Tråden for dumme spørsmål.

Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.

Ville heller ha rista in co2 ;)
 
Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.
Riste inn oksygen kvelden før...?

Edit: Kalvatn har nok svaret ja :)
 
Holder på å brygge en IPA som skal være på fat 17mai. Det er bare 13 dager til nå, så er litt skeptisk på om jeg når dette. Noen som har gode tips for å klare dette? Gjæres med 2pk US05 på 24L. 12 dager på gjæringskaret, så riste inn oksygen kvelden før? Kan vell sikkert glømme å cold crashe, men vil helst ikke servere grumsete øl på nasjonaldagen.
Akkurat krystallklart øl tror jeg blir vanskelig, men ellers er dette gjørbart. Mulig du også kan lure inn CC om du mener det trengs (jeg flasker og karbonerer naturlig og bruker ikke CC).

Jeg har en gammel expressoppskrift jeg har brygget noen ganger, der jeg gjæret med US-05. 18 grader i skapet under stormgjæring og opp på 20 grader resten gjorde at jeg var ferdig i gjæringskaret på 9 dager. Sjekket selvsagt at det både så ferdiggjæret ut og at FG var stabil og noenlunde nær planlagt FG. Resten av prosessen blir som du har planlagt. Med min naturlige flaskekarbonering hadde jeg drikkeklart øl på 14 dager på den måten.
 
Sist redigert:
Haha nå har det vært for mye snakk om oksygen i humleøl, jeg mente selvfølgelig CO2. Satser på at dere har rett, og at øllet blir ypperlig! grunnen til skepsisen er at sist jeg brukte US05 lå krausen på toppen etter 14dager, før jeg tvang den ned med coldcrash. Jeg ble ikke fornøyd med det øllet, tror det var acetyldehyd som skapte misnøyen. Visst jeg får den ferdig på 9 dager som Sarge, så blir jeg strålende fornøyd.
 
Har gjæret og tørrhumlet et hveteøl på 5 dager og så fatet det. I tillegg flasket jeg 4 flasker og puttet 3 gram sukker i hver 0.5 liters flaske. Ølet ble godt. Og fikk gode tilbakemeldinger fra dommere
 
Når du har tappet over til fat, sett det til temperatur så nærme 0 grader som mulig samtidig som du karbonerer. La fatet stå helt i ro, og så overfører du til et nytt fat dagen før eller samme dag som ølet skal serveres. Men tapp av den første, grumsete halvliteren først. På denne måten vil gjær og sedimenter ligge igjen på bunnen av det første fatet.
 
Skal prøve og justere vannet utifra tabellen hos bryggselv.no.

Til tysk pils står det, 2g kalsiumsulfat og 1g kalsiumklorid per 10 liter. Dette skal tilsettes i både meskevann og skyllevann.
Med 17 liter meskevann og 16,5 liter skyllevann, blir dette da riktig?
- 3,4g CaSO4 og 1,7 CaCL2 i mesken
- 3,3g CaSO4 og 1,65 CaCL2 i skyllevannet

Og er det greit og tilsette alt som skal i skyllevannet i de 2 første literene? Tapper ifra springen...
 
Skal prøve og justere vannet utifra tabellen hos bryggselv.no.

Til tysk pils står det, 2g kalsiumsulfat og 1g kalsiumklorid per 10 liter. Dette skal tilsettes i både meskevann og skyllevann.
Med 17 liter meskevann og 16,5 liter skyllevann, blir dette da riktig?
- 3,4g CaSO4 og 1,7 CaCL2 i mesken
- 3,3g CaSO4 og 1,65 CaCL2 i skyllevannet

Og er det greit og tilsette alt som skal i skyllevannet i de 2 første literene? Tapper ifra springen...
Mengdene er riktige, ja. Men det du skal ha i skyllevannet bør fordeles i alt skyllevannet. Jeg veit ikke hvor mye skade det egentlig gjør om du hiver i alt i de to første literne, men du får ganske plav pH en kort periode. Egentlig tror jeg du like gjerne kan tilsette skyllevannsrasjonen i koket i stedet. Du får neppe så høy pH under skyllingen at det er farlig, hvis det er vanlig norsk vann du har.
 
