1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Leser ofte at man skal karbonere 1-2 uker i 18-24 grader, og så sette ølet i kjøleskapet i 2 døgn. Kjøleskapet gir samme funksjon som CC, der gjæret går til bunns?

2. Brewald

Brewald
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei! Når det står to gjærtyper i en oppskrift, betyr det at man kan velge én eller skal man bruke begge?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk

3. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kommer nok litt an på oppskriften (og oppgitt gjær), men jeg ville nok antatt at det var ment som valgmuligheter, særlig om oppskriften er fra en butikk eller lignende. Hvordan er oppskriften?

4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Alternativer ja

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg synes du fikk et par veldig gode svar:). Jeg regner med at du spurte fordi du lurer på hva du kan gjøre med de humlene du har, og for å teste svaret til @LarsUlv kan du lage en tråd med spørsmålet "Hva kan jeg bruke disse humlene til?".

Jeg tror du finner ut at denne app'en funker:).

6. Fagerli

Fagerli
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.

7. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gjær den i 4 dager, overfør på fat med tørrhumle, å sett kjølig på dag 10-11

8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det skulle gå bra, det der. Og sjøl om du skulle få hop creep pga. tørrhumlinga, så skulle ikke det bli noe problem når du fater, og ølet sikkert skal drikkes innen kort tid.

Fagerli liker dette.
  9. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ville heller ha rista in co2 ;)

Einar Michelsen, Mc., erikraude og 3 andre liker dette.
  10. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Riste inn oksygen kvelden før...?

Edit: Kalvatn har nok svaret ja :)

Fagerli liker dette.
  11. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Akkurat krystallklart øl tror jeg blir vanskelig, men ellers er dette gjørbart. Mulig du også kan lure inn CC om du mener det trengs (jeg flasker og karbonerer naturlig og bruker ikke CC).

Jeg har en gammel expressoppskrift jeg har brygget noen ganger, der jeg gjæret med US-05. 18 grader i skapet under stormgjæring og opp på 20 grader resten gjorde at jeg var ferdig i gjæringskaret på 9 dager. Sjekket selvsagt at det både så ferdiggjæret ut og at FG var stabil og noenlunde nær planlagt FG. Resten av prosessen blir som du har planlagt. Med min naturlige flaskekarbonering hadde jeg drikkeklart øl på 14 dager på den måten.

#9571 Sarge, 4 Mai 2019
    Sist redigert: 4 Mai 2019
    Fagerli liker dette.
  12. Fagerli

Fagerli
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Haha nå har det vært for mye snakk om oksygen i humleøl, jeg mente selvfølgelig CO2. Satser på at dere har rett, og at øllet blir ypperlig! grunnen til skepsisen er at sist jeg brukte US05 lå krausen på toppen etter 14dager, før jeg tvang den ned med coldcrash. Jeg ble ikke fornøyd med det øllet, tror det var acetyldehyd som skapte misnøyen. Visst jeg får den ferdig på 9 dager som Sarge, så blir jeg strålende fornøyd.

13. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har gjæret og tørrhumlet et hveteøl på 5 dager og så fatet det. I tillegg flasket jeg 4 flasker og puttet 3 gram sukker i hver 0.5 liters flaske. Ølet ble godt. Og fikk gode tilbakemeldinger fra dommere

14. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Når du har tappet over til fat, sett det til temperatur så nærme 0 grader som mulig samtidig som du karbonerer. La fatet stå helt i ro, og så overfører du til et nytt fat dagen før eller samme dag som ølet skal serveres. Men tapp av den første, grumsete halvliteren først. På denne måten vil gjær og sedimenter ligge igjen på bunnen av det første fatet.

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eller bruk en ubåt. Da slipper man alt av grums.

16. RayOlav

RayOlav
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal prøve og justere vannet utifra tabellen hos bryggselv.no.

Til tysk pils står det, 2g kalsiumsulfat og 1g kalsiumklorid per 10 liter. Dette skal tilsettes i både meskevann og skyllevann.
    Med 17 liter meskevann og 16,5 liter skyllevann, blir dette da riktig?
    - 3,4g CaSO4 og 1,7 CaCL2 i mesken
    - 3,3g CaSO4 og 1,65 CaCL2 i skyllevannet

Og er det greit og tilsette alt som skal i skyllevannet i de 2 første literene? Tapper ifra springen...

17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mengdene er riktige, ja. Men det du skal ha i skyllevannet bør fordeles i alt skyllevannet. Jeg veit ikke hvor mye skade det egentlig gjør om du hiver i alt i de to første literne, men du får ganske plav pH en kort periode. Egentlig tror jeg du like gjerne kan tilsette skyllevannsrasjonen i koket i stedet. Du får neppe så høy pH under skyllingen at det er farlig, hvis det er vanlig norsk vann du har.

RayOlav liker dette.
  18. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan farge felle ut?? Har hatt en black debbath pils /swartzbier -ish stående kjølig siden september. Ølet har vært kølsvart hele veien, men idag var den plutselig pils farget.. skjønner ingenting

Sarge liker dette.
  19. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ref spørsmålet over

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Sarge liker dette.
  20. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Rart... håper noen har et svar på mysteriet.

Feil etikett på flasken? ;)

Del denne siden