær nesten uansett...

Dere som bruker magnetrører: Hvordan vet dere at gjæringen er i gang, og at det ikke bare er død gjær som har blandet seg i vørteren?
Det skummer godt, og noen ganger dannes det litt brun gugge på toppen. Jeg stopper alltid røreren etter 18-24 timer, og den melkehvite vørteren er ikke til å ta feil av om den ikke flokkulerer med en gang. Men gjær oppfører seg ganske forskjellig, da.
 
Tilbake
Topp