Kan farge felle ut?? Har hatt en black debbath pils /swartzbier -ish stående kjølig siden september. Ølet har vært kølsvart hele veien, men idag var den plutselig pils farget.. skjønner ingenting
 
cc0b43027902f6f86a6e8750dc025826.jpg

Ref spørsmålet over


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Tenkte det samme Har gjort det selv. D.v.s. merket fat feil. - Det var da merkelig lite aroma og bitterhet i den IPAen da? :eek:
 
Tror muligens jeg har svaret på det, men finner det allikavel litt snodig. Tipper fatet har fryst, siden det står inntil bakveggen i kegeratoren. Fatet er merket, å hadde en svaaak aroma av svartmalt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Todelt spørsmål om sink

: Har ikke lest om dette her inne før, så lurer på om det er oversett, eller om det er noe jeg selv overser:

Pris:
Servomyces: 16,50,- per kapsel (Bryggselv 99kr /6 kapser
Flytende sink kosttilskudd link her. Serveringsstørelse 10 dråper (15mg per porsjon), 100 porsjoner i flaska = 1000 dråper. 1 dråpe = 1,5 mg

Så hvis vi tar utgangspunkt i at man vil ha 0.15mg sink per liter vørter og man gjærer 20Liter (rundt tall) så:

0,15*20=3mg sink på 20L

3mg = 2 dråper.

Det er 1000 dråper i flaska: 1000/2 = 500, så 500 batcher. 206/500 = ca 40 øre. + evt frakt da. Så la oss si en hundrings i frakt da blir det ca 60 øre per batch

60 øre pr batch mot 16,50...?

Og så er det det andre:

Står at sinken kommer fra sinksulfat, og under andre ingredienser står det "ultra rent vann", artig. Men sinksulfat og ultra rent vann.. Heptahydrat? (ZnSO4.7H2O)?. I såfall så er jeg usikker på doseringen, da man må bruke fire ganger mer med heptahydrat, og om dette er tatt høyde for når det står 15mg per dosering.

Uansett tenker jeg at jeg skal slippe å måtte bekymre meg for om jeg har sjekket at jeg har Servomyces hver gang jeg skal brygge Hefe, en slik flaske går jo "aldri" tom.

*Edit: Dette er ikke tatt høyde for sinknivåene allerede i vannet vi bruker.
*Dobbel edit: Etter litt hurtig"research" så ser jeg at de nivåene sannsynligvis er så latterlig lave at tilsetninger kan se bort i fra de nivåene.
 
Sist redigert:
Todelt spørsmål om sink

: Har ikke lest om dette her inne før, så lurer på om det er oversett, eller om det er noe jeg selv overser:

Pris:
Servomyces: 16,50,- per kapsel (Bryggselv 99kr /6 kapser
Flytende sink kosttilskudd link her. Serveringsstørelse 10 dråper (15mg per porsjon), 100 porsjoner i flaska = 1000 dråper. 1 dråpe = 1,5 mg

Så hvis vi tar utgangspunkt i at man vil ha 0.15mg sink per liter vørter og man gjærer 20Liter (rundt tall) så:

0,15*20=3mg sink på 20L

3mg = 2 dråper.

Det er 1000 dråper i flaska: 1000/2 = 500, så 500 batcher. 206/500 = ca 40 øre. + evt frakt da. Så la oss si en hundrings i frakt da blir det ca 60 øre per batch

60 øre pr batch mot 16,50...?

Og så er det det andre:

Står at sinken kommer fra sinksulfat, og under andre ingredienser står det "ultra rent vann", artig. Men sinksulfat og ultra rent vann.. Heptahydrat? (ZnSO4.7H2O)?. I såfall så er jeg usikker på doseringen, da man må bruke fire ganger mer med heptahydrat, og om dette er tatt høyde for når det står 15mg per dosering.

Uansett tenker jeg at jeg skal slippe å måtte bekymre meg for om jeg har sjekket at jeg har Servomyces hver gang jeg skal brygge Hefe, en slik flaske går jo "aldri" tom.

*Edit: Dette er ikke tatt høyde for sinknivåene allerede i vannet vi bruker.

Det der blir veldig vanskelig for en lektor med bare liten forstand, men her er min løsning: 10 gr Cervomyces, som rekker til 1000 liter øl. Altså 1 gr per 100 liter.

Det er litt klønete å måle opp, men om du blander de 10 grammene med 90 gram druesukker, er det ikke så gæ'ernt. Da trenger du 2,5 gram av den blandinga til en 25 liters batch, og det er sånn ca. ei halv teskje. Eller ei kvart til 12,5 liter.

Supermoss'en som jeg bruker som klarningsmiddel i kjelen, består for det meste av druesukker, og det funker sikkert med tørka gjær, også. Jeg skal i alle fall gjøre det med den pakka cervomyces som jeg kjøpte på fredag. Og jeg regner med at denne blandinga har god holdbarhet om den oppbevares i ei lufttett krukke av ett eller annet slag.

Kanskje andre har andre løsninger?
 
Det der blir veldig vanskelig for en lektor med bare liten forstand, men her er min løsning: 10 gr Cervomyces, som rekker til 1000 liter øl. Altså 1 gr per 100 liter.

Det er litt klønete å måle opp, men om du blander de 10 grammene med 90 gram druesukker, er det ikke så gæ'ernt. Da trenger du 2,5 gram av den blandinga til en 25 liters batch, og det er sånn ca. ei halv teskje. Eller ei kvart til 12,5 liter.

Supermoss'en som jeg bruker som klarningsmiddel i kjelen, består for det meste av druesukker, og det funker sikkert med tørka gjær, også. Jeg skal i alle fall gjøre det med den pakka cervomyces som jeg kjøpte på fredag. Og jeg regner med at denne blandinga har god holdbarhet om den oppbevares i ei lufttett krukke av ett eller annet slag.

Kanskje andre har andre løsninger?
Breaking bad?
 
Det der blir veldig vanskelig for en lektor med bare liten forstand, men her er min løsning: 10 gr Cervomyces, som rekker til 1000 liter øl. Altså 1 gr per 100 liter.

Det er litt klønete å måle opp, men om du blander de 10 grammene med 90 gram druesukker, er det ikke så gæ'ernt. Da trenger du 2,5 gram av den blandinga til en 25 liters batch, og det er sånn ca. ei halv teskje. Eller ei kvart til 12,5 liter.

Supermoss'en som jeg bruker som klarningsmiddel i kjelen, består for det meste av druesukker, og det funker sikkert med tørka gjær, også. Jeg skal i alle fall gjøre det med den pakka cervomyces som jeg kjøpte på frdag.

Kanskje andre har andre løasninger?

Ja den pose-versjonen av Servomyces har jeg tenkt på mange ganger før, Men det er den oppmålingen som er greia for meg. Ti gram rekker til tusen liter liksom..Skal ha en fantastisk bra vekt hvis jeg skal treffe på 24L i dunken-batcher. Og hvordan vet jeg at det er jevnt utblandet i tørrvekt? Så jeg tenkte nå som jeg fant muligheten at det må være enklere med dråpeteller, akkurat som clarex, samt oppbevaring av blandingen.
 
Ja den pose-versjonen av Servomyces har jeg tenkt på mange ganger før, Men det er den oppmålingen som er greia for meg. Ti gram rekker til tusen liter liksom..Skal ha en fantastisk bra vekt hvis jeg skal treffe på 24L i dunken-batcher. Og hvordan vet jeg at det er jevnt utblandet i tørrvekt? Så jeg tenkte nå som jeg fant muligheten at det må være enklere med dråpeteller, akkurat som clarex, samt oppbevaring av blandingen.

Her trenger vi kanskje en farmasøyt. En sånn burde ha greie på hvordan sånne blandinger funker. Det går jo an å spørre på et apotek. Det funker i alle fall med pulverisert karragenan. Og om cervomyces'en ikke er tilstrekkelig findelt, kan du vel bare gi den en omgang i en morter?

Og her holder vel "omtrent" lenge? Du aner jo likevel ikke hvor mye sink maltet bidrar med, så det blir uansett bare +/- x% av "riktig" ppm i den vørteren du setter til gjæring. Litt i slekt med IBU-beregninger.
 
Her trenger vi kanskje en farmasøyt. En sånn burde ha greie på hvordan sånne blandinger funker. Det går jo an å spørre på et apotek. Det funker i alle fall med pulverisert karragenan. Og om cervomyces'en ikke er tilstrekkelig findelt, kan du vel bare gi den en omgang i en morter?

Og her holder vel "omtrent" lenge? Du aner jo likevel ikke hvor mye sink maltet bidrar med, så det blir uansett bare +/- x% av "riktig" ppm i den vørteren du setter til gjæring. Litt i slekt med IBU-beregninger.

Ja det blir jo egentlig litt omtrentlig. Men samtidig så føler jeg at det blir mer nøyaktig å telle dråper fra en homogen blanding. For f.eks Birger Eriksen så knerter jeg bare oppi en tablett med servo, men for hefe som jeg vil finspikke litt mer så er jeg vel mer på et ønske om å gjøre det litt mer nøyaktig.

F.eks så ble Hefene ganske annerledes etter at jeg begynte å bruke servomyces tabletter, så jeg er ute etter å klare å prøve å skreddersy litt mer mtp de mellomtingene mellom en hel tablett og ingenting.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